شناسهٔ خبر: 67478050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ذخایر خونی کشور طی ۲ سال گذشته تقویت شد

جیرفت- ایرنا- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه ذخایر خونی متوسط کشوری از پنج روز به هشت روز رسیده است گفت: در ۲ سال اخیر ۱۰۰ درصد نیازهای بیمارستانی را تامین کرده ایم که قبلا اینگونه نبوده است.

صاحب‌خبر -

مصطفی جمالی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این تحولات با وجود کمبود اعتبار و نیروی انسانی اما با کار جهادی شکل گرفته اظهار کرد: تجهیزات سازمان انتقال خون ایران همچون کشورهای پیشرفته به‌روز است و همان تجهیزاتی که در تهران وجود دارد در مراکز استان ها هم تامین شده است.

وی افزود: آزمایشات پیشرفته‌ای همچون غربالگری مولکولی را راه انداخته ایم و احتمال اینکه ویروس و بیماری از طریق خون انتقال یابد، نزدیک به صفر شده است.

جمالی درباره کمبود پایگاه انتقال خون در کشور به‌ویژه جنوب کرمان نیز بیان کرد: ایده آل است که برای همه شهرهای کشور یک پایگاه داشته باشیم اما این به معنای نیاز به ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی است که بزرگترین مشکل ما نیروی انسانی محسوب می شود و نه تنها در جیرفت بلکه در خود مرکز استان کرمان هم کمبود نیروی انسانی وجود دارد.
وی اضافه کرد: از سازمان امور اداری درخواست مجوز استخدامی کرده ایم که اگر موافقت شود امکان توزیع نیرو در استان ها فراهم می شود، می توانیم پایگاه های موجود را تقویت کنیم و امکان ایجاد برخی پایگاه های جدید هم وجود دارد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: برای پوشش شهرهای کوچک، بخش ها و روستاها از سامانه سیار خونگیری بهره‌ می گیریم.
وی ادامه داد: تیم های سیار هرچند وقت یک بار با اطلاع قبلی به شهرها می روند تا افراد اهدای خون داشته باشند.
جمالی با اشاره به اینکه در برخی شهرها خیران به ما کمک کرده اند ساختمان ساخته شود بیان کرد: از ورود خیران به ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات توسط آنها استقبال می کنیم.
وی با بیان اینکه بودجه دولتی ما کفاف نمی دهد و به زحمت می توانیم وضع موجود را حفظ کنیم یادآور شد: مشکل اصلی سازمان کمبود اعتبار و نیروی انسانی است اما با این وجود پیشرفت های خوبی را داشته ایم.

ذخایر خونی کشور طی ۲ سال گذشته تقویت شد

نیازهای خون مراکز درمانی جیرفت در جنوب کرمان تامین می شود

رییس پایگاه انتقال خون جیرفت هم در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: میزان اهدای خون سال ۱۴۰۲ پایگاه انتقال خون جیرفت نسبت به پارسال هشت درصد رشد داشت.
طبیب الله توان افزود: سال ۱۴۰۲ هشت هزار و ۹۰۹ واحد خون دریافت کردیم که هفت هزار و ۵۰۰ واحد توسط مردم جیرفت اهدا شده و مابقی از طریق تیم سیار دریافت شده است.
وی ادامه داد: شاخص اهدای خون جیرفت را با کل جمعیت جیرفت می سنجند اما با توجه به پراکندگی جمعیت در منطقه شاخص خوبی نیست و نمی توانیم خون بقیه جمعیت را دریافت کنیم.
توان افزود: با راه اندازی پایگاه کهنوج و رودبارجنوب و در نظر گرفتن ساختمانی در این ۲ شهرستان برای مرکز اهدای خون، تیم سیار ما هر بار مجبور نخواهد شد در جایی همچون مرکز بهداشت یا کتابخانه عمومی مستقر شود و همچنین می توانیم در شهرستان رودبارجنوب به جای دریافت خون فصلی، به صورت ماهیانه به خونگیری بپردازیم.
وی یادآور شد: منوجان و فاریاب به ویژه فاریاب هر بار استقبال خوبی از تیم سیار ما می کنند که ظرفیت ما تکمیل می شود و چون نمی توانیم بیشتر از ۱۰۰ واحد دریافت کنیم در مرحله بعد به این شهرستان ها مراجعه می کنیم.
توان گفت: با خون هایی که دریافت می کنیم سه بیمارستان امام، قائم و کاشانی و بخش تالاسمی جیرفت را به صورت ۱۰۰ درصد تامین کرده ایم و گاهی مازاد را به استان ارسال می کنیم.
وی ادامه داد: نیاز به خون دیگر بیمارستان های جنوب کرمان که ۴۰ درصد تخت های کل بیمارستان های جنوب را تشکیل می دهند را شهرستان های سیرجان و رفسنجان پوشش می دهند و پلاکت آن را انتقال خون جیرفت تامین می کند.

رییس پایگاه انتقال خون جیرفت اضافه کرد: ساختمانی در پشت ساختمان کنونی انتقال خون با یک هزار و ۲۰۰ متر زیربنا در حال ساخت است که فرماندار قول داد برای ساختمان اعتبار لازم را تامین کند.
وی گفت: با توجه به اینکه استان شدن جنوب استان کرمان مطرح است، مدیرعامل سازمان بر ساخت این ساختمان تاکید دارد تا پاسخگوی نیاز جنوب استان باشد.

توان افزود: اعتبار ساخت این ساختمان در برنامه و بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده که ۹۰ میلیارد ریال آن امسال تامین شده و ۲۱۰ میلیارد ریال مانده که با قول فرماندار تامین می شود تا در ۱۸ ماه آینده ساختمان تحویل داده شود.
وی بزرگترین معضل پایگاه انتقال خون شهرستان جیرفت را کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی بیان کرد.

نظر شما