شناسهٔ خبر: 67472018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همزمان با سالگرد فاجعه ۱۲ تیر ۱۳۶۷؛

جانبازان در خلیج فارس به آب زدند

قشم - ایرنا - ۲۶ جانباز هشت سال دفاع مقدس برای زنده نگاه داشتن یاد شهدای پرواز ۶۵۵ هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی و یادآوری جنایت های آمریکا امروز (سه شنبه ۱۲ تیرماه)  فاصله ۲ مایل دریایی (۳/۵ کیلومتری) را در خلیج فارس و شهادتگاه مسافران این هواپیما شنا کردند.  

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون ۳۶ سال از این ماجرا می گذرد اما دریا سمفونی اندوه را ثانیه به ثانیه تکرار می کند و ساحل جزیره هنگام زنده ترین شاهد جنایت شیطان بزرگ در حمله ددمنشانه ناوگان او به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در آب های سرزمینی ایران در خلیج فارس است.

امروز نیز مثل آنروز سنگینی غم از صدای دریا و آب های فیروزه ای دریای پارس پیدا است، این روز که از راه می رسد خلیج فارس توان غرش ندارد و صدای موج آن در فریادهای کودکانه و دل نگرانی های مادرانه گم می شود.

صداهایی که هر سال تکرار می شوند اما هرگز به گوش منادیان حقوق بشر آمریکایی نمی رسند.

شناگران جانباز قطع نخایی، فاقد دست و پا که از نعمت ۲ چشم و ۲ دست بی نصیب هستند امروز (سه شنبه) در بیست و دومین یادواره شنای شهدای خلیج فارس (پرواز ۶۵۵) در یک اقدام نمادین جلوه های ایثار را در خلیج فارس به نمایش گذاشتند و همزمان با سالگرد حمله ددمنشانه ناوگان آمریکای جنایتکار در سال ۱۳۶۷ به هواپیمای مسافربری ایران، فاصله اسکله کندآلو در جزیره قشم تا جزیره هنگام را در جستجوی شهدای این پرواز شنا کردند.

شلیک موشک ناو جنگی وینسنس آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب های سرزمینی کشورمان، مصداق بارز جنایت علیه بشریت از سوی مدافعان حقوق بشر و همچنین اوج حمایت علنی این کشور از رژیم متجاوز عراق در جنگ تحمیلی بود.

دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی (سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام با اصابت ۲ فروند موشک از طرف ناو آمریکایی سقوط کرد این هواپیما که با دو موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت، حامل ۲۹۰ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها به شهادت رسیدند.

در میان کشته شدگان، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی بودند. مقامات آمریکایی ابتدا اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی ایران را هدف قرارداده اند اما پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی ها ادعا کردند که در این مورد مرتکب اشتباه شده اند.

سپس مقامات نظامی آمریکا در ادعای بی اساس دیگری اعلام کردند هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می کرده است. مقامات آمریکایی در حالی حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی را یک اقدام سهوی اعلام کردند که به اعتقاد کارشناسان نظامی ناو آمریکایی وینسس مجهز به سیستم راداری پیشرفته ایجیز برای اکتشاف و رهگیری بوده که به راحتی هواپیمای مسافربری را از هواپیمای جنگی تشخیص می داد.

این سیستم در واقع، سیستم تشخیص دشمن از دوست است تا در صورت انتشار امواج غیرقابل قبول از سوی مهاجم احتمالی، سیستم دفاع موشکی وارد عمل شود. ادعای فرمانده ناو وینسنس در اشتباه پنداشتن ایرباس از اف - ۱۴ به این معنی است که مدرنترین سیستم جهان قادر به تشخیص یک هواپیمای مسافربری از هواپیمای جنگی نیست. در حالی که گفته می شود قدرت سیستم راداری ایجز به حدی است که همزمان چند هدف را کشف و مورد رهگیری قرار می دهد.

علاوه بر این هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز کاملا با هواپیمای ۱۴-f متفاوت است. دروغ های مقامات آمریکایی درباره سهوی بودن حمله به هواپیمای مسافربری و اینکه ناو وینسس در زمان ساقط کردن هواپیما در آب های بین المللی بوده کاملا مردود شناخته شد.

چهارسال بعد از این حمله روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ناو وینسنس در آب های فلات قاره ایران بوده است نه در آب های بین المللی و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته است.

اقدامات سازمان های بین المللی به دنبال حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایرانی، دولت جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۷ طی نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع شد.

شورا در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۶۷ (۱۶ ژوئیه ۱۹۸۸) تشکیل جلسه داد. از سوی جمهوری اسلامی ایران علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران و از جانب آمریکا جرج بوش معاون وقت رئیس جمهوری در جلسه حضور داشتند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرازی از سخنان خود عنوان کرد: حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تنها منادی مرگ و بی قانونی و شرارت بوده و جز ناامنی چیزی به ارمغان نیاورده است. عمل جنایتکارانه آمریکا در حمله به هواپیمای کشوری به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجیه نیست.

پس از سخنان وزیر امورخارجه کشورمان و جرج بوش، شورای امنیت طی قطعنامه ۶۱۶ از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری و غیر نظامی ایرانی در پرواز برنامه ریزی شده بین المللی ۶۵۵ را با ۲۹۰ سرنشین به وسیله موشک ناو جنگی ایالات متحده آمریکا، ابراز تاسف کرد.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: شورای امنیت، با بررسی نامه مورخه پنج ژوئیه ۱۹۸۸ جانشین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خطاب به رئیس شورای امنیت و با استماع بیانات نماینده جمهوری اسلامی ایران، (وزیر امور خارجه وقت علی اکبر ولایتی) و سخنان نماینده ایالات متحده آمریکا (معاون رئیس جمهوری جرج بوش)، با ابراز تاسف عمیق از این که یک هواپیمای غیرنظامی ایران ایر در پرواز برنامه ریزی شده بین المللی ۶۵۵، در پرواز بر فراز تنگه هرمز به وسیله موشک شلیک شده از ناو جنگی ایالات متحده آمریکا (وینسنس) منهدم شده است بر ضرورت تبیین حقایق سانحه توسط بازرسی بی طرفانه در منطقه خلیج فارس تاکید داشته و اظهارات خود را به شرح زیر اعلام کرد:تاسف عمیق خود را از ساقط ساختن هواپیمای غیرنظامی ایران به وسیله موشکی که از یک ناو جنگی آمریکا شلیک شده و تسلیت عمیق خود را به خاطر از دست رفتن غم انگیز جان انسان های بی گناه ابراز می دارد.

نظر شما