شناسهٔ خبر: 67477161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

توصیه‌هایی ‌برای‌ مصرف بهتر میوه‌ها

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان انرژی میوه ناشی از قند است. قندی که در این میوه‌ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است بنابراین توصیه می‌شود که همه افراد به خصوص افرادی که کبد چرب دارند یا تری گلیسرید بالا دارند به جای آب میوه از میوه استفاده کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)میوه و سبزی‌های رنگارنگ اکسیر طبیعی تقویت سیستم ایمنی هستند، اظهار کرد: مصرف روزانه میوه و سبزی به خاطر دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های A ،B ،C، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و  مواد آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئید و کارتنوئید می‌تواند ما را در برابر بیماری‌های زیادی بیمه کند. همچنین مصرف میوه و سبزی می‌تواند از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کند.

وی افزود: تخمین زده می‌شود که دریافت ناکافی میوه و سبزیجات حدود ۱۴ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان دستگاه گوارش، حدود ۱۱ درصد از مرگ‌های ایسکمیک قلب و حدود ۹ درصد از مرگ‌های سکته مغزی در سراسر جهان را ایجاد می‌کند. همچنین  ۱.۷  میلیون معادل ۲.۸ درصد  از مرگ و میر در سراسر جهان ناشی از مصرف کم میوه و سبزی است.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ویتامین‌های A و C آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش  دارند. میوه‌ها و سبزی‌های  زرد، نارنجی و سبز تیره منبع غنی از بتاکاروتن هستند که این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود که نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان و دیابت  دارد.

وی بیان کرد: میوه‌هایی مانند انبه، طالبی، خرمالو، زردآلو، آلو، موز، طالبی، گرمک، هلو، ازگیل ، آناناس، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی و هندوانه و سبزی‌هایی مانند هویج، انواع کلم سفید و کلم قرمز، گل کلم، کدو حلوایی، شلغم، لبو، گوچه فرنگی، انواع فلفل دلمه‌ای و اسفناج از منابع سرشار این ویتامین‌ها هستند.

فرح‌بخش گفت: البته تمامی میوه‌ها دارای ویتامین C هستند و برای حفظ سلامت بدن مهم هستند. 

وی افزود: فلاونوئید موجود در مرکبات هم به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و به جلوگیری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. 

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: با اینکه  ترکیبات موجود در پوست میوه‌ها برای سلامتی مفید هستند اما به دلیل اینکه از سموم  و مواد محافظت‌کننده برای نگهداری بهتر و طولانی‌تر میوه‌ها استفاده می‌شود، میوه‌ها باید بدون پوست مصرف شوند. 

وی بیان کرد: به جای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، باید از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود از میوه‌های فصل همچون خرمالو، پرتقال، نارنگی، انار، سیب، لیموشیرین، لیموترش و کیوی  که مقدار زیادی ویتامین C دارند، برای تقویت سیستم ایمنی استفاده شود. 

فرح‌بخش گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان انرژی میوه ناشی از قند است. قندی که در این میوه‌ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است بنابراین توصیه می‌شود که همه افراد به خصوص افرادی که کبد چرب دارند یا تری گلیسرید بالا دارند به جای آب میوه از میوه استفاده کنند. مثلا به جای خوردن یک لیوان آب پرتقال تازه و طبیعی که حاوی قند زیادی است، یک عدد پرتقال آب‌نگرفته که هم فیبر بیشتری دارد و هم قند آن کمتر است استفاده شود. 

وی افزود: افزایش فروکتوز (قند موجود در میوه) در بدن می‌تواند موجب افزایش تولید تری گلیسیرید و چاقی شود. 

نظر شما