شناسهٔ خبر: 67468333 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طرح کودتا در اوکراین خنثی شد

روزنامه جوان

سرویس امنیت اوکراین گروهی از فعالان را که در تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیرماه) به دنبال آماده‌سازی برای یکسری اقدامات تحریک‌آمیز در کی‌یف بودند، بازداشت کرده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: منابع امنیتی اوکراین از خنثی شدن برنامه کودتا در این کشور و بازداشت عوامل آن خبر داده‌اند. در این اقدام که با پوششی مسالمت‌آمیز طرح‌ریزی شده بود، تلاش شد نیرو‌های نظامی و شبه‌نظامی به خدمت گرفته شوند. 
سرویس امنیت اوکراین دیروز از خنثی کردن یک کودتا علیه پارلمان و ریاست جمهوری این کشور خبر داد و اعلام کرد که گروهی از فعالان را که بنا به گزارش‌ها قصد داشتند علیه رهبری سیاسی اوکراین و پارلمان این کشور کودتایی ترتیب دهند و کنترل ساختمان پارلمان را به دست بگیرند، بازداشت کرده است. این سرویس در کانال تلگرامی خود نوشت: «سرویس امنیت اوکراین گروهی از فعالان را که در تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیرماه) به دنبال آماده‌سازی برای یکسری اقدامات تحریک‌آمیز در کی‌یف بودند، بازداشت کرده است.» این سرویس امنیتی همچنین اعلام کرد: «مهاجمان تحت عنوان برگزاری به اصطلاح تجمع مسالمت‌آمیز قصد داشتند برکناری رهبری نظامی و سیاسی فعلی اوکراین را از قدرت اعلام کنند. این گروه به رهبری مؤسس یکی از سازمان‌های مردمی فعالیت می‌کرد.» سرویس امنیت اوکراین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جریان بازرسی‌ها، یکسری سلاح، مهمات، تلفن‌های همراه، تجهیزات کامپیوتری و سوابق مربوط به اقدامات مجرمانه از این گروه کشف و ضبط شده است. همچنین بازرسان این سرویس، بازداشت‌شدگان را از اتهام اقدامات و درخواست برای اقدام با هدف تغییر یا سرنگونی اجباری نظم قانون اساسی یا تصرف قدرت دولتی مطلع کرده‌اند. برای متهمان قرار بازداشت پیشگیرانه صادر شده است.» سازمان‌دهنده ادعایی این کودتا که گفته می‌شود رهبر یک اتحادیه عمومی محلی با سابقه مشارکت در اقدامات تحریک‌آمیز «بی‌ثمر» علیه دولت کی‌یف است، به منظور اجرای طرح خود سالنی را با ظرفیت حدود ۲هزار نفر در کی‌یف اجاره کرد. مقامات می‌گویند وی تلاش کرد سربازان و شبه‌نظامیان خصوصی را برای اجرای طرح کودتای خود استخدام کند. گفته می‌شود کسانی که وی را در طرح کودتا یاری کرده‌اند از مناطق دنیپروپتروفسک و کی‌یف در شرق و شمال کشور بودند. به گفته دفتر دادستان کل اوکراین، رئیس یک سازمان مردم‌نهاد از منطقه پریکارپاتیا نیز برای پیوستن به این گروه تلاش کرد، اما از پذیرش وی خودداری شد.

نظر شما