شناسهٔ خبر: 67466728 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری خداآفرین به ۸۶ درصد رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: روند عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین مطلوب است و پیشرفت فیزیکی این طرح به ۸۶ درصد رسیده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: روند عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین مطلوب است و پیشرفت فیزیکی این طرح به ۸۶ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ علی حیدری اناری روز دوشنبه با تشریح آخرین وضعیت شبکه پایاب خداآفرین اظهار کرد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین دارای چهار ناحیه‌ است که فاز اول آن با مساحت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: طول کانال اصلی این طرح در استان اردبیل ۹۲ کیلومتر است و دارای ۴۵ ایستگاه پمپاژ ۶ سیفون پنج رشته به طول هشت کیلومتر است که سیفون دره رود بعنوان شاهرگ اصلی این طرح تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

حیدری اناری با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران این پروژه (سیفون دره رود) در تمامی جبهه‌های کاری در نواحی چهارگانه فعال هستند، افزود: نواقص نواحی اول و دوم در حال تکمیل است و تا آخر تیرماه امسال به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یکی دیگر از سازه‌های مهم این طرح را مخزن جعفرآباد عنوان کرد و گفت: این سازه مهم با حجم ۳۰۰ هزار مترمکعب تکمیل شده است.

پست فوق توزیع مغان در حال تست و راه اندازی است

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین برق این طرح بزرگ بیان کرد: تامین برق کل طرح خداآفرین به میزان ۱۵۰ مگاوات از طریق پست فوق توزیع مغان که هم اکنون در حال تست و راه اندازی است، انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل ارزش به روز تاسیسات این طرح را بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه اصلی از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

حیدری خاطرنشان کرد: طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در دست اجراست که از این میزان ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در محدوده استان اردبیل قرار دارد.

افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی استان اردبیل

وی با اشاره به نقش این شبکه در ارتقای تولید محصولات کشاورزی استان گفت: با تکمیل این شبکه، یک میلیون تن به میزان تولیدات کشاورزی استان اردبیل اضافه شده و گام بلندی در ارتقای امنیت غذایی کشور برداشته خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین از سال ۱۳۸۳ شروع شد اما به دلیل نبود اعتبارات لازم تا سال ۱۳۹۲ اجرای آن به کندی پیش می‌رفت که در نهایت با اختصاص اعتبار لازم از محل صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی این طرح سرعت گرفت.

طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در قالب چهار ناحیه در دست اجراست و تاکنون عملیات اجرایی ناحیه عمرانی اول در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار، ناحیه عمرانی دوم در سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار به اتمام رسیده و ناحیه عمرانی سوم در سطح ۱۱ هزار هکتار و ناحیه عمرانی چهارم هم در سطح ۱۰ هزار هکتار در دست اجرا است.

این طرح در مرز جمهوری آذربایجان در محدوده استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد و بخش عمده اراضی آن در تراس فوقانی دشت مغان و در شرق دره‌رود واقع شده که دارای ۱۷۸ کیلومتر کانال اصلی ، ۳۶۰ کیلومتر کانال درجه ۲ و ۴۲۰ کیلومتر آن زهکشی است که ۶۵ درصد آن در شهرستان بیله‌سوار قرار دارد.

مساحت پایاب ناحیه عمرانی اول در قالب پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مجهز به آبیاری قطره‌ای و ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین هم ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ٨٠٠ هکتار آن مجهز به سامانه آبیاری قطره‌ای ، ٦ هزار و ٥٠٠ هکتار مجهز به سامانه آبیاری بوسیله ماشین‌های سنترپیوت و سه هزار و ٢٠٠ هکتار مزارع مابین سنترپیوت‌ها مجهز به سامانه آبیاری کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک است.

طرح ناحیه عمرانی اول و دوم خداآفرین مشتمل بر ١٦ قشلاق است که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار نفر را فراهم کرده است.

نظر شما