شناسهٔ خبر: 67478304 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در جدیدترین شماره صنعت سبز سلولز منتشر شد؛

نگاهی به صنعت کاغذ بسته‌بندی و بازیافت‌پذیری کاغذ

جدیدترین شماره فصلنامه علمی تخصصی و اقتصادی «صنعت سبز سلولز» با مطالبی مختلف ازجمله مشکلات صنعت کاغذ بسته‌بندی، بهبود بازیافت‌پذیری کاغذ و تشکل‌های کارفرمایی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌وچهارمین شماره فصلنامه علمی تخصصی و اقتصادی «صنعت سبز سلولز» با نگاهی به مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات فعالان و تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از راه رسید.

در سرمقاله این نشریه که به قلم ابوالفضل روغنی گلپایگانی، دبیر سندیکا نگاشته شده، وی به طراحی مسیر مناسب پیش روی سندیکا با کمک اعضا اشاره کرده است، در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «باید گفت که محدودیت‌های ارزی، سم خطرناکی است، ای کاش دولت صادقانه و راحت‌تر وضعیت، مسائل، مشکلات و محدودیت‌های خود را به تولیدکنندگان می‌گفت تا آن‌ها هم بتوانند کسب و کار خود را به درستی مدیریت کنند. اما اینکه به اصطلاح تولیدکنندگان و تجار را بین زمین و هوا نگه دارند و هربار به بهانه‌های الکی و مختلفی مثل نبود آمار درست از تولید یا نبود کارت بازرگانی به تعویق بیندازند، شرایط ادامه کار را برای فعالان صنعت سخت، خواهد کرد.»

در یادداشتی با عنوان «مشکلات صنعت کاغذ بسته‌بندی» نیز که به قلم امیرسامان اسفندیاری نگاشته شده، به گزارش شامخ در مرکز پژوهش‌های اتاق – مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی و پایش اصل ۴۴ اشاره کرده و اطلاعات این گزارش را بررسی کرده است.

گفت‌وگو با حجت صفرپور، دبیر انجمن صنایع کارتن و ورق و مدیرعامل تعاونی صنایع کارتن و ورق درباره وضعیت کنونی فعالیت در حوزه کارتن و ورق و افق پیش روی این صنعت، یکی دیگر از مطالب این نشریه است. صفرپور در این مصاحبه به صدور بی‌رویه مجوز تولید کارتن در کشور اشاره کرده و گفته که این کار موجب ایجاد رقابت ناسالم میان واحدها خواهد شد.

حسین جلالی ترشیزی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیسیون فنی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز در یادداشتی با عنوان «هرگز به عقب بر نمی‌گردیم» به موضوع تولید ورق سنگی و خودکفایی تامین کاغذ به آن اشاره کرده و گفته است که این اقدام معایب فنی و تخصصی بسیاری به همراه دارد.

در دیگر صفحات این نشریه می‌توان به گفت‌وگو با هادی حدادی، فعال حوزه تشکل‌های کارفرمایی، تاثیر روش کاربرد افزودنی‌های مقاوم‌تر بر خواص کاغذ، برگزاری اکسپو ۲۰۲۴، هوش مصنوعی و انقلاب در تولید و بهینه‌سازی بسته‌بندی سلولزی، ممانعت از کاهش بی‌دلیل کیفیت کاغذهای بازیافتی و … اشاره کرد.

به گزارش ایبنا؛ فصلنامه علمی تخصصی و اقتصادی «صنعت سبز سلولز» نشریه سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران است که به مدیرمسئولی ابوالفضل روغنی گلپایگانی منتشر می‌شود.

نظر شما