شناسهٔ خبر: 67473117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حمید رضا ترقی: برای نجات کشور نتیجه انتخابات را به نفع نیروهای انقلاب رقم بزنید

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی گفت: برای نجات کشور نتیجه انتخابات را به نفع نیروهای انقلاب رقم بزنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حمید رضا ترقی قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران انتخابات ۸ تیرماه را دارای شور و نشاط خوبی دانست و بیان کرد: انتخابات، شور نشاط خوبی در بیان همه سلایق به وجود آورد، کسانی که از صندوق رأی قهر کرده بودند و سردمدار تحریم انتخابات بودند را به پای صندوق رأی آورد. ظرفیت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طللبان را که با تمام قوا و امکانات طرفداران خود را برای حضور در صحنه، نشان داد و بیانگر این بود که این ظرفیت تا چه حد هست.

وی با اشاره به برگزاری مناظره‌های برگزار شده پیش از برگزاری انتخابات، گفت: در مناظرات هم مشکلات کشور، راهکارهایی برای حل مشکلات کشور توسط نامزدها مطرح شد که برای درک مردم از راهکارها و برنامه‌های نامزدها، نقش آگاهی بخش خوبی داشت و به میزان قابل توجهی آگاهی به مردم بخشید و متوجه شدند که بخشی از این وعده و وعیدها چندان قابلیت اجرایی ندارد و نمی‌توانند روی آن حساب کنند.

اصلاح طلبان هیچ تغییری نکردند

ترقی با طرح این موضوع که دولت آقای پزشکیان، دولت سوم روحانی هست، افزود: هیچ نشانه‌ای از تغییر در مشی اصلاح‌طلبان نشان داده نشد؛ که مردم بتوانند برای حل مشکلات کشور به آن امید داشته باشند؛ این موجب شد تا بخش قابل توجهی از واجدین رأی دادن؛ در انتخابات شرکت نکنند و همچنان نگران پیاده شدن ایده‌های خودشان در جامعه باشند.

وی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: روز انتخابات در نهایت میان انتخاب آقایان جلیلی و قالیباف، تردید به وجود آمد و این موجب یأس تعدادی از نیروی‌های انقلابی و شاید عدم مشارکت آنها در انتخابات شد و انتظار آنها، این بود که رای‌ها متمرکز و تجمیع شود و اجماع در یک فرد صورت بگیرد و امکان موفقیت او را بالا ببرد. میزان مشارکت مردم در بسیاری از شهرهای کشور و استان‌ها، قابل توجه و خوب بود و در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری قبلی، قدری بیشتر بود.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه، گفت: توجه به دور اول انتخابات نشان می‌دهد اگر ما بتوانیم در انتخابات بعدی قدری بیشتر تبلیغات انجام دهیم، می‌توانیم امیدواری بیشتری داشته باشیم؛ از تخریب همدگر که تخریب کارنامه انقلاب هست، نامزدها پرهیز کنند؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که دست از لجن پراکنی علیه همدیگر بردارند؛ که متأسفانه این مسیر یکسال هست، تخریب نامزدها از سوی برخی از گروه‌ها دنبال می‌شود.

عدم برگشت به عقب دغدغه اصولگرایان

ترقی مهمترین دغدغه اصولگرایان را در این مقطع سیاسی عدم برگشت به عقب دانست و افزود: دغدغه اصولگرایان این است که نتیجه انتخابات حرکت رو به جلو باشد؛ دوم اینکه دستاوردهای مثبت آیت‌الله شهید رئیسی از بین نرود و تداوم یابد و همچنین مردم بتوانند شاخص‌های مورد نظر رهبری را در رابطه با انتخاب رئیس جمهوری با دقت بیشتری، تطبیق دهند.

وی نقش احزاب در افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را کمرنگ خواند و توضیح داد: احزاب از انتخابات مجلس تقریباً از حیز انتفاع خارج شدند، انتخابات مجلس با شیوه‌ای که صدا و سیما اتخاذ کرد و فعالیت تبلیغاتی را از طریق شبکه‌های تلویزیونی دنبال کرد، تقریباً گرایش مردم به لیست‌ها را از بین بُرد و نیاز جامعه به احزاب برای شناخت نامزدها، بسیار کاهش پیدا کرد. لذا الان با بضاعت کمی که احزاب از نظر سرمایه اجتماعی و همچنین امکانات مالی دارند، نمی‌توانند نقش مؤثری را در افزایش مشارکت مردم داشته باشند.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه همین مطلب، گفت: مضاف بر اینکه با توجه به عملکرد دولت‌های اخیر که بهای چندانی به احزاب داده نشد؛ الان هم امیدی به توجه به احزاب در دولت آینده وجود ندارد؛ لذا احزاب خیلی کم انگیزه هستند که بتوانند نقش مؤثری را در انتخابات ایفا بکنند، الا احزابی که همه هدف آن‌ها فعالیت افزایش سرمایه اجتماعی و فعالیت نظام و انقلاب اسلامی است نه منافع حزبی خودشان.

ترقی در پاسخ به این پرسش که چرا حزب موتلفه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خیلی دیر کاندید اصلح از نظر خود را اعلام و از او خیلی دیر حمایت کرد؟ گفت: تصمیم‌گیری از میان این دو نفر قالیباف و جلیلی کار خیلی دشواری بود؛ چرا که هر کدام از این‌ها یک سری مشکلاتی داشتند که باید در مذاکره با آن‌ها، مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گرفت تا امکان اتخاذ تصمیم جدی در این رابطه وجود داشته باشد. ابتدا با آقای قالیباف مذاکره کردیم و پس از آن بلافاصله حزب اعلام حمایت کرد.

موضوع سرنوشت کل جریان انقلاب است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مسائلی که در حال حاضر پیش آمده و در رابطه با آقای جلیلی هم موضوع تخصص و جریان‌هایی که ایشان حمایت می‌کنند و تندروی‌های زیادی دارند، ما باید تصیم بگیریم و در مذاکرات روشن شود که بتوانیم بهتر حمایت کنیم، الان سرنوشت کل جریان انقلاب هست در برابر جریان اصلاح طلب و تصمیم‌گیری تا حدودی راحت‌تر خواهد بود.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی در رابطه با میزان مشارکت در دور دوم انتخابات، گفت: اگرچه به طور طبیعی همیشه کاهش مشارکت در دوم انتخابات‌ها را داشتیم اما امیدوارم با توجه به اینکه روند ادامه سیاست‌ها و عملکرد آیت‌آلله رئیسی در معرض خطر جدی است و بازگشت به عقب و ارتجاع یک خطر برای انقلاب محسوب می‌شود؛ انتظارمان این است که ان‌شاءالله نیروهای مؤمن و متدین جامعه که عمدتاً عمل به تکلیف می‌کنند؛ آنهایی که به هر حال به فکر نجات کشور و حل مشکلات کشور و تداوم راه آیت‌الله رئیسی هستند، ان‌شاء‌الله حتماً با تعهد بیشتری سر صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و نتیجه انتخابات را به نفع نیروهای انقلاب رقم خواهند زد.

نظر شما