شناسهٔ خبر: 67464590 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

با حضور دانشجویان بین‌الملل ایران؛

نشست تبیین ابعاد نامه امام خامنه‌ای به دانشجویان آمریکایی برگزار شد

نشست دانشگاهی تبیین ابعاد نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی با حضور دانشجویان بین‌الملل ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، نشست علمی تبیین ابعاد نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی با حضور دانشجویان بین‌المللی ۱۸ دانشگاه ایران و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام و المسلمین «رضا رمضانی گیلانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سالن همایش‌های بین‌المللی برگزار شد.

در ابتدا رستمی یکی از مشکلاتی که از ابتدا جبهه حق با آن مواجهه بوده است را موضوع انتقال درست مفاهیم به مخاطبان عام دانست و گفت: در فضای فاصله بین آنچه رخ می‌دهد با محیطی که این اتفاق رخ داده است تحریف‌های زیادی صورت می‌گیرد که فاصله زمانی، زبانی و جغرافیایی سبب تحریف پیام می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: آنچه خداوند برای اسلام مقدر کرد و بر مسلمانان منت گذاشت این بود که دین پس از نزول و آئین پس از ختم نبوت هم بدون راهبر، ناظر و هدایت گر نماند و جریان نظارت و هدایت اهل بیت (ع) مانع از تحریف اسلام شد. البته خارج از این جریان اختلاف نظر‌هایی را شاهد بودیم که مسلمانان باید برای حل آن چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی هم بی نیاز از این تنظیم گری برای انتقال پیام‌ها نیست، اظهار کرد: مفهوم صدور انقلاب در آغاز انقلاب که توسط امام راحل بیان شد در خارج از ایران به صدور تروریست ترجمه شد، چه بسا در داخل کشور هم برخی هم همین قرائت غلط را برداشت کرده بودند، اما امام بار‌ها فرمودند که ما انقلاب خود را به جهان صادر کردیم که مفهوم آن نفی ظلم و حمایت از مظلومان و عدالت بود.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: در اتفاقات ناشی از پدیده تروریست مذهبی اروپا، جریان شالی عبدو و جریان ترور‌هایی که در فرانسه اتفاق افتاد به این منجر شد که رهبری در فاصله یک سال دو نامه به جوانان اروپا بنویسند که به غبارزدایی از چهره حقیقی اسلام و نفی برچسب‌های غلط کانون‌های ساخته پرداخته نهاد‌های امنیتی غرب و جریان‌هایی مثل داعش بپردازند. همان چیزی که رهبران غربی گاهی به آن اعتراف کردند و در مناظرات ریاست جمهوری آمریکا خانم کلینتون توسط ترامپ متهم شد که شما تروریست را به وجود آوردید.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: رهبری در همین نامه به تبیین لزوم تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها پرداخته و ترند شدن اسلام در گفتگو‌های عمومی دنیا با هدف بدنام کردن اسلام را فرصتی برای تبیین اسلام ناب بر شمردند. ایشان می‌فرمایند مهمتر از این نامه‌ها کنشگری برای تبیین آن است. یکی از مأموریت‌های مهم شما دانشجویان بین المللی، تبیین حقایق دین اسلام و صدای رهبری جهان اسلام و استفاده از مشترکات انسانی و ادبیات و مفاهیم دینی است که رهبری هم به آن اشاره داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید که در امتداد مجاهدت‌های مجاهدان اسلام، اهل بیت (ع) و شهدای راه حق و همه جریان انقلاب اسلامی شاهد طلوع خورشید ولایت عظمی بقیه الله باشیم و حرکت و جریان عمومی عالم بر نفی همه ستمگری‌ها باشد.

در ادامه رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان و دانشجویان آمریکایی ابعاد مختلفی دارد و ما نباید یک نگاه سطحی و صرفاً دینی نسبت به این نامه داشته باشیم؛ این نامه با توجه به اتفاقاتی که در بیش از ۴۰ دانشگاه آمریکایی و بیش از ۲۰۰ تحصن در دانشگاه‌های مختلف آمریکا نسبت به فجایع صورت گرفته در غزه رخ داده برای جوانان آمریکایی نوشته شد.

وی افزود: این جریان در تاریخ ثبت خواهد شد و برای اینکه قضاوت درستی داشته باشیم باید نسبت به مسئولیت‌ها در زمان‌های مختلف شناخت داشته باشیم. مفاهیم کلیدی در این نامه همه منصفانه و با یک نگاه بین‌المللی بوده است که وجدان بیدار و در مسیر درست قرار گرفتن نکات مهمی است. در این نامه ارزش‌های وجدانی، انسانی و دینی، مقاومت انسانی، حق تعیین سرنوشت، آشکار شدن حقیقت و راه حقیقت و کمک‌های انسانی همه نشان از توجه به عدالت و کرامت انسانی دارد. چشمه‌هایی از معارف قرآنی با همین مفاهیم القا می‌شود. امروز در دنیای غرب که مدعی کرامت و عدالت هستند شاهد وضع قوانین بین‌المللی در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حقوقی هستیم که از این قوانین ما در مفاهیم و آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) بسیار داریم که چشمه‌هایی از این معارف را در ادبیات این نامه مشاهده می‌کنید.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه گفت: طی ۳۵ سال رهبر معظم انقلاب به واسطه اتفاقاتی که در دنیا افتاده است سه نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند که می‌خواهد یک فصل جدیدی از کنشگری انسان معاصر با نگاه دقیق‌تر، جامع‌تر و عمیق‌تر نسبت به دین داشته باشد. ایشان با بیان اینکه از این نامه‌ها کم نگاشته شده است همه عبارت‌ها و پاراگراف‌های این نامه به گونه‌ای است که ثبت تاریخی شده است که یا جنبه فطری یا جنبه عقلانی دارد. در این نامه به دو اصل سلبی نپذیرفتن ظلم و ظلم نکردن توجه دارد. این ادبیات انسانی، فطری، عقلانی و بر پایه معنویت است.

آیت الله رمضانی اظهار کرد: چشمه دیگر معرفت که در آخرین کلمات آمده است اشاره به مقاومت در راه حق است، مأموریت انسان چیست؛ آیا بنشیند ظلم و زندان بین‌المللی در غزه را که بدترین ظلم در آنجا انجام می‌شود و خود را برترین قوم می‌دانند ببیند و سکوت کند؟ ایشان در ادامه گفت: طی ۷۶ سال دو هزار تروریست را وارد آن منطقه کردند، خانه‌ها و روستا‌ها را اشغال کردند و مرز‌های فلسطین که در سال ۱۹۴۸ به لحاظ جغرافیایی وسعت زیادی داشته است امروزه ببینید که چقدر کم شده است، تا جایی که یک پنجم آن باقی مانده است و آنها به همین هم راضی نیستند که در اختیار فلسطینی‌ها باشد و درصدد هستند که این را هم اشغال کنند که سرزمین موعود را ایجاد کنند که جهان را در خدمت خود قرار دهند و همه خادم آنها بشوند.

وی افزود: چرا جامعه بشری باید به این نقطه برسد که این همه ظلم در نظام سلطه صورت بگیرد و هیچ کسی حتی در کشور‌های مسلمان حق اعتراض نداشته باشد، جای ظالم و مظلوم کاملاً تغییر کرده است و کسی که ظالم بود مظلوم جلوه داده می‌شود. در منطقه برلین آنها قبرستان نمادین درست کرده اند و چندین سال هم هولوکاست را ذکر و در تمام جلسات خود بیان مظلومیت می‌کردند اگر کسی هم به هولوکاست اعتراض یا انکار می‌کرد ۳ یا ۱۰ سال به زندان محکوم می‌شد. این همان آزادی است که در کشور‌های لیبرال تعریف می‌شود و از همین آزادی برای ظلم به بشریت استفاده می‌کنند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه در اولین پروتکل صهیونیست‌ها آمده است که آزادی عقیده ایده‌ای بیش نیست بلکه ابزار توسعه ظلم در جامعه بشری است، ابراز کرد: صهیونیست‌ها بسیار ظلم کردند و کشتند بنابراین باید سر جای خود نشانده شوند، همین سبب شده است که از گوشه کنار دنیا به پا خیزند، چراکه فهمیدند مظلوم و ظالم کیست، باید نامه رهبر معظم انقلاب را فهمید و درک کرد و آن را جزو متون درسی قرار داد که همه فرزندان ما بفهمند امروز در دنیا چه خبر است دنیایی که دنبال نظام سلطه است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما