شناسهٔ خبر: 67478002 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برگزاري رويداد «عطر سيب» از 14 تا 21 تيرماه + جزييات

صاحب‌خبر -
برگزاري رويداد «عطر سيب»  از 14 تا 21 تيرماه + جزييات
خبرگزاری آریا - در نشست خبری رویداد «عطر سیب» جزئیات برگزاری این رویداد فرهنگی تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری آریا ، نشست خبری بیست‌ودومین رویداد فرهنگی «عطر سیب» امروز -سه‌شنبه 12 تیر 1403- با حضور حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و اصحاب رسانه برگزار شد.
حمیدرضا خونویی، معاون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این نشست اظهار کرد: رویداد فرهنگی عطر سیب به ‌بیست‌ودومین اجرا در شهر تهران رسیده و توفیق اجرای این رویداد بیست‌ودومین بار است که شامل حال سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی پایتخت می‌شود.
وی در رابطه با زمان برگزاری رویداد عطر سیب بیان کرد: از تاریخ 14 تا 21 تیرماه از ساعت 16 تا 22 در میدان آئینی امام حسین(ع) میزبان مردم شهر تهران و هیئات مذهبی هستیم.
خونویی ادامه داد: برنامه های متنوع فرهنگی در کنار نمایشگاه تدبیر دیده شده و ملزومات موردنیاز شهروندان برای محرم و روضه‌های خانگی و هیأت ها ارائه می‌شود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین گفت: امسال به لطف خدا و همت همکاران در سازمان فرهنگی و همکارانم در سازمان تبلیغات، فرآیند ثبت‌نام هیئات و دریافت کارت‌های حمایتی الکترونیکی شده است. در این خصوص همکاران من در سازمان فرهنگی با مشارکت سازمان تبلیغات سامانه‌ای را طراحی کرده اند.
وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی شهر تهران صحت سنجی نسبت به اطلاعات هیأت ها را انجام داده و بیش از 5 هزار هیات را به سازمان فرهنگی برای حضور در عطر سیب معرفی کرده است. کارت های حمایتی نیز با مشارکت بانک شهر آماده شده که این کارت ها قرار است به صورت دائم در ارتباط‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هیهات ها استفاده شود. کارت‌های حمایتی به هیئات تحویل داده شده است و هیئات می‌توانند از روز پنجشنبه در رویداد عطر سیب از اعتبار 8 میلیونی کارت‌ها استفاده کنند و بخشی از ملزومات مورد نیاز خود را تامین کنند.
خونویی اظهار داشت: امسال نزدیک به 60 گروه تامین کننده و تولید کننده اقلام فرهنگی مرتبط با ماه محرم را در قالب 112 غرفه در بخش نمایشگاهی ملزومات رویداد عطر سیب در میدان امام حسین (ع) جانمایی کردیم. بنا است که این دوستان اقلام موردنیاز برپایی هیات و... را برای هیئات و مردم عرضه کنند.
وی در پایان گفت: الکترونیکی شدن فرآیند ارتباط و ثبت‌نام هیئات کمک می‌کند ما در ارتباطات آینده بتوانیم دقیق‌تر در خدمت هیئات باشیم تا شهرداری تهران بتواند بخش کوچکی از وظیفه‌اش را نسبت به هیأت های عزاداری انجام داده باشد.
حجت‌الاسلام جامه‌دار مدیر فرهنگی و هنری منطقه 12، رئیس فرهنگسرای عترت و دبیر بیست‌ و دومین نمایشگاه عطر سیب هم در این نشست مطرح کرد: نمایشگاه عطر سیب یک رویداد فرهنگی در پیشواز محرم و آغاز این ماه درشهر تهران برای تمام مردم است. امیدوارم این رویکرد تقویت شود تا مردم شهر تهران بتوانند از این ظرفیت و فرصت برای تامین اقلام و مواردی که برای روضه‌های کوچک خانگی و عزاداری‌های خود نیاز دارند استفاده کنند و با حضور در این رویداد اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند و با محصولات نو و خلاقانه‌ای که تولیدکننده‌های محترم تهیه کرده اند هم آشنا شوند.
وی افزود: امسال این اتفاق را با فضاهای متعدد از تولیدکنندگان متعدد و برای گروه های سنی متعدد تقویت کرده ایم. به طوری که خانواده‌ها می‌توانند پوشاک و یا حتی بازی‌های محرمی کودکان خود را در رویداد فرهنگی عطر سیب تهیه کنند.
مدیر فرهنگی و هنری منطقه 12 در ادامه بیان داشت: از امروز در میدان آئینی امام حسین (ع) به استقبال محرم و این دوماه عزاداری در کشور می‌رویم، به طوری که این رویداد فرهنگی با برنامه‌های آئین ها و سنت عزاداری اقوام توام شده است. برنامه‌های عزاداری در قالب نمایشی هایی مثل تعزیه‌خوانی و برپایی مناسبت‌های این چنینی برگزار خواهند شد که با جذابیت واقعه کربلا را برای نسل جوان تشریح کند.
حجت‌الاسلام جامه‌دار همچنین گفت: همزمان با آغاز برنامه‌های نمایشگاهی، برنامه‌های پرده‌خوانی، شعرخوانی شعرای نوجوان و شعرای بنام کشور و سنت‌های عزاداری که سالیان طولانی است در کشور مرسوم است، برپا می‌شود.
وی افزود: افزایش اعتباربخشی به محصولات و ملزومات هیات ها از حیث کیفیت، و نوآورانه بودن و... اتفاق ویژه‌ای است که امسال سعی کردیم رقم زنیم. تمام بزرگواران در حوزه پوشاک، ملزومات برقی، لوازم آشپزخانه و لوازم موردنیاز ایمنی هیئات و... محصولاتی برای ارائه دارند. درخصوص حضور در فضای مجازی هیئات هم گروه هایی در نمایشگاه مستقر می شوند که بتوانند هیأت ها را در فضای رسانه تقویت کنند. در حوزه ایمنی، بیمه و مواردی که شاید نیاز است در هیات‌ها فرهنگ‌سازی شود هم اقدام شده است‌
وی در پایان بیان داشت: چون ما عرصه را عرصه خانواده دیدیم، بخشی از رویداد عطر سیب را به فضای استراحت برای خانواده اختصاص دادیم که در این خصوص حسینیه دائمی در میدان امام حسین(ع) برپا می شود و خدماتی اعم از چایخانه و مهدکودک و... ارائه می دهد. لذا خانواده هایی که تشریف می آورند، می‌توانند فرزندان خود را به مهدکودک بسپارند و فرزندان آنها با آئین این ایام آشنا شوند و خانواده ها و صاحبان هیئات هم بتوانند از فرصت تهیه ملزومات استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، خونویی در جمع اصحاب رسانه هم بیان کرد: در 8 روزی که رویداد فرهنگی عطر سیب برگزار می‌شود، مراسم تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی اجرا خواهد شد. در مجموع 8 عدد تعزیه خوانی و 8 عدد پرده‌خوانی خواهیم داشت. 
وی افزود: نمایشگاه کتابی هم متناسب با فضای رویداد عطر سیب برپا است و چند ناشر دعوت شده اند که عرضه کتاب داشته باشند. در کنار این امر هم فعالیت های فرهنگی کتاب محور اعم از مسابقاتی برای حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود. البته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در قالب 100 کتابخانه شهری که در تهران تحت مدیریت این سازمان است، برنامه های متنوعی برای این ایام در قالب حلقه های کتاب خوانی نوجوان -در کتابخانه ها برپا است- تدارک دیده است. در یک ماه محرم 4 حلقه کتاب خوانی با کتاب های موضوع محرم در کتابخانه ها داریم و بالغ بر 400 نشست کتاب برنامه ریزی شده است و بنا است که اجرا شود.
خونویی همچنین بیان کرد: اقلامی مثل گوشت و مرغ نیز در نمایشگاه عطر سیب عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیأت های بزرگ بانیان قوی دارند، هدف گذاری رویداد عطر سیب حمایت از هیئات محلی است و رقمی که تعیین شده برای این است تا هیأت های محلی بتوانند نسبتا ملزوماتی که مورد نیازشان است را تامین کنند. 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه مطرح کرد: از سال گذشته با همکاری فرهنگسراها تلاش کردیم گروه های نوجوان را با هدف تربیت کنشگر فرهنگی سازمان دهی کنیم. یکی از این گروه ها که با عنوان بچه های فرهنگسرا شناخته می شوند، ماموریت میدانی از جمله حضور در جشن غدیر، جشن امام رضایی ها، محرم، اربعین و... دارند. 
وی افزود: امسال در فرهنگسراها هیئات نوجوان در دهه اول محرم برنامه ویژه و مراسمات عزاداری دارند و تکیه خود را برپا می کنند. در کنار این اتفاق شروع به شناسایی هیأت های نوجوان شهر تهران کرده ایم. پس از شناسایی این هیئات در نمایشگاه عطر سیب به آنها بسته فرهنگی ارائه خواهد شد و بسته مالی نیز برای پشتیبانی از آن ها در نظر گرفته می شود. تا کنون 110 هیات نوجوان شهر تهران شناسایی شده اند. 
خونویی ادامه داد: با توجه به اینکه 34 فرهنگسرای بزرگ داریم، 34 تکیه نوجوان نیز میدان دار و پرچم دار فرهنگسراها هستند. 
انتهای پیام/

نظر شما