شناسهٔ خبر: 67468327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

تجمعات خیابانی غیرقانونی است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فرایند تبلیغات در مرحله دوم انتخابات همچون مرحله اول است، گفت: طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌ها و تجمعات خیابانی ممنوع است. 
به گزارش ایسنا، محسن اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ضمن تسلیت شهادت دو سرباز نیروی انتظامی در جکیگور استان سیستان و بلوچستان در جریان حمله مسلحانه اشرار گفت: فرایند انتخابات شامل روز رأی‌گیری و انتهای رأی‌گیری و شمارش و بعد از آن تجمیع آرا و اعلام آن به شورای نگهبان و ملت ایران می‌شود. وی با اشاره به تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، گفت: این موضوع این بدان معناست که دست‌اندرکاران، عوامل اجرایی و ستاد انتخابات کشور کارش را به خوبی انجام داده و مشکلی از لحاظ سلامت انتخابات وجود نداشت. 
اسلامی با بیان اینکه مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نفر راه بافته به مرحله دوم معرفی شده‌اند، گفت: از زمانی صدور اطلاعیه وزارت کشور، قانوناً زمان تبلیغات شروع شده و تا ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۱۴تیرماه ادامه دارد. وی همچنین با اشاره به فرایند تبلیغات در مرحله دوم گفت: فرایند تبلیغات در مرحله دوم مثل قبل و مرحله اول است و باید همان الزامات در تبلیغات همچون پرهیز از توهین و تخریب و اخلاق انتخاباتی رعایت شود؛ این موارد به نامزد‌ها و ستاد‌ها اعلام شده و اطلاعیه در فضای مجازی نیز منتشر شده است. اسلامی پاسخ به این سؤال که آیا دعوت یکی از نامزد‌ها به برگزاری تجمع در برخی میادین و به اصطلاح قرار‌های خیابانی قانونی است، گفت: این کار مطابق با قانون نیست و طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌های خیابانی ممنوع است البته اگر هرکدام از ستاد‌های انتخاباتی دو نامزد بخواهد برنامه‌ای داشته باشد، باید درخواست مجوز از فرمانداری داشته تا مجوز صادر شود. وی ادامه داد: یک ملاحظه‌ای هم از ناحیه وزارت کشور صورت گرفته بود که این همایش‌ها در فضای سرپوشیده انجام شود که از سوی وزارت کشور ابلاغ شد البته باز هم شورای تأمین شهرستان می‌تواند برنامه‌ریزی داشته و نسبت به ابعاد همایش نامزد تعامل داشته باشند. اسلامی مجدداً گفت که تجمعات خیابانی غیرقانونی است منتها اگر مجوزی برای این کار بگیرند بدان معناست که شورای تأمین پذیرفته در یک فضایی مثلاً در میدانی، شرایطی امنیت برنامه را تأمین کند ولی توصیه ما این است که این کار در فضای سربسته مثل ورزشگاه‌ها و سالن‌ها باشد. وی درباره چگونگی تشخیص بین تخریب و نسبت ناروا و لفاظی‌های انتخاباتی، گفت: قانون این وظیفه را برعهده هیئت‌های اجرایی قرار داده که می‌تواند برای بررسی آن درخواست برگزاری جلسه با هیئت نظارت یعنی شورای نگهبان داشته باشند، آن وقت موضوع در جلسه مطرح و مصادیق مشخص و تصمیم‌گیری شده و به سمت اقدام می‌رود که شامل تذکر و مرحله بعد اقدام قضایی است.

برچسب‌ها:

نظر شما