شناسهٔ خبر: 67472953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«مبل راحتی» به سختی تولید می‌شود

پنج سال است که از ثبت جهانی هنرصنعت مبلمان منبت ملایر می‌گذرد و این هنر در لابلای کارگاه‌های خشتی و گلی این شهر رشد و نمو کرده و بر بام صنایع دستی دنیا تکیه زد است.

صاحب‌خبر -

تا پیش از این تولیدات شهرستان ملایر را با نام انگور و کشمش می شناختند اما در سال های اخیر این شهرستان توانسته است نام و آوازه دیگری را برای خود رقم بزند.

پنج سال است که از ثبت جهانی هنرصنعت مبلمان منبت ملایر می‌گذرد و این هنر در لابلای کارگاه‌های خشتی و گلی این شهر رشد و نمو کرده و بر بام صنایع دستی دنیا تکیه زد است.

 اما امروز با مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه با قیمت مناسب دست و پنجه نرم می‌کند .مشکلاتی که شاید داشتن یک تشکیل تعاونی منسجم بتواند راهکاری مهم برای رفع آن باشد.

گرانی هایی که متاسفانه تولید مبلمان منبت را با مشکل مواجه کرده است، مشکلاتی که موجب شده قیمت تمام شده تولیدات بالا برود و تهدیدی برای فعالان این صنعت به شمار برود.

قیمت بالا ، بلای جان تولید کننده

یک منبت کار ملایری که بیش از 30سال است که در این صنعت فعالیت می کند با ابراز ناراحتی از وضعیت موجودی که این صنعت را با مشکلاتی زیادی مواجه کرده است اظهار می کند: وجود این مشکلات و موانع؛ موجب شده قیمت تمام شده تولیدات بالا برود و همین موضوع عمده‌ترین مشکل فروش مبلمان منبت شده است.

وی با اشاره به تنوع تولیدات مبلمان منبت، تاکید کرد: تعداد کار و تولید ما بستگی به تقاضای بازار دارد و نحوه بازاریابی فعلی بیشتر در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و بخش اعظم تولیدات به مشتری‌های قدیمی و نمایشگاه‌هایی در شهرهای بزرگی همچون تهران و کرج عرضه می‌شود.

صادرات، ناجی تولید کنندگان

رئیس هیئت مدیره بازار بزرگ مبل و منبت ملایر ضمن اشاره به رشد قابل توجه این صنعت در چند سال گذشته نیز در این رابطه عنوان کرد: این صنعت توانسته ۲۰ هزار شغل آنهم با کمترین هزینه ایجاد کن

یدالله کریمی با اشاره به این موضوع که این صنعت توانسته ۶۵ درصد مبل کشور را تأمین کند ادامه می دهد: این موضوع خود نشان دهنده عظمت و بزرگی این هنر و صنعت در ملایر دارد لذا دولتمردان با توجه به این پتانسیل می بایست توجه جدی تری به حل مشکل تولید کنندگان و به ویژه در حوزه بازاریابی برای فروش محصول داشته باشند.

وی  صادرات را تنها راه نجات این هنرصنعت دانست و اظهار کرد: این هنرصنعت امروز در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده و برای رسیدن به اهداف والاتر، نیاز به جذب بازارهای جهانی دارد.

وی افزود: مبلمان منبت یک کالای لوکس است و چون تقریبا همگان توان خرید آن را ندارند به نظرم برای پویایی این صنعت، صادرات تنها راهکاری است که می‌تواند حامی فعالان این حوزه باشد.

کریمی بالا رفتن قیمت مواد اولیه را عمده‌ترین مشکلات این هنرصنعت برشمرد و ادامه داد: با توجه به نوسانات ارز، بازار نیاز به تعادل دارد و در صورت کاهش قیمت مواد اولیه، بازار فروش در این شهر جهانی مبلمان منبت نیز متعادل و خوب خواهد شد.

وی به فعالیت حدود ۶۰۰۰ واحد تولیدی مبلمان منبت در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت مبلمان منبت این شهرستان مشغول به کار هستند.

مرکز تجارت بین‌المللی

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال میزان خرید مردم قدری کاهش پیدا می‌کند و نیمه دوم سال بازار فروش بهتر می‌شود، گفت: در جلساتی که در اتاق بازرگانی شهرستان درباره تشکیل کنسرسیوم (شرکت)صادراتی این هنرصنعت داشتیم ،تصمیم‌گیری شد و باید موضوع بازاریابی و فروش مبلمان منبت، در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.

کریمی با تاکید بر اینکه کیفیت بالا و قیمت مناسب همواره شعار ما در این هنرصنعت است، ادامه داد: در حال حاضر تنها شهرک تخصصی مبلمان در شهرستان ملایر فعال است و به تازگی ۲۰ هکتار دیگر در قالب فاز دوم، به این شهرک اضافه شد که هنوز تملک نشده و متقاضیان زیادی در صف واگذاری زمین هستند و در صورت واگذاری، تمامی فرآیند تولید مبلمان منبت حتی تولید پارچه، رنگ و رویه‌کوبی نیز در این شهرک انجام خواهد شد.

رئیس اتحادیه درودگران و مبلمان منبت ملایر خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های فرماندار ملایر، قرار است مرکز تجارت بین‌المللی مبل و منبت در این شهرستان ایجاد شود که زمین، طرح و نقشه آماده است و امتیازهای لازم را می‌دهیم تا انگیزه برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

جای خالی بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز هنرصنعت مبلمان منبت را از لحاظ حجم مبادلات تجاری، صادرات، تعداد هنرمندان و کسب برند، اولین هنر این شهرستان را در صنایع دستی دانست و اظهار کرد: به اذعان وزارت میراث فرهنگی، شهر جهانی مبل و منبت ملایر، موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی است.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر این هنرصنعت با مشکلاتی مواجه شده است، افزود: تامین مواد اولیه با قیمت بالا انجام می‌شود که راهکار مهم آن تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز است تا مواداولیه را به صورت مستقیم تهیه و از سود آن دیگر اعضا نیز سود ببرند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در شهرستان تاسیس شده و تمامی ادارات نیز در آن دخیل هستند، گفت: گام نخست فعالیت این تعاونی به اهتمام فعالان این هنرصنعت بستگی دارد و برای فعالیت هر چه بهتر این تعاونی، باید بخشش خصوصی حضور داشته باشد و سرمایه‌گذاری کند.

جلیلی تاکید کرد: راهکار مهمی که می‌تواند مشکل این صنعت را رفع و به رونق تولید و بهتر شدن وضعیت اقتصادی کارگاه‌ها کمک کند، صادرات است که با پیگیری‌های صورت گرفته، لازم است با کمک شرکت شهرک‌ها و فعالان این صنعت، کنسرسیومی تشکیل و موضوع صادرات را پیگیری کنند، ما نیز در گنار آنها هستیم.

شرکت تعاونی، حلقه مفقوده

جلیلی در عین حال به مشکلات این هنرصنعت اشاره کرد و گفت: مسائلی همچون تورم، تحریم‌ها و صادرات، کشوری است، اما با کمک و حمایت نمایندگان مجلس پیگیر حل این مشکلات هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز ادامه داد: از دیگر مشکلات مهم این صنعت، تامین مواد اولیه با قیمت بالا است که راهکار آن تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز است تا مواد اولیه را به صورت مستقیم تهیه و از سودی که دارد، اعضا هم سود ببرند.

جلیلی با بیان اینکه تقاضای دیگر فعالان این صنعت تقاضای کمک از گمرک دارند تا بتوانند تولیدات خود را در مکانی در گمرک نگه دارند، افزود: نداشتن شرکت بازاریابی برای فروش از دیگر مشکلات است که فعالان این حوزه و البته مجموعه شهرستان باید برای راه‌اندازی شرکت بازاریابی برای فروش تلاش کنند که این شرکت باید مطلع و آگاه به علم روز بازاریابی باشند و با علم روز پیش بروند.

جلیلی یادآور شد: کمبود چوب تنها مشکل عنوان شده نیست بلکه مشکلات کمبود پارچه هم مانع دیگری در مسیر فعالیت تولیدکنندگان مبل است حال آنکه طبق بررسی ها در کل کشور سالانه ۳۶ میلیون مترمربع پارچه مبلی تولید می شود که استان یزد بیش از ۲۱ میلیون مترمربع آن را تامین می کند.

جز گرانی مواد اولیه، بیمه و مشکلات حوزه صادرات، مشکلاتی نیز در ساخت کارگاه‌ها در مناطقی همچون کوچه کارآفرین، نوار حاشیه شهر، کمربندی‌ها و ورودی روستاهای همجوار شهر داریم و املاکی که حد فاصل بین روستا، یا کمربندی و اراضی کشاورزی قرار گرفتند، برای پروسه تغییر کاربری و ساخت و ساز، مشکل ایجاد شده که امیدواریم با بازنگری طرح جامع شهری و تعریف کاربری‌های صنایع دستی، این مشکل حل شود.

نظر شما