شناسهٔ خبر: 67464322 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۱۰ میلیارد دلار با نرخ نیما برای واردات کالاهای تجاری و بازرگانی تامین شد

کالاهای تجاری و بازرگانی با ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار بیشترین حجم تامین ارز را به خود اختصاص داده است؛ این حجم از تامین ارز، با نرخ نیمایی صورت گرفته است. کالاهای تجاری و بازرگانی با ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار بیشترین حجم تامین ارز را به خود اختصاص داده است؛ این حجم از تامین ارز، با نرخ نیمایی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری تا ۹ تیرماه ۱۴۰۳ براِی چهار گروه کالا‌های اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات مبلغ ۱۷ میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار تامین کرده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ایران، کالا‌های تجاری و بازرگانی با ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است؛ این حجم از تامین ارز، با نرخ نیمایی صورت گرفته است.

کالا‌های اساسی و دارو با ۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۳ میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار از این گروه به کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۲۱ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

گروه واردات در مقابل صادرات، با ۳ میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار و گروه تقاضای خدماتی با ۳۵۰ میلیون دلار در رده‌های سوم و چهارم دریافت ارز  قرار دارند.

گفتنی است که در مجموع، تامین ارز صنایع در دو بازار نیما و واردات در مقابل صادرات، ۱۳ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار بوده است. صنایعی که عمدتا ارز نیمایی و واردات در مقابل صادرات برای آنها تامین شده است، شامل صنایع حمل و نقل و خودرو، تجهیزات برق، معدنی، ماشین آلات و تجهیزات تولید و منسوجات و پوشاک است.

این گزارش حاکی است، میانگین موزون نرخ دلار در سامانه معاملات الکترونیکی ارز  بانک مرکزی (ETS)، ۳۹ هزار و ۴۳۱ تومان ثبت شده است. این عدد برای یورو و درهم به ترتیب ۴۲ هزار و ۲۱۴ تومان  و ۱۰ هزار و ۷۳۷ تومان است. میانگین موزون نرخ یوآن و لیر ترکیه  نیز به ترتیب ۵۴۲۵ تومان و ۱۱۹۵ تومان و روبل روسیه ۴۵۹ تومان ثبت شده است. نرخ موزون بر مبنای حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS) در حوزه حواله، اسکناس و حواله کالا‌های اساسی و ضروری محاسبه می‌شود و جنبه عملیاتی ندارد؛ لذا نرخ اعلامی، صرفاً یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی جدید محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما