شناسهٔ خبر: 67467252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور خارجه | لینک خبر

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی و سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت

مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و نیز روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی امروز دوشنبه (۱۱ تیرماه ۱۴۰۳) با سخنرانی دکتر علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید.

صاحب‌خبر -


مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و نیز روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی امروز دوشنبه (۱۱ تیرماه ۱۴۰۳) با سخنرانی دکتر علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور سفرا و دیپلمات های مقیم و نمایندگان نهادهای بین المللی مستقر در تهران تعدادی از جانبازان عزیز شیمیایی نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه شیمیایی و مسئولان نهادهای داخلی برگزار شد. نسبت به مقام شامخ شهدای شیمیایی سراسر کشور و نیز جانبازان سرافراز شیمیایی ادای احترام شد.

در ابتدای این مراسم پیام ویدئویی آقای فرناندو آریاس مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی  به مناسبت گرامیداشت سالگرد قربانیان حمله شیمیایی به شهر سردشت پخش شد.

مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی در پیام خود تاکید کرد: امروز مناسبتی رسمی‌برای به یاد آوردن مردم سردشت است. سی و هفت سال پیش در ۲۸ ژوئن سردشت هدف یک حمله شیمیایی وحشیانه و هراس انگیز در ابعاد وسیع قرار گرفت. مایلم از طرف سازمان منع سلاح های شیمیایی عمیق ترین همدردی خود را با قربانیان ومجروحان این قساوت که رنج آنها همچنان باقی است، ابراز نمایم. تراژدی سردشت واقعه ای است که ما را در محکومیت استفاده از سلاح شیمیائی متحد کرده و اراده ما را در حمایت از اهداف کنوانسیون سلاحهای شیمیایی تقویت می نماید. سی و هفت سال پس از قساوت سال ۱۹۸۷، ما همچنان از بازماندگان سردشت قدرت و شهامت می‌گیریم که مصمم به ادامه مسیر خود تا تحقق دنیایی عاری از سلاح های شیمیایی می‌باشیم.

در ادامه این مراسم دکتر علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه سخنان خود را با ادای احترام به ارواح طیبه شهدای خدمت  آیت الله رئیسی رئیس جمهور خدمتگزار، دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه خدوم و سایر همراهان گرانقدر سانحه دردناک سقوط بالگرد و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران جنگ تحمیلی به ویژه شهدای بمباران شیمیایی سردشت آغاز کرد.
وی افزود این جلسه را در حالی برای بزرگداشت روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیائی برگزار می‌کنیم که واقعیت تلخ و تهدیدی فوری که با آن مواجه هستیم تداوم نُه ماهه نسل کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه است که آثار و پیامدهای آن همانند به کارگیری سلاح های کشتار جمعی است.

باقری در بخشی از سخنرانی خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مطالبه مشروع و قانونی و اخلاقی خود از همه دولت هایی که مستقیم با غیر مستقیم در تجهیز رژیم صدام حسین به سلاح های شیمیایی قصور با تقصیر داشتند، پای می فشارد. در برخی از این کشورها از جمله هلند در دو دهه اخیر پرونده‌هایی را علیه اشخاصی که تامین کننده عوامل و تجهیزات شیمیایی برای رژیم سابق عراق بودند اقامه شد که منجر به صدور حکم نیز گردید. ما این اقدامات – ولو با تاخیر – در جهت اجرای عدالت را به فال نیک می‌گیریم و از مراجع دولتی هلند می خواهیم برای کشف حقیقت و پاسخگو کردن همه اشخاص حقیقی و حقوقی که طی دهه ۱۹۸۰ در تجهیز و توسعه برنامه شیمیایی نظامی عراق فعالیت می‌کردند همکاری نماید.

وی افزود: در برخی کشورها از جمله آلمان مطالبه به حق جانبازان و قربانیان سلاح های شیمیایی برای کشف حقیقت و اجرای عدالت همچنان منتظر اقدام و پاسخ در خور از سوی مراجع ذیصلاح آلمانی است. مقامات آلمانی خود با اذعان به اینکه برخی شرکت های این کشور در طی دهه ۱۹۸۰ و قبل از آن اقدام به فروش تجهیزات و موارد مورد نیاز برای توسعه و تولید سلاح های شیمیایی در عراق داشته اند، مدعی هستند که طی دهه ۱۹۹۰ در این زمینه پرونده‌هایی را مفتوح نموده و احکام قضایی لازم را علیه این شرکت ها صادر کرده اند.

در این مراسم آقای دکتر فلاح معاون سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارشی مبسوط از خدمات بنیاد شهید برای درمان و توانبخشی جانبازان شیمیایی ارائه داد. بر اساس اعلام وی در حال حاضر تعداد کل جانبازان شیمیایی ۶۰۰۰۰ هزار نفر می‌باشند که ۶ هزار نفر از آنان از مجروحیت شدید و متوسط رنج می‌برند. وی خدمات عمده ارائه شده دولت به جانبازان شیمیایی را پایش سلامت تخصصی جانبازان شیمیایی، انجام معاینات پیشرفته چشمی و ریوی تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز انجام واکسیناسیون‌های خاص ایجاد کلینیک های ویژه مصدومین در بیمارستان ساسان و بقیه الله ایجاد درمانگاه تخصصی و تجهیز آن توسط بنیاد شهید مانند درمانگاه سردشت و اعزام اکیپ های درمانی دوره ای به مناطق کمتر برخوردار ذکر کرد.

سید کمال لوح موسوی و سرکار خانم شبنم شیخی دو نفر از جانبازان شیمیایی کشورمان نیز به عنوان شاهدان عینی روایتی از قرار گرفتن در معرض تسلیحات شیمیایی و آثار جسمی و روحی ناشی از آن بر جوانب گوناگون زندگی شان ارائه نموده و بر انتظارات جانبازان شیمیایی از نهادهای بین المللی جهت رفع تحریم های غیر انسانی بر داروهای مورد نیاز جانبازان شیمیایی کشورمان تاکید کردند.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان از رویداد جانبی نمایشگاه عکس مرتبط با قربانیان و مصدومین شیمیایی که توسط انجمن‌های قربانیان و مصدومین شیمیایی و موزه صلح تهران برپا شده بود. بازدید نمودند.

نظر شما