شناسهٔ خبر: 67472604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موردی از بیماری سالک در استان سمنان گزارش نشد

سمنان - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: شیوع سالک در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در ۶ شهرستان طی سه سال گذشته و در دولت سیزدهم، با اقدامات انجام شده ۹۰ درصد کاهش یافت و امسال هنوز موردی از گزش پشه و ابتلا به سالک در بین شهروندان گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

سعید کساییان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار افراد مبتلا به بیماری سالک در نقاط مختلف زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در سال ۱۳۹۹ یکهزار و ۱۰۰ نفر بود که این تعداد سال ۱۴۰۲ به ۹ نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: بررسی شمار مبتلایان به سالک‌ در سال‌های گذشته نشان از اقدام‌های اثرگذار، همراهی شهروندان و موثر بودن آموزش‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک دارد.

موردی از بیماری سالک در استان سمنان گزارش نشد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ابتلا به سالک فقط مربوط به شهرستان دامغان نیست و به صورت موردی در دیگر مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان نیز گزارش می‌شود، اما امسال تا این لحظه گزارشی نشده است.

کساییان تصریح کرد: داروهای لازم برای درمان سالک مانند تانک ازت به میزان کافی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تامین شد و نگرانی بابت کمبود این قلم دارویی وجود ندارد.

وی افزود: اوج شیوع سالک در آبان ماه است، اما در دیگر ماه‌های سال نیز احتمال ابتلا به سالک وجود دارد و دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان در آمادگی کامل برای خدمات رسانی در این زمینه قرار دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: موارد ابتلا به سالک در سال‌های گذشته بیشتر مربوط به مسافران بود و امسال اقدام‌های پیشگیری از ابتلا به سالک در حال انجام است.

بیماری سالک را بیشتر بشناسیم

به گزارش ایرنا، بیماری پوستی سالک بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران ۲ نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد؛ در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده می‌شود و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

در سالک شهری، مخزن بیماری بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

سالک طبق گزارش‌های موجود در ۹ کشور دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.

زخم سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است. ۱۸ استان ایران سالک‌خیز و ۹ استان به صورت موردی با این بیماری مواجه هستند و استان‌های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری را ندارند.

طبق آمارها، سالانه حدود یک میلیون فرد جدید در دنیا به بیماری سالک مبتلا می‌شوند در حالی که طبق گزارش‌های موجود، این آمار در ایران به صورت سالانه حدود ۲۰ هزار مورد جدید گزارش شده است.

بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود. بنا به گفته منابع محلی، سال گذشته حدود یکهزار نفر در شهرستان دامغان به زخم سالک مبتلا شدند که لزوم توجه بیشتر به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری، لازم و ضروری است.

بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کرد.

نظر شما