شناسهٔ خبر: 67476368 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنشِ احساسی یک نقاش به مرگ و ویرانی

پارمیس طهماسب‌زاده

نشست نقد و بررسی اثر «فیگور» از آنتونیو سائورا در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد؛ پژوهشگران حاضر در این نشست معتقد بودند که نوع ضربات قلم‌موی سائورا به طور مستقیم واکنش احساسی به مرگ و ویرانی زمان جنگ دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دومین هم‌اندیشی «یک نشست یک اثر» با محوریت نقاشی ـ تئاتر با حضور عرفان ناظر ـ مدرس، نویسنده و پژوهشگرـ برگزار و به‌ نقد و بررسی این اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پرداخته شد.

عرفان ناظر به تأثیرپذیری سائورا در آثارش از فرانسیسکو گویا و دیگو ولاسکوئز اشاره کرد و گفت: نوع ضربات قلم‌موی سائورا به طور مستقیم واکنش احساسی به مرگ و ویرانی زمان جنگ دارد.

واکنشِ احساسی یک نقاش به مرگ و ویرانی

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته تحولات سیاسی مداوم در دهه ۱۹۶۰ باعث شد تا سائورا با هنرش رابطه متضادی پیدا کند. او در سال ۱۹۶۵ و بار دیگر در سال ۱۹۶۷ صدها اثر نقاشی خود را از بین برد. خشونت، مرگ، ویرانی، گسست، شکافتن، افراط‌کردن، از میان‌ بردن و منهدم کردن در تجربه زیستی سائورا و متعاقباً در آثارش وجود دارد.

این پژوهشگر گفت: در رویکرد سائورا با وجه نمادشکنانه روبه‌رو می‌شویم؛ از فیگورهای تاریخی نمادزدایی می‌شود و به‌نوعی سعی می‌کند تجربه حقیقی دیگری ایجاد کند.

واکنشِ احساسی یک نقاش به مرگ و ویرانی

انتهای پیام 

نظر شما