شناسهٔ خبر: 67471886 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

علاقه‌مندان بازیگری ببینند / فاصله گرفتن از ترفندهای فریبنده گیشه

ندا آل سید طیب

بهنام رضایی که این روزها نمایش «هاله» را روی صحنه می‌برد، به همه علاقه‌مندان بازیگری توصیه کرد که این نمایش را ببینند.

صاحب‌خبر -

این کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسنا با ارایه توضیحاتی درباره نمایش خود، از اجرای تئاتر در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت.

او درباره داستان نمایشش توضیح داد: نمایش «هاله» بر اساس یک ماجرای واقعی و درباره دختری است که در شهری کوچک و بسته زندگی می‌کند و به دلیل شرایط رایج در آن شهر در ۱۳ سالگی ازدواج می‌کند اما راهیابی او به دانشگاه، سبب جدایی و طرد شدنش از خانواده و شهرش می‌شود. او که عاشق بازیگری و نقالی است، در قهوه‌خانه‌ای به نقالی می‌پردازد اما این سرآغاز ماجراهایی تازه و هولناک برای اوست چراکه بارها مورد سوءاستفاده افراد ناباب قرار می‌گیرد و ...

رضایی با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش اضافه کرد: کارکتر اصلی نمایش ما به دلیل حجم مشکلاتی که از سر گذرانده، دچار مسائل گوناگون روحی و روانی می‌شود و آنچه روی صحنه می‌بینیم، جریان سیال ذهن اوست که اتفاقاتی جسته و گریخته در آن در جریان است. بنابراین اصلا منطق رئالیستی را رعایت نکرده‌ایم بلکه شیوه اجرای ما بیشتر مبتنی بر صحنه‌های فیزیکال و شیوه نمایش‌های ایرانی است.

او که این نمایش را با گروه پرشماری از بازیگران اجرا می‌کند، درباره سختی‌های چنین پروژه‌ای گفت: تمرین ما ۴ و نیم ماه زمان برد. سعی کردیم به هدف اصلی کار پایبند باشیم. در گروه ما جوانانی از سراسر کشور حضور دارند که همه دانشجویان تئاتر یا بازیگری هستند. برخی از اعضای گروه حرکت ما نخستین تجربه کاری خود را از سر می‌گذرانند. تلاش کردیم به جوان‌ترها و تازه‌کارها فرصتی بدهیم که در کنار بازیگران حرفه‌ای کسب تجربه کنند.

رضایی در ادامه با ابراز تاسف از شرایط گروه‌های نمایشی در چند سال اخیر افزود: متاسفانه بحرانی که از دوران کرونا گریبان تئاتر را گرفت، هنوز هم ادامه دارد. از آن مقطع به بعد بیشتر شاهد حضور بلاگرها و سلبریتی‌ها در تئاتر بودیم که البته با حضور آنان مخالف نیستیم ولی نه به این قیمت که به بدنه تئاتر آسیب وارد کند. تلاش کردیم کار ما کاملا تئاتری باشد. بنابراین گرچه در کارمان موسیقی زنده داریم ولی تلاش کردیم مانند کنسرت تئاترهایی که این روزها باب شده، نباشد.

علاقه‌مندان بازیگری ببینند / فاصله گرفتن از ترفندهای فریبنده گیشه

او ادامه داد: از تمام ترفندهای فریبنده گیشه فاصله گرفتیم و کوشیدیم یک کار شریف تئاتر اجرا کنیم که متاسفانه در بخش اقتصادی به ما ضربه زد. خوشبختانه تماشاگران از کار راضی هستند ولی به دلیل شرایط فعلی، نمایش ما آن گونه که باید و شاید، دیده نشده است.

رضایی درباره وضعیت تبلیغات نمایش نیز افزود: با اینکه از تمام امکانات تبلیغاتی استفاده کردیم، چون تبلیغات‌مان خیلی شریف بود و از پروپاگانداهای مرسوم استفاده نکردیم، جواب نگرفتیم.

این کارگردان در پایان به همه مشتاقان بازیگری توصیه کرد که نمایش «هاله» را ببینند و گفت: علاقه‌مندان بازیگری با دیدن این کار بهتر می‌توانند مسیر درستی را برای پیگیری علاقه خود پیدا کنند.

اما شبیر پرستار، مجری طرح این نمایش نیز در سخنانی گفت: گرچه نمایش ما رضایت مخاطبان را در پی داشته اما تبلیغات تئاتر در شرایط عادی نیز از اقبال درستی بهره برداری نمی‌کند.
او اضافه کرد: متاسفانه تعطیلی‌های اخیر و انتخابات برنامه‌ریزی نشده، باعث شد تا نمایش‌های روی صحنه به لحاظ تبلیغات و مخاطب بیش از پیش و خارج از برنامه آسیب ببینند . تقریبا کل فضای مجازی کشور حدود یک ماه است که ناگزیر درگیر و در اختیار انتخابات ریاست جمهوری است . اکثر نمایش‌ها به جز معدود آثاری که خوشبختانه از قبل فروش خوبی داشتند و یا از بازیگران به اصطلاح سلبریتی استفاده می‌کنند ، با صندلی‌هایی نسبتا خالی اجرا می‌شوند. 

علاقه‌مندان بازیگری ببینند / فاصله گرفتن از ترفندهای فریبنده گیشه

پرستار ادامه داد: تلاش تیم‌های تبلیغاتی و هزینه‌های تهیه‌کنندگان آثار دوبرابر شده است اما نتیجه، راضی‌کننده نیست.به همه اینها مسابقات فوتبال را نیز اضافه کنید به عبارتی نمایش‌های بد اقبال در حال اجرای این بازه زمانی، بی‌ غرض سلاخی شدند.
 به گزارش ایسنا، نمایش «هاله» به کارگردانی بهنام رضایی و بازی بازیگرانی همچون ریحانه سلامت، هادی عطایی و ... در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و هر شب راس ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۷۰ دقیقه اجرا می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما