شناسهٔ خبر: 67467324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قدردانی طالبان از ایران در نشست دوحه

تهران- ایرنا- سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در افغانستان با اشاره به همراهی برخی کشورها در نشست دوحه، از مواضع ایران، روسیه، چین، پاکستان و سازمان همکاری اسلامی در این نشست تقدیر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در افغانستان با اشاره به نشست دوحه در ایکس خود نوشت: نشست امروز بسیار به خوبی ادامه دارد، بیشتر کشورها طرف‌دار حمایت از بخش خصوصی افغانستان بودند، تعهد سپرده شد تا محدودیت‌های بانکی و اقتصادی برداشته شود.

وی افزود: مواضع روسیه، چین، ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، امریکا و سازمان همکاری اسلامی قابل تقدیر بود.

مجاهد، سخنگو و رئیس هیأت طالبان، در افتتاحیه سومین نشست دوحه در سخنانی، گفت: افغانستان با هر نوع کشت، تولید، تهیه و قاچاق مواد مخدر مبارزه جدی کرده و همچنان در حال مبارزه است، اما پس از این، تامین معیشت بدیل برای کشاورزان افغان یک ضرورت و یک مسوولیت مشترک است که باید انجام شود تا افغانستان به این مساله پایان دهد.

وی افزود: طالبان خواهان تعامل مثبت با کشورهای غربی است، اما مانند هر کشور دیگری ارزش های دینی و سنتی و مطالبات مردمی داریم که باید درک شود تا روابط دوجانبه به جای کاهش، به پیش برود.

به گفته مجاهد، کل منطقه از بازگشت امنیت و ثبات به افغانستان سود خواهند برد.

رئیس هیأت طالبان در نشست دوحه اضافه کرد: زنان افغانستان بزرگترین فرصت های تجاری را در طول تاریخ برای خود ایجاد کرده اند.

مجاهد افزود: کشورهای غربی نیز می توانند در تعاملی واقع بینانه و عملی مانند کشورهای منطقه، موانع بر سر راه توسعه روابط با دولت افغانستان را از بین ببرند و در معرض تعامل مثبت قرار گیرند.

سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در افغانستان اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها و فشارهای یکجانبه و چند جانبه، کشت، تولید و قاچاق خشخاش را که دنیا را تحت تأثیر قرار می داد، ممنوع اعلام کردیم، مزارع خشخاش را به طور جدی به صفر رساندیم اما برعکس، برخی کشورها به جای استقبال از این اقدام مثبت ما و رفع محدودیت های بانکی و آزاد سازی پول ها از حالت انجماد در جهت احیای اقتصاد ملی، به سیاست عدم همکاری ادامه دادند.

وی افزود: از اکتبر گذشته(مهرماه ۱۴۰۲)، نسل کشی در غزه در فلسطین ادامه دارد، این اولین نسل کشی زنده در تاریخ است که اعتبار کشورها و سازمان های مدعی حقوق بشر را به طور جدی زیر سوال برده است.

مجاهد اظهار داشت که برخی از طرفین که به طور مستقیم در جنایت انسانی در غزه دخالت دارند، در موقعیت اخلاقی نیستند که در مورد حقوق بشر به طالبان خرده بگیرند.

نظر شما