شناسهٔ خبر: 67470876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه اصفهان: جمعیت و انتخابات از مولفه‌های قدرت کشورها هستند

اصفهان- ایرنا- رییس دانشگاه اصفهان گفت: جمعیت و انتخابات ارتباط تنگاتنگی با اقتدار کشورها دارند و از مولفه‌های افزایش قدرت جوامع به‌شمار می‌آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین هرسیج شامگاه دوشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان رویداد ملی و استانی جایزه جوانی جمعیت در تالار مجموعه الغدیر اصفهان افزود: جمعیت از عوامل ملموس اقتدار کشورهاست و کشورهایی که تا چندی قبل سیاست‌های کنترل جمعیت را در پیش گرفته بودند، امروز به‌دنبال تغییر روش‌ برای تشویق به فرزندآوری هستند.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی، نظام پهلوی شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را ترویج می داد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) بر افزایش جمعیت تاکید داشتند و این نگاه در کشور جاری بود تا در دولت سازندگی دیدگاه کنترل جمعیت دنبال شد.

رییس دانشگاه اصفهان اضافه کرد: از آن زمان شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور بودیم که باعث شد با ابر چالش جمعیت در این سال ها مواجه شویم و اگر اقدامی برای مقابله با آن انجام نشود به‌زودی وارد سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد.

هرسیج با اشاره به اقدام‌های دولت شهید رییسی برای مقابله با سقوط جمعیتی، خاطرنشان کرد: امروز همه دانشگاه‌های مطرح به‌دنبال توسعه خوابگاه‌های متأهلی هستند که در سال های قبل به فراموشی سپرده شده بود به‌عنوان نمونه در حالی که دانشگاه اصفهان به پنج هزار دانشجو خوابگاهی خدمات ارایه می‌داد برای متاهلین امکانی نداشت.

انتخابات، تجلی مردم‌سالاری دینی و جمهوریت است

رییس دانشگاه اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه انتخابات تجلی مردم‌سالاری دینی و جمهوریت است، گفت: در دورانی که کشور ما با جنگ‌های شناختی، ادراکی و نظایر آن مواجه است، مهمترین عنصری که موجب بقای نظام می شود استقرار مردم‌سالاری است.

هرسیج ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی قیمت نفت به پنج دلار برای هر بشکه رسید و افزون بر ۸۰ کشور از رژیم صدام به روش‌های مختلف حمایت می کردند در نهایت چیزی جز مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی نبود که توانست کشور را در آن شرایط دشوار نجات دهد.

وی با اشاره به دلایل کاهش مشارکت در انتخابات، تاکید کرد: باید همگی در این مدت کوتاه به تحقق مشارکت حداکثری کمک کرده و بهترین را انتخاب کنیم تا امانت نظام جمهوری اسلامی در اختیار اصلح از ابعاد مختلف قرار گیرد.

به گزارش ایرنا،در رویداد ملی و استانی جایزه جوانی جمعیت از اشخاص حقوقی و حقیقی برتر در بخش‌های نهادهای اجرایی، رسانه، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد، نخبگان و مدیران که در زمینه اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده اقدام موثری در سطح استان انجام دادند قدردانی شد که امیررضا ابراهیمی دهکردی و فاطمه زمانی دارانی خبرنگاران مرکز ایرنا اصفهان برای تولید گزارش و اطلاع رسانی اخبار در حوزه جمعیت و خانواده به‌عنوان افراد برتر تجلیل شدند.

نظر شما