شناسهٔ خبر: 67472387 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

جنایت جنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی نه فقط در مناطق مختلف غزه بلکه در زندان‌های خود در حال انجام جنایت‌های جنگی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – اگرچه موضوع شکنجه و آزار و اذیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی موضوع جدید و تازه‌ای نیست، اما جنایت‌های ضد بشری این رژیم در زندان‌های محل نگهداری اسرای فلسطینی درپی آغاز جنگ علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به شکل قابل توجهی تشدید شده است.

طی ۹ ماه گذشته گزارش‌های متعددی از نقض حقوق اولیه و بشری اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی منتشر شد.

پیشتر تیم تحقیقات بین‌المللی سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی افشاگرانه، وضعیت اسرای فلسطینی را در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی درپی آغاز جنگ علیه غزه تشریح کرده بود؛ در عین حال، انتشار گزارش‌های جسته‌وگریخته و روایت‌گری‌های اسرای فلسطینی به‌ویژه زنان اسیر از شکنجه در زندان‌های رژیم صهیونیستی سبب جلب توجه بین‌المللی به این موضوع شده بود.

با وجود این، رخ ندادن هر گونه اقدامی برای توقف این روند به گستاخی بیشتر رژیم صهیونیستی و تشدید جنایت‌های ضد بشری علیه اسرای فلسطینی منجر شد.

 

جنایت جنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

جنجال سیاسی در اراضی اشغالی در موضوع اسرای فلسطینی

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا در شمال غزه روز دوشنبه، یازدهم تیر، پس از چند ماه حبس بدون طرح و تفهیم هرگونه اتهامی آزاد شد؛ این رویداد به همان اندازه که به جنجال سیاسی در اراضی اشغالی منجر شد، بار دیگر موضوع شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های رژیم صهیونیستی را به کانون بحث‌ها آورد.

آژانس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، شین بت روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای آزاد کردن ده‌ها اسیر فلسطینی با هدف آزاد کردن فضای بازداشتگاه سدیه تیمان خبر داد.

تایمز آو اسرائیل در گزارشی درباره این موضوع، نوشت که آزاد کردن اسرای فلسطینی از سدیه تیمان به جدالی میان مقام‌های ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی منجر شد؛ مقام‌های رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گرفته تا یوآو گالانت، وزیر جنگ هر یک تلاش کردند با انداختن توپ به زمین دیگری، از خود رفع مسئولیت کرده و طرف مقابل را سرزنش کنند.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی آزادی ابوسلمیه را یک اشتباه فاحش خواند که از آن بی‌اطلاع بوده است.

در عین حال، شین بت اعلام کرد که در یک سال گذشته همواره درباره کمبود فضا برای حبس اسرای فلسطینی هشدار داده بود، اما این هشدار‌ها از سوی مقام‌های کابینه نتانیاهو نادیده گرفته شدند.

براساس گزارش سازمان حقوق بشری هاموکد مستقر در اراضی اشغالی، شمار اسرای فلسطینی به‌اصطلاح امنیتی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تا اول جولای سال ۲۰۲۴ (۱۱ تیر سال جاری) به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسید.

یک فعال حقوق بشری فلسطینی در این باره می‌گوید: هیاهو و اختلاف‌نظر میان سطوح سیاسی و امنیتی اسرائیل نشان‌دهنده کودتای نظامی علیه ائتلاف حاکم است.

وی تصریح کرد: تعامل‌های داخلی در اسرائیل در رابطه با این موضوع و تلاش همه طرف‌ها برای فرار از مسئولیت نشان‌دهنده تمایل دستگاه امنیتی و نظامی برای تحمیل دیدگاه خود بر نتانیاهو و ائتلاف حاکم است.

 

جنایت جنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

شمار اسرا و اسرای شهید فلسطینی

نظامیان صهیونیست از زمان آغاز جنگ این رژیم علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۹ هزار و ۴۵۰ فلسطینی ساکن کرانه باختری از جمله قدس اشغالی را به همراه هزاران شهروند غزه و صد‌ها فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغال شده از سال ۱۹۴۸ بازداشت کردند.

بازداشت فلسطینی‌ها تقریبا هر روز در کرانه باختری، از طریق یورش‌های گسترده، ضرب‌وشتم شدید و تهدید بازداشت‌شدگان و خانواده‌هایشان، علاوه بر خرابکاری‌های گسترده و تخریب خانه‌های شهروندان صورت می‌گیرد.

بر‌اساس آمار‌های رسمی، ۱۸ اسیر فلسطینی از کرانه باختری و ۳۶ اسیر فلسطینی از غزه طی ماه‌های گذشته در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

اظهارات اسرای فلسطینی و تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی تخلفات شدیدی را علیه این اسرا مرتکب شده است.

در عین حال، طی روز‌های اخیر ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد، یک جوان ۲۳ ساله فلسطینی به کاپوت یک جیپ نظامی رژیم صهیونیستی بسته شده است؛ این اقدام محکومیت و خشم گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به خشم بین‌المللی، فقط به گفتن این جمله بسنده کرد که سربازان پروتکل را زیر پا گذاشته‌اند.

از سوی دیگر، هفته گذشته روزنامه هاآرتص تایید کرد که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به مقام‌های این رژیم دستور داده تا شرایط نگهداری اسرای نوار غزه در بازداشتگاه سدیه تیمان را روشن کنند؛ این روزنامه به نقل از یک وکیل صهیونیست تایید کرد که بازداشت در سدیه تیمان به منزله جنایت جنگی است و بازداشت اسرا در آن جا حتی یک دقیقه دیگر هم نباید ادامه پیدا کند.

 

جنایت جنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

روایت مقام‌های صهیونیست از وضعیت اسرای فلسطینی

در حالی که اسرای فلسطینی روایت رنج خود در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی را مطرح می‌کنند و عکس‌ها و ویدیو‌های مختلفی از این روند در حال دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی است، مقام‌های صهیونیست و گروه‌های حقوق بشری فعال در اراضی اشغالی نیز اعتراف می‌کنند که بدرفتاری نظام‌مند با اسرای فلسطینی در جریان است.

آن‌ها ضمن اشاره به موضوع ازدحام جمعیت در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های محل نگهداری اسرای فلسطینی، تاکید دارند که این ازدحام جمعیت به نوبه خود شرایط سختی را در بازداشت به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ علیه غزه، شرایط حبس را برای اسرای فلسطینی دشوار‌تر کرده است؛ از جمله رویه‌های جدید اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی در این چارچوب، براساس اعلام همین سازمان، محرومیت اسرای فلسطینی از خروج از سلول‌ها و استفاده از وسایل گرمایشی و انجام بازرسی‌های غافلگیرانه است که تنش را افزایش می‌دهد.

 

جنایت جنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

روایت آزاده فلسطینی از وضعیت زندان‌های رژیم صهیونیستی

فرج السمونی، از جمله اسرای فلسطینی که روز دوشنبه از زندان رژیم صهیونیستی آزاد شد، جزئیات تکان‌دهنده و وحشتناکی از تجربه خود در داخل زندان‌های این رژیم و رنج بی‌سابقه خود را تشریح کرد.

السمونی که در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان سال گذشته) در نزدیکی ایست بازرسی در مرکز نوار غزه همراه ۲ برادر و پسرعمویش دستگیر شد، درباره تجربه بازداشت خود گفت: دوران بسیار سختی بود؛ زیرا شبانه‌روز کتک می‌خوردیم؛ بیماری‌های مختلف میان اسرا شیوع پیدا کرده بود؛ ازدحام جمعیت به کمبود غذا منجر شده بود و به همین دلیل اسرای جوان روزه می‌گرفتند و غذای خود را به دیگران می‌دادند.

این آزاده فلسطینی در تشریح شکنجه روحی و روانی اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت: آن‌ها برای شکنجه ما به دروغ اعلام می‌کردند که خانواده‌هایمان کشته شده‌اند.

 

جنایت جنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

جدیدترین روایت از جنایت‌های ضد بشری در زندان‌های رژیم صهیونیستی

محمد ابوسلمیه، در ماه نوامبر سال گذشته درپی طرح ادعای بی‌اساس استفاده مقاومت فلسطین از بیمارستان الشفا برای اهداف نظامی به دست رژیم صهیونیستی دستگیر شد.

وی روز دوشنبه به همراه ۵۳ اسیر فلسطینی دیگر در حالی از زندان آزاد شد که طی ماه‌های گذشته هیچ‌گاه اتهامی به وی وارد نشد؛ در عین حال، رژیم صهیونیستی مدرکی برای اثبات ادعای استفاده نظامی مقاومت فلسطین از بیمارستان الشفا ارائه نکرد.

پنج نفر از اسرای آزاد شده بلافاصله در بیمارستان بستری شدند.

ابوسلمیه پس از بازگشت به غزه در پی تحمل هفت ماه حبس، رژیم صهیونیستی را به شکنجه اسرای فلسطینی متهم و اظهار کرد: ده‌ها اسیر فلسطینی طعمه شکنجه‌های جسمی و روانی اسرائیل هستند.

وی ضمن تکرار موضوع بدرفتاری‌های خشونت بار رژیم صهیونیستی با اسرای فلسطینی، گفت: به مدت ۲ ماه هیچ یک از اسرا به جز یک قرص نان در روز نخوردند.

این پزشک فلسطینی با تاکید بر اینکه وضعیت اسرای فلسطینی غم‌انگیز است، همچنین گفت: آن‌ها با سگ‌های پلیس و باتوم به ما حمله می‌کردند؛ توهین شخصی و آزار جسمی، کمبود غذا، آب و دیگر نیاز‌های اولیه در زندان‌های اسرائیل به وفور وجود دارند.

به گفته ابوسلمیه اسرای فلسطینی که از زیر فشار شکنجه‌ها جان به در بردند، همگی کاهش وزن‌های هولناکی را تجربه کردند.

انتهای پیام/

نظر شما