شناسهٔ خبر: 67477936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی استان:

«جارسوزی» عامل ۲۰ درصد حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی کرمانشاه است

زهرا مرادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، جارسوزی را عامل بروز حدود ۲۰ درصد حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی استان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

انشاءالله کولانی در گفت‌وگو با ایسنا، از جارسوزی به عنوان یک اقدام اشتباه از سوی کشاورزان یاد کرد و افزود: این اقدام کشاورزان مبنی بر آتش زدن زمین‌های کشاورزی پس از پایان فصل برداشت محصول با هدف از بین بردن برخی از آفات و حشرات و آماده کردن زمین برای کشت بعدی از لحاظ علمی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه ریشه بروز حدود ۲۰ درصد حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی به آتش‌زدن پس‌چر مزارع برمی‌گردد، گفت: آتش زدن پس‌چر مزارع تهدیدی جدی برای مراتع و جنگل‌هاست، چون در پی آن احتمال سرایت آتش به منابع طبیعی وجود دارد.

کولانی اضافه کرد: موارد زیادی داشته‌ایم که در پی اقدام کشاورزان به جارسوزی به دلیل وزش باد، دامنه آتش به عرصه‌های منابع طبیعی کشیده شده و باعث بروز آتش‌سوزی‌های گسترده شده است.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود کشاورزان از روش‌های دیگری برای مبارزه با آفات و حشرات استفاده کرده و جارسوزی نکنند.

کولانی سپس با بیان اینکه آتش زدن پس‌چر مزارع  موجودات مفید خاک را نیز از بین می‌برد، تاکید کرد: جارسوزی باعث بروز آلودگی زیست محیطی هم می‌شود که از حیث قوانین مربوط به هوای پاک نیز جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه احتمال وقوع حریق در منابع طبیعی استان تا قبل از بروز اولین بارندگی پاییزه وجود دارد، تصریح کرد: امسال به واسطه بارندگی‌های خوب فصل بهار پوشش گیاهی خوبی در منابع طبیعی استان داریم که همین مسئله احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان را بالا برده و می طلبد که بیشتر مراقب باشیم.

انتهای پیام

نظر شما