شناسهٔ خبر: 67465897 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز برداشت گندم از مزارع آذربایجان غربی/ پیش بینی تولید بیش از یک میلیون تن محصول

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت گندم از مزارع استان گفت: امسال ۴۰۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان زیر کشت گندم رفته و پیش بینی تولید بیش از یک میلیون تن از این محصول می شود.

صاحب‌خبر -

خسرو شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان اینکه آغاز خرید گندم در استان از دهه اول تیرماه آغاز شده است، اظهار کرد: سال زراعی گذشته با خرید تضمینی ۶۸۳ هزار تن گندم رتبه استان در کشور به مقام پنجم ارتقا یافت و امسال نیز پیش بینی می شود این میزان خرید حداقل به ۷۵۰ هزار تن افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: این میزان تولید نوعی رکوردشکنی برای استان با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی های خوب، استفاده از بذر و تاریخ کشت مناسب، مصرف بهینه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت مزرعه توسط کشاورزان در کنار سایر اقدامات فنی کارشناسان از جمله دلایل این افزایش تولید است.

وی اضافه کرد: امسال اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با همکاری ۷۲ مرکز خرید دولتی، تعاونی و خصوصی با مباشری اداره تعاون روستایی، گندم کشاورزان را با نرخ تضمینی به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال و براساس چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید با حضور نمایندگان خرید سازمان به عنوان عامل تشخیص و ذیحساب خریداری می کند.

شهبازی اضافه کرد: یک هزار و ۲۵۰ دستگاه کمباین بومی و ۴۰۰ دستگاه کمباین مهاجر برداشت گندم تولیدی از مزارع استان را برعهده داشته و ۸۵ گروه ستادی در سراسر استان بر امر برداشت نظارت کرده و علاوه بر تنظیم کمباین ها، توصیه های فنی را برای کمباین داران و کشاورزان ارایه می کنند.

نظر شما