شناسهٔ خبر: 67468833 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از خانه هلال منطقه ماسور که بیش از 600سرپرست خانوار را صاحب شغل کرده است

آسایش زیر سایه ترنم باران

صاحب‌خبر -

  [ سیما فراهانی]  چند صد نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند، به آنها حرفه آموخته‌اند و کار یاد داده‌اند. حالا بین 500تا 600نفر با آموزش‌های هلال‌احمر درآمدزایی می‌کنند. از بیکاری نجات یافته‌اند و هرکدام یا در خانه خودشان یا در کارگاه مشغول به کارند. خانه هلال منطقه ماسور خرم‌آباد مدت‌هاست که استعدادیابی می‌کند. زنان و مردان را تحت پوشش قرار داده است و حالا خیلی‌ها در این منطقه شغل دارند و کار می‌کنند. براساس استعدادشان حرفه‌ای را آموخته‌اند حتی در حال پیشرفت هستند. سومین کارگاه خیاطی خانه هلال ماسور نیز چندوقت پیش افتتاح شد و استعدادیابی‌ها و اشتغال‌زایی‌های این مؤسسه همچنان ادامه خواهد داشت. این خانه هلال موفق شده با اجرای برنامه‌های ویژه، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارآفرینی و تسهیلات اشتغال‌زایی زندگی مردمان محروم و نیازمند را تغییر دهد. حالا بعد از چند سال کسانی که روزگاری مددجوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بودند، نه‌تنها امروز توانمند شده‌اند، بلکه به دیگران هم کمک می‌کنند تا از ورطه فقر و نیازمندی خلاص شوند.

در سایه فعالیت‌های خانه هلال ماسور حالا بیش از 500تا 600سرپرست خانوار صاحب شغل شده‌اند. نکته قابل توجه این است که خیلی از این سرپرست‌های خانوار که روزی خودشان مددجو بودند و به‌واسطه معرفی به کمیته امداد و بهزیستی از طریق هلال‌احمر مستمری دریافت می‌کردند، حالا کارفرما هستند و چندین و چند نیروی کار در مجموعه‌های تولیدی‌شان مشغول کارند.

تا جاییکه بتوانیم ادامه می‌دهیم
مجید ساکی، مسئول خانه هلال منطقه ماسور، که نامش ترنم باران است، در گفت‌وگو با خبرنگار «َشهروند» از جزئیات این طرح‌های نیکوکارانه می‌گوید: «سال 98بود که استارت تاسیس خانه هلال را در مناطق حاشیه شهر و کم‌برخوردار را زدیم. همزمان نیز کارگاه راه‌اندازی کردیم و اشتغال هم به راه افتاد. ما از همان ابتدا متوجه شدیم که مردم روستا به‌خصوص زنان، استعدادهای ویژه‌ای دارند که نمی‌توانند از این استعدادها استفاده کنند. بیشترشان از مناطق محروم و آسیب‌پذیر بودند ولی امکانات نداشتند تا بتوانند استعدادشان را بروز دهند. برای همین کارگاه برگزار و استعدادیابی کردیم. برخی در خیاطی، برخی در صنایع‌دستی مثل چرم و چوب و برخی هم در آرایشگری استعداد داشتند و علاقه نشان می‌دادند. اما در این میان دیدیم کارگاه خیاطی بیشتر طرفدار دارد. آنها استعداد داشتند ولی سرمایه نبود. برای همین با کمک خیرین داوطلب هلال‌احمر و صندوق خانه هلال وسایل خیاطی خریدیم. اتو و میزِ کار و سالن خریدیم. آنهایی را که علاقه داشتند، در زمینه‌های مختلف آموزش دادیم. کسانیکه در کارگاه آموزش می‌دیدند یا در همان کارگاه مشغول به‌کار می‌شدند و وقتی خروجی کار را یاد گرفته بودند به‌عنوان نیروی کار فعال بیرون از کارگاه درآمدزایی می‌کردند. تا الان ما سه کارگاه خیاطی داریم که جدیدترینش یک ماه پیش افتتاح شد. بیشتر زنان هستند که فعالیت می‌کنند، اما مردان نیز در حیطه فعالیت‌های خودشان کار می‌کنند. در این سومین کارگاه خیاطی که اخیرا افتتاح کردیم، 5چرخ خیاطی خریدیم که هر چرخ از 7میلیون شروع می‌شود. در کل برای تجهیز این کارگاه 200میلیون تومان با کمک خیرین پرداخت کردیم. هم‌اکنون بالای 500 و600نفر را اشتغال‌زایی کردیم. آنها آموزش می‌بینند و درآمدزایی می‌کنند. همچنان پیش می‌رویم و تا جاییکه بتوانیم ادامه می‌دهیم. ما تنها خانه هلالی هستیم که روابط خوبی با سیستم‌های دولتی و سمن‌ها داریم. حتی در حیطه‌های مختلف نیز آموزش می‌دهیم. مثل پرورش طیور و دام، مسائل کشاورزی و دامپروری که بتوانند از این طریق هم درآمدزایی کنند. ما در خانه هلال مهارت‌های زندگی را هم آموزش می‌دهیم.»

هلال کمک بزرگی به من کرد
فاطمه حاجیوند، یکی از بانوان منطقه ماسور است. او از چند سال پیش با هلال‌احمر آشنا شد. از وقتی زیر چتر حمایتی خانه هلالِ ترنم باران آمده، با خیالی آسوده‌تر زندگی را سپری می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «چند سال پیش بود که در خانه هلال آموزش خیاطی دیدم. از ابتدا به خیاطی علاقه زیادی داشتم. الان در کارگاه مشغول به‌کار هستم. آن زمان که آموزش دیدم دانشجو بودم. درآمد و سرمایه نداشتم، اما علاقه بسیار زیادی به خیاطی داشتم. برای همین به‌صورت حرفه‌ای آموزش دیدم و کار می‌کنم. بعد از اینکه در دوره‌های رایگان آموزشی و حرفه‌آموزی شرکت کردم، در رشته‌های صنایع‌دستی و خیاطی مسلط و موفق شدم. تا جاییکه مدرک کارشناسی طراحی دوخت گرفتم. دوست دارم کارگاه خودم را راه‌اندازی کنم. از درآمدی که دارم راضی هستم. این اتفاق کمک بزرگی برای من بود. خانهِ هلال حتی به بچه‌های تحت پوشش بهزیستی نیز کمک کرده است. خیلی از آنها را می‌شناسم که آموزش دیده‌اند و الان می‌توانند درآمدزایی کنند.»
او خوشحال است که کارآفرین شده است و این موفقیت را حاصل فعالیت خانه هلال در محله زندگی‌اش می‌داند و معتقد است: «‌اگر این خانهِ هلال نبود خیلی از بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در این محله هنوز در شرایط سخت و طاقت‌فرسا مجبور به ادامه زندگی بودند. جمعیت هلال‌احمر در راستای ماموریت‌های بشردوستانه‌اش نه‌تنها در هنگام حوادث و بحران‌ها به کمک مردم حادثه‌دیده می‌آید، بلکه در سایر مواقع هم حواسش به جامعه نیازمند هست. خانه‌های هلال و دوره‌های آموزشی که در آنها برگزار می‌شود، به خیلی از زنان و دخترانِ ما که دست‌شان از همه جا کوتاه بود، کمک کرده تا روی پای خود بایستند.»

نظر شما