شناسهٔ خبر: 67468935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نامزدها از دیدگاه‌هایشان درباره فضای مجازی، زنان، حق اعتراض، تغییر معادلات درجهان، سلامت و بهداشت و ... دفاع کردند

آوردگاه اول؛ فرهنگ و سیاست

صاحب‌خبر -

  [ شهروند]  نخستین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، شب قبل، با حضور دو نامزد ریاست جمهوری و اجرای مهدی خسروی روی آنتن رفت. بر اساس قرعه‌کشی، نامزد شماره یک سعید جلیلی و نامزد شماره دو مسعود پزشکیان، تعیین شد. در این مناظره، از هر نامزد مطابق با سخنانی که طی این چند وقت مطرح کرده است، سوالاتی اختصاصی پرسیده شد و نامزدها به ترتیب پاسخگوی سوالات مجری برنامه بودند.
مناظره با این سوال شروع شد: «در این دوره، انتخاباتی زودهنگام برگزار کردیم و در نتیجه، همزمانی با انتخابات شهر و روستاها را نداشتیم. به هر دلیلی، چه از طرف جناح‌ها و جریان‌های سیاسی و چه از طرف مردم و چه از طرف مردم و نخبگان، مشارکت بالایی شکل نگرفت؛ مشارکت  ۴۰ درصدی قطعاً مطلوب نیست. میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند بر توان رئیس‌جمهوری آینده در حوزه مدیریت داخلی کشور و در حوزه سیاست خارجی تاثیر بگذارد. شما اگر رئیس‌جمهور شوید، برنامه‌تان چیست تا در دوره بعدی شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشیم؟»

سعید جلیلی: تا وقتی مردم را نبینیم نمی‌توانیم انتظار مشارکت بالا داشته باشیم
سعید جلیلی با اشاره به برنامه دولت متبوع خود برای افزایش مشارکت مردم در دوره بعدی ریاست جمهوری، اظهار داشت: یکی از افتخارات امام راحل و نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که همه دنیا اعتراف دارند مردم ما هستند که با آرای خودشان تعیین‌کننده هستند. او ادامه داد: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است. جلیلی همچنین افزود: دولت باید نقش‌آفرینی را برای مردم ایجاد کند. لذا یکی از برنامه‌های دولت من این است که مشارکت مردم را در اداره کشور و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و… فراهم کند. اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم تا آن‌ها به این عرصه‌ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می‌توانند یک حرکت جمعی را با کمک دولت شکل دهند. اما چرا این مسئله اتفاق نمی‌افتد؟ زیرا بسیاری از آن‌ها دیده نمی‌شوند.
او خطاب به پزشکیان ادامه داد: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می‌گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی‌کنید. همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این‌ها باید در برنامه شما دیده شود. یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می‌کند این است که آن‌ها ببینند که مسئله آن‌ها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پرحجمی گفت: من در ۴۸ ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آن‌ها انتظار دارند که مسائل آن‌ها دیده شود. هنوز انتخابات تمام نشده بود که به جمعیت ۹ میلیونی اعلام کردید شما طالبان هستید.
جلیلی افزود: اگر در حرف‌هایی که مردم از ما می‌شنوند متوجه شوند که مسئله آن‌ها دیده شده و راه‌حل آن را در نظر داریم، مسئله‌ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری می‌روم در مورد آن صحبت می‌کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می‌شود، بلکه از تمام استعداد تو استفاده می‌کنیم تا تو احساس رضایت کنی.
جلیلی تصریح کرد: باید نقش مشارکت مردم را پاس بداریم. اینکه در شعار خود می‌گوییم هر ایرانی، یک نقش پرشکوه و می‌گوییم یک جهان فرصت، باید نتیجه‌اش یک ایران جهش باشد. این راهی جز مشارکت مردم ندارد. لذا وظیفه دولت این است که این بستر را فراهم کند. هرکسی باید به اندازه وسع خودش تلاش کند تا روند کشور بهتر شود. در بحث‌های دولت سایه تاکید می‌کنیم که به وضعیت موجود نباید تکیه کرد و باید به سمت مطلوب رفت. معتقدیم برای رسیدن به وضع مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد. اگر وضع موجود با مطلوب مشارکت مردم فاصله دارد باید با برنامه‌ای مردم را با انگیزه بیشتر به سمت مشارکت مطلوب ‌سوق دهیم.

مسعود پزشکیان: مشارکت بالا می‌خواهیم؟ باید همه اقشار جامعه را بازی دهیم
مسعود پزشکیان، دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، درباره برنامه‌اش برای افزایش مشارکت در دور بعدی انتخابات اظهار داشت: قبل از اینکه وارد بحث شوم؛ خبری از ما در رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح کردند. مردم بدانند ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد. او در ادامه عنوان کرد: اما در مورد مشارکت؛ عدم مشارکت ۶۰ درصدی بیانگر مشکلاتی در جامعه است. برای اینکه ما زنان را بازی نمی‌دهیم، اقوام را بازی نمی‌دهیم. خب می‌گویند وقتی قرار نیست ما را حساب کنند، چرا پای صندوق رأی بیاییم؟ قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم در انتخابات مشارکت نکنند. وقتی صدا و خواسته‌های مردم را نمی‌شنویم طبیعی است که به ما رأی ندهند و وقتی خلاف خواسته‌های آن‌ها اقدام کنیم نتیجه اینکه حضور پیدا نمی‌کنند. ستون یک جامعه مردم هستند. وقتی مردم نمی‌آیند یعنی خلل داریم. مردم مقابل دشمن و بمب و موشک می‌ایستند، اما مشارکت بحث دیگری است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: ما باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم. شایستگی مردم را در نظر بگیریم. یک خبر فیک در رجانیوز از ما کار کردند و ۱۰ میلیارد هزینه کردند که بگویند پسر ما در زاهدان حرف‌های بدی زده و ما به مولوی عبدالحمید توهین و بی‌احترامی کرده‌ایم. این دروغ‌ها که می‌گویند و در رسانه‌ها پخش می‌کنند و عده‌ای هم آن را گسترش می‌دهند زشت است. آیه داریم که شیطان بر کسانی که دروغ را پخش می‌کنند نازل می‌شود.
پزشکیان در خاتمه خاطرنشان کرد: ما روز به روز داریم پشتوانه اجتماعی خود را به‌خاطر گرانی، برخورد با دختران، فیلترینگ و اینترنت از دست می‌دهیم. در گذشته به این شدت نبود. تا این مسائل را حل نکنیم مشکلات برطرف نخواهد شد.

پزشکیان: وقتی به حرف مرم گوش نمی‌کنیم بدیهی است که مشکل پیدا می‌کنیم
پزشکیان در سومین بخش صحبت‌های خود اضافه کرد: اینکه من در مجلس دهم چه کردم، من که گفتم مقصر مجلس، دولت و قوه قضاییه هستند. وقتی همه آن‌ها خلاف می‌کنند این اتفاقات می‌افتد. من چه کردم؟ در هر دوره سوال و اعتراض کردم. بارها گفتم آدم‌ها منافع شخصی دارند و اگر بیرون گذاشته شوند منافع آن‌ها به خطر می‌افتد. وقتی مدام قانون می‌نویسید، اما قرار نیست اجرا کنید به چه دردی می‌خورد؟
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلی دانشجو و استاد دانشگاه را تعلیق و اخراج کردند. هر جا خواستیم مردم حرف بزنند یا می‌گیریم یا اخراج می‌کنیم و بعد می‌گوییم تو برای اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی. ما مگر گذاشتیم میان مردم مطالبه‌گری ایجاد شود. مردم و معلم و بازنشسته به خیابان می‌آیند و اعتراض می‌کنند، با باتوم و محاکمه و بازداشت از آن‌ها استقبال می‌کنیم. مردم اعتراض می‌کنند و حرف می‌زنند اما به آن‌ها توجه نمی‌کنیم.
پزشکیان همچنین تصریح کرد: وقتی خلاف می‌کنیم و به حرف مردم گوش نمی‌دهیم و در عوض اخراج و تبعیدش می‌کنیم مشکل پیدا می‌کنیم. ما باید به مردم اجازه دهیم صدایشان شنیده شود. این ۶۰ درصد صدایشان شنیده شده؟ نه! ما اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم، باید هوای همه مردم اعم از قومیت‌ها، هنرپیشه‌ها، ورزشکار‌ها، دانشگاهی‌ها و... را داشته باشیم.
او ادامه داد: با کفر می‌شود مملکت را نگاه داشت، ولی با ظلم نه. ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی. یک عده را استخدام کنی و دیگری را استخدام نکنی. به یک عده یک جور حقوق بدهی و به دیگری جور دیگر. تا دلت بخواهد از این کارها می‌کنیم. باید حق و عدالت را در کشور اجرا کنیم.
 
جلیلی: ما و مردم حرف همدیگر را خوب متوجه می‌شویم، حتی اگر قانع نشویم
جلیلی با بیان این که نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند، ادامه داد: من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتم. موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید، در زمینه‌های پزشکی و جاهای دیگر هم این مسائل وجود دارد. حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم، ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهند، مانند اتفاق‌های ۱۴۰۱. هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامید و تا ۶ و یا ۷ ساعت هم ادامه داشت.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل موجود با آن‌ها صحبت کنیم. وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و پرچالش صحبت می‌کردیم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم، حتی اگر تعدادی با برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم. من در همان ایام نه فقط دانشجوها که به جمع کارگران رفتم، به هپکو و آذراب رفتم. کارگران می‌گفتند که چندین ماه حقوق نگرفته‌اند.
جلیلی افزود: در آن دوره‌ای که من به هپکو و آذراب می‌رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را در آغوش گرفت و گفت خوشحالم که این‌جا به مشکلات ما رسیدگی می‌کنید. وقتی در ۸ سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد ۷ دهم درصد، دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌گویند خب آینده شغلی ما چه می‌شود؟

پزشکیان: اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه‌ کنند
پزشکیان گفت: درباره دانشگاه تبریز، ما بارها پرسیدم چرا این بچه‌ها را اخراج کردید؟ وقتی از مردم صحبت می‌کنیم، باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه کنند و اجازه دهیم بپرسند و فریاد بزنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟
وی ادامه داد: برخی افراد حرف از برنامه می‌زنند، اما آیا دولت‌ها به برنامه‌ای که خودشان نوشتند عمل می‌کنند؟ برنامه می‌نویسند، اما کار دیگری می‌کنند. بیشترین مشکل در جامعه این است که حرف می‌زنیم اما عمل نمی‌کنیم؛ هیچ فریضه‌ای از فرایض الهی به اندازه عمل به وعده مورد توجه نبوده است.
کاندیدای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با این روند از نظر علمی غیرممکن است که به اهداف برسیم؛ باید صادقانه با مردم حرف بزنیم؛ اگر با مردم صادق باشیم، می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.
وی گفت: قرار بود بر اساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول شویم؛ اما آیا شده‌ایم؟

جلیلی: صدای کارگر باید شنیده شود
جلیلی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند (شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) باید بگویم که وقتی این موضوع را شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده‌اند و حتی اگر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد حتما شما به این موضوع اعتراض کنید.
وی افزود: ممکن است در همین عرصه‌ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. ما بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتماً محکوم شود.
جلیلی در ادامه این مناظره با اشاره به فراهم کردن سازوکاری در دولت متبوع خود برای شنیدن اعتراض مردم به مسائل مختلف، به‌ویژه اعتراض کارگری، گفت: از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که وقتی یک کارویژه و وظیفه‌ای را برای دولت تعیین می‌کند، صرفاً نمی‌گوید فقط دولت انجام دهد، بلکه تمام‌ مردم این امکان را داشته باشند که برای انجام کارها قیام کنند. اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست.
وی گفت: باید به میان مردم رفت. در زمان ۱۴۰۱ در میان دانشجویان می‌رفتم. زمان آقای روحانی هم در دانشگاه‌ها حضور داشتم و سوالات آن‌ها را پاسخ می‌دادم.
وی افزود: کارگر وقتی حرفش شنیده نشود می‌آید کف خیابان، اما اگر درب دفتر را باز کنیم و کارگران بیایند حرف‌هایشان را بزنند، مشکلات حل می‌شود.
جلیلی تصریح کرد: صدای کارگر باید شنیده شود.

پزشکیان: ۹۹ درصد مدیران نمی‌دانند قانون برنامه چیست؟
پزشکیان در بخش بعدی سخنان خود در رابطه با ساز و کار اجرایی‌اش در زمان اعتراضات مردمی گفت: این موضوع یک راه‌حل علمی دارد که اگر در کشور با این راه‌حل پیش برویم به این نقطه نمی‌رسیم و از نظر اعتقادی هم فرمایشی از حضرت علی داریم. امام هیچ وظیفه‌ای جز آنچه خدا برایش مقرر کرده ندارد. در مدیریت سه اصل وجود دارد که چه کسی مسئول است، چگونه باید کار کند، چگونه باید جواب بدهد.
وی اظهار داشت: اگر در یک سیستم که برنامه وجود دارد به مسئول بگویی که تو وظیفه‌ات فلان است و اگر او به وظیفه‌اش عمل نکرد مجازاتش کنی، قطعا او نمی‌تواند حق کارگر و پرسنل را ندهد. مشکل در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران و حتی خود وزیران نمی‌دانند قانون برنامه چیست؟ قدم اول این است که وقتی ابلاغ را از مجلس گرفتی، بلافاصله دستورالعمل بدهی که با این پول، امکانات و شرح وظیفه، باید کار شود و اگر نتیجه لازم حاصل نشد، باید برخورد شود. اکنون مدیر کارش را انجام نمی‌دهد، اما چوبش را پرسنل و مشتری می‌خورند.
وی اذعان داشت: زمانی که نایب رئیس بودم، در خیابان‌ها پول مردم را خورده بودند و مدام می‌زدند؛ رفتیم ببینیم قضیه چیست. آدم‌ها را صدا کردیم. با رئیس قوه قضاییه و معاون رئیس‌جمهور صحبت کردیم و برنامه گذاشتیم و یک‌یک و یواش‌یواش مشکلاتشان را حل کردیم. گناه آن زمان از حاکمیت بود، نه مردم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به خیابان آمده بودم، صدایشان کردم و مشکلاتشان را حل کردم. قوه قضاییه باید پول آنها را برمی‌گرداند. نمی‌دانم برخورد کرد یا نکرد. من وزیر بودم کارمندان اعتراض کردند. کارمندان جلوی صدا را می‌گرفتند، گفتم چه شده؟ گفتند حقوقشان را ندادند. رفتم و گفتم مقصر من هستم، چون باید حقوق شما را می‌دادم. در نهایت پولشان را دادم و رفتند.
پزشکیان تاکید کرد: آیا می‌دانید مملکت چه زمانی درست می‌شود؟ زمانی که با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل شود. حق مردم اعتراض است. یا باید قانون را عوض کنیم یا اگر قانون وجود دارد، چرا اعتراض می‌کنند؟... اگر جواب او را به درستی بدهید، مگر دیوانه است که شیشه بشکند. دانشجویان فردای مملکت و نخبگان ما هستند. حرف دارند و باید بشنوید. نه اینکه اخراجش کنید یا به او انگ و برچسب بچسبانید.

جلیلی: رئیس‌جمهور باید بتواند در بازه‌های زمانی ۶ ماهه به مردم پاسخ بگوید
جلیلی در رابطه با صحبت‌های پزشکیان در زمینه اعتراض‌ها اظهار داشت: اتفاقاً موضوع خوبی را بیان کردند و مردم می‌خواهند روز جمعه انتخاب کنند. سوال اصلی این است که بالاخره رئیس‌جمهور در این باره چه نقشی باید ایفا کند و چه کاره است؟ اگر به قول آقای دکتر، وزیر و مدیرکل و غیره قانون را اشراف ندارند و به تبع آن اجرا نمی‌کنند، حالا مردم می‌خواهند رئیس‌جمهوری انتخاب کنند که وزیری را روی کار بیاورد که برنامه را بخواند، به آن پایبند باشد و قدرت اجرای آن را هم داشته باشد. همچنین رئیس‌جمهوری باشد که بتواند ماهانه و در بازه‌های زمانی ۶ ماهه به مردم پاسخ بگوید که برنامه‌ها تا چه حد پیش رفته است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: حرف من این است که در برنامه کشور، مثل برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی را قانون کرده است، این موضوع به خودی خود انجام نمی‌شود، بلکه وزرای مختلف نظیر کشاورزی علوم و صنعت باید به آن اشراف داشته باشند. باید به تفکیک، هر کسی بداند که برای تحقق این رشد چه فعالیتی را انجام دهد.
جلیلی در واکنش به سوالی درباره فضای مجازی گفت: از مسائلی که در مورد رفاه مردم صحبت می‌کنیم با فضای مجازی شکل می‌گیرد و مهم‌ترین نکاتی که باید دولت برای آن برنامه داشته باشد همین فضای مجازی است.
وی گفت: به صورت کلی مردم می‌گویند سرعت اینترنت کم است و گاهی هم مسئله این است که استفاده شایسته از اینترنت نیازمند داشتن سرعت مناسب است. سرعت اینترنت موبایل را باید حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را تا ۵۰ برابر افزایش دهیم. این موضوع را بر اساس محاسبات مطرح می‌کنم. معتقدم برای آنکه از هر چیزی استفاده حداکثری داشته باشیم باید زمینه‌ها و امکانات قانونی آن را تعیین کنیم. مانند آن است که در جاده برای میزان سرعت، قاعده وضع می‌کنند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در عرصه‌های مختلف اگر مسئولیت‌پذیری را (البته طبق قانون و نه به شکل سلیقه‌ای) اجرا کنیم و قانونمان نیز مرتب تغییر نکند، حتماً نتیجه می‌دهد و همین فضای مجازی یکی از افتخارات ما خواهد بود.
جلیلی گفت: من امروز در جمع فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال بودم. آنها می‌گفتند که بسیاری از کارها را خودمان انجام می‌دهیم، به شرطی که دولت مانع ایجاد نکند و فقط در عرصه تنظیم‌گری ورود کند. در واقع ادارات و وزارتخانه‌های ما باید پناهگاه مردم باشند. این‌طور نباشد که مردم بگویند این هفت‌خان را چگونه رد کنیم و یا بگویند خدا نکند که کار ما به اداره‌ها بیفتد.
وی گفت: باید در زمینه فضای مجازی برنامه مشخص داشته باشیم و به مردم بگوییم که می‌خواهیم چه کار انجام دهیم. نگاه ما این است که می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف‌کننده باشیم یا تولیدکننده باشیم یا مصرف‌کننده. نگاهمان به سکوهای خارجی باشد یا داخلی و منظور من این نیست که اصلاً از سکوی خارجی استفاده نکنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث من این است که چرا پول اینترنت که از مردم گرفته می‌شود و محتوا تولید کرده‌اند به مردم پرداخت نمی‌شود. حرف من این است که باید ۱۰ درصد از این پول به مردم پرداخت شود و تحقق این موضوع، فرصت زیادی ایجاد می‌کند، چون منبع درآمد و اشتغال برای کسانی می‌شود که به تولید محتوا پرداخته باشند.

پزشکیان: محدودیت‌های اینترنت در مواقع غیرضرور اشکال دارد
پزشکیان اظهار کرد: در تمام دنیا در موقعیت‌های خاص محدودیت‌هایی وجود دارد، اما اگر استمرار پیدا کند در مواقع غیرضرور، اشکال دارد.
وی افزود: ما در بحث‌های اداری بیمارستانی، بانکی، دانشگاهی به اینترنت احتیاج داریم. ارتباط با دنیا بر اساس این سیستم است. نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم در یک قفس به دور از دنیا زندگی کنیم؛ باید با صاحبان شرکت‌ها و این برنامه‌ها صحبت کنیم و در خصوص جزئیات به توافق برسیم. دولت می‌تواند بنشیند قرارداد ببند.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پول فیلترشکن‌ها به جیب چه کسی می‌رود؟ بر سر کسانی که از فضای مجازی کسب و کار داشتند، چه بلایی آمد؟ آنها از زندگی ساقط شدند.
وی تصریح کرد: ما می‌توانیم در مواقعی که نیاز است از فیلترینگ استفاده کنیم. همه دنیا این‌طور است اما ایران در مواقع عادی از فیلترشکن استفاده می‌کند و مردم برای آن پول می‌دهند و بیشتر از اینترنت حتی برای آن هزینه می‌کنند.
پزشکیان خاطرنشان کرد: الان که مشکل خاصی نیست چرا فیلترینگ وجود دارد؟ دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، بانک‌ها به مشکل خوردند؛ باید مردم در این فضا راحت زندگی و درآمد کسب کنند. دنیایی از فرصت‌ها و امکانات در این فضا وجود دارد.

جلیلی: مردم باید بتوانند هشدار و پیگیری و مطالبه داشته باشند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار مجلس و نهادها اتفاقاً نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصاً در عرصه‌ای که تخصص خودشان بود و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می‌کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقاً همین جا، جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند، این‌طور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.
جلیلی افزود: مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی‌رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و مؤثر باشد و بر آن کار کند.

پزشکیان: برخی ماشین‌های داخلی از کارخانه به خانه نرسیده، مشکل پیدا می‌کنند
پزشکیان در دور بعدی سخنان خود گفت: قرار نیست از چرخه تولید بیرون برویم. چرا ما در ماشین مشکل داریم؟ گفتیم خودمان تولید می‌کنیم. چه بلایی داریم با تولید خودرو در مملکت سر مردم می‌آوریم؟ نباید قفسی دور خود درست کنیم و بگوییم خودمان تولید می‌کنیم. ما باید رقابت ایجاد کنیم اما با این اقدام ما داریم از چرخه تکنولوژی در دنیا خارج می‌شویم.
پزشکیان اظهار داشت: دنیا خیلی پیچیده است. خود آمریکا نمی‌تواند از چرخه خارج شود. نمی‌شود بگوییم همه کار را خودمان می‌کنیم. آدم می‌ماند با مردم چطور برخورد کند. ماشینی که در دنیا ۲۰ دلار است به قیمت ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم. لندکروز با قیمت دو میلیاردی خودش را بیاوریم به مردم ۲۰ میلیارد می‌فروشیم. این ماشین‌ها از کارخانه به خانه نرسیده برخی‌شان مشکل پیدا می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر در حوزه حکمرانی و سیاست خارجی دو نفر همراه شما بودند که دو تفکر مختلف داشتند چگونه تفکرات متضاد را کنار هم خواهید گذاشت؟ اذعان داشت: وقتی می‌گویم کارشناس اقتصاد، یعنی ۱۲۵ تخصص در اقتصاد وجود دارد. اینکه چه کسی در کجا کارشناس است یک مسأله است. ما گفتیم دیدمان حق و عدالت است. ما در سلامت و آموزش معتقد به بازار آزاد نیستیم. قرار نیست در حوزه درمان به مادری که پول ندارد بگوییم مریضش را از دست بدهد. یا خانواده‌ای که پول ندارد را با دانش‌آموزی که مشکلی ندارد در رقابت مشترک قرار دهیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی چشم من بیمار است سراغ جراح چشم می‌روم. وقتی قرار است در گندم، اقتصاد داشته باشیم سراغ کارشناس خاص خود می‌رویم. اینکه در کجا از چه متخصصی برای چه موضوعی استفاده کنیم به نگاه ما و جایی که قرار است از آن استفاده کنیم برمی‌گردد.

 

نظر شما