شناسهٔ خبر: 67474484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی کاشان:

شنا در استخرهای کشاورزی، مرگ‌آفرین است

جلال جلیلی

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: استخرهای ذخیره آب از نوع ژئوممبران است و بر خلاف استخرهای سیمانی، نه پله‌ای دارند که بتوان از آنها خارج شد و نه لبه‌ای دارند که بتوان گرفت و تا رسیدن کمک خود را روی آب نگه داشت و سطوح آن نیز  فوق‌العاده لغزنده است.

صاحب‌خبر -

کشاورزان برای ذخیره آب و روان‌آب‌ها، اقدام به ساخت استخرهای ذخیره آب می‌کنند اما موسم تابستان و فصل گرما، به علت بی‌احتیاطی برخی شهروندان و به خصوص جوانان و نوجوانان، شاهد غرق شدن آنها در این استخرها بوده‌ایم که در اغلب موارد به مرگ آنها ختم می‌شود.

روح‌الله فدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استخرهای ذخیره‌سازی آب کشاورزی، برای شنا خطرناک است و هر سال موجب مرگ تعدادی از شهروندان به خصوص در گروه سنی نوجوانان و جوانان می‌شود.

وی افزود: استخرهای ذخیره آب کشاورزی باید حریم مشخص با حفاظ و فنس داشته باشند، اما متأسفانه برخی از جوانان و نوجوانان و حتی کشاورزان به شرایط خطرآفرین استخرها توجه نداشته و با شنا در آن وقایع تلخی را هر سال تکرار می‌کنند.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تأکید کرد: خانواده‌ها مراقب باشند که فرزندان آنها در مکان‌های ممنوع و سالم‌سازی نشده مثل سدها، آبگیرها، کانال‌های آبرسانی و رودخانه‌ها شنا نکنند و به دیگران نیز این موارد را یادآوری کنند.

فدایی گفت: استخرهای کشاورزی باید تا ارتفاع دو متر فنس‌کشی شده و تابلوهای هشدار دهنده در هر چهار سمت نصب شود و جان پناه در کناره و نردبان‌های شناور دائم داشته باشد.

وی افزود: نصب طناب‌های نجات دهنده به‌صورت طولی، عرضی و ضربدری و قرار دادن تیوپ‌های بادی به فاصله ۱۰ متر از یکدیگر در طول استخر و مهار کردن آن‌ها از دیگر نکات ایمنی در استخرهای کشاورزی است.

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تأکید کرد: استانداردهای حفاظتی برای ساخت استخرهای بتنی و ژئوممبران هیچ تفاوتی ندارد و هر استخر که بیش از ۱۵۰ سانتیمتر عمق دارد، باید این قانون را رعایت کند و رعایت مسائل حفاظتی توسط مالکان استخر ضروری است.

انتهای پیام

نظر شما