شناسهٔ خبر: 67475447 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی:

۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در حال حاضر ۳۰ مسجد تاریخی در ۱۲ استان شناسایی شده‌اند که واجد شرایط ثبت جهانی در یک پرونده زنجیره‌ای هستند که مسجد جامع ساوه جزو پنج مسجد اول برای ثبت جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی دارابی در جریان بازدید از مسجد جامع ساوه اظهار کرد: اعتبارات ملی جوابگوی پرونده‌هایی که در نوبت ثبت جهانی قرار می‌گیرند نیست و برای جهانی شدن مساجد تاریخی باید مقدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز آماده شود تا توسط ارزیابان یونسکو مورد بررسی قرار گرفته و به ثبت جهانی برسد.

وی افزود: در جریان بازدید ارزیابان یونسکو معیارهای لازم برای ثبت جهانی شدن بناهای تاریخی به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و به‌عنوان مثال از ۱۲ معیار مربوطه باید حداقل از ۵ معیار برای ثبت جهانی برخوردار باشند، به همین منظور از سازمان برنامه و بودجه برای پرونده‌هایی که منجر به ثبت جهانی می‌شود اعتبار مورد نیاز درخواست شده است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ مسجد تاریخی در ۱۲ استان شناسایی شده‌اند که واجد شرایط ثبت جهانی در یک پرونده زنجیره‌ای هستند که مسجد جامع ساوه جزو پنج مسجد اول برای ثبت جهانی است.

دارابی با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در این مسجد تاریخی هزار ساله در دهه ۶۰ و بیرون آمدن آتشکده‌ها در نتیجه کاوش‌ها خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این مسجد نیازمند کاوش است و برای مرمت آن نیز در سال گذشته اعتباری در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید به ناکافی بودن اعتبارات مرمت میراث فرهنگی گفت: سال گذشته ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی کشور درخواست شد اما در پایان سال قریب به ۱۰۰ میلیارد از مبلغ درخواستی تخصیص داده شد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور اشاره کرد و یادآور شد: این انجمن در اراک به‌طور رسمی تشکیل شد تا منابعی از سوی خیرین و نیکوکاران برای مرمت بناهای تاریخی در نظر گرفته شود.

دارابی با اشاره به سفر آبان سال گذشته مقام عالی وزارت میراث‌فرهنگی به شهرستان ساوه به منظور شرکت در جشنواره ملی انار عنوان کرد: احداث سرویس‌های بهداشتی و تخصیص اعتبار برای مرمت بخشی از این بنای تاریخی از دستاوردهای این سفر بوده است و در سال جاری نیز اعتبار بیشتری برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: استان مرکزی مهد مشاهیر و مفاخر ایران است و به لحاظ آثار تاریخی و میراث تمدنی و نیز جاذبه‌های گردشگری، صنایع‌دستی در کنار ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی نیاز به یک برنامه ویژه دارد. مقرر شد مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی طرحی را برنامه‌ریزی کند و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شود تا در ستاد وزارتخانه یک برنامه پنج ساله برای توسعه حوزه میراث فرهنگی استان در نظر گرفته شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: مسجد جامع ساوه برخوردار از ویژگی‌های معماری ادوار تاریخی است و علاوه بر آن درهم آمیختگی با جامعه مردمی، روایتگری، حفظ اصالت در ادوار گوناگون از جمله معیارهای این مسجد برای جهانی شدن است.

دارای با اشاره به اینکه در پرونده جهانی شدن کاروانسراهای کشور ۵۶ کاروانسرا هدف‌گذاری شده بود، گفت: از این تعداد ۵۴ کاروانسرا در سال گذشته به ثبت جهانی رسید.

نظر شما