شناسهٔ خبر: 67463493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

بررسی حواشی مناظره جنجالی نامزدهای انتخاباتی آمریکا در کنار تحولات منطقه از مهم‌ترین محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد حاشیه‌های مناظره جنجال برانگیز میان رقبای انتخاباتی آمریکا یعنی جو بایدن رئیس جمهور کنونی و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور تمامی ندارد. این مناظره مملو از توهین و ناسزا به قدری حاشیه داشته که روزنامه‌های عربی همچنان به بررسی ابعاد آن می‌پردازند.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه القدس العربی در خصوص مناظره انتخاباتی آمریکا نوشت: نتیجه مناظره انتخاباتی طولانی و پیچیده آمریکا مشخص نیست. این مناظره نخستین مناظره زودهنگام در ژوئن بود که با مشارکت رئیس جمهور سابق آمریکا در سایه ۳۴ اتهام جنایی وی و ۵ اتهام دیگر در خصوص سه پرونده جنایی برگزار می‌شد. در این مناظره شاهد عملکرد ناامید کننده بایدن و شکست وی در نشان دادن توان ذهنی و ادراکی برای مدیریت آمریکا بودیم. این کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و ناکامی سیاسی بزرگی، نگرانی‌های داخلی و وحشت هم پیمانان خارجی را تشدید می‌کند؛ چه ترامپ متقلب و گستاخ پیروز شود و چه بایدنِ ناتوان بازگردد.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه رأی الیوم در خصوص تحولات منطقه نوشت: در حال حاضر خبرهای غافلگیر کننده‌ای از منطقه می‌شنویم. سخنان رئیس جمهور ترکیه درباره برقراری ارتباط با سوریه و بشار اسد جزو این اخبار بود؛ البته با توجه به تحرکات کردها در شرق فرات و تلاش برای برگزاری انتخابات پارلمانی، ترکیه این خطر را علیه امنیت ملی خود احساس کرده است. خبر بعدی، بازگشت اتحادیه عرب به سمت حزب الله لبنان و انصراف از درج نام این حزب در لیست گروه‌های تروریستی بود. به نظر می‌رسد اتحادیه عرب در مسیر درست قرار گرفته و تلاش می‌کند به مقاومت عربی در برابر تل آویو اعتبار بخشد. خبر سوم نیز در خصوص پیشنهاد کاهش مدت عملیات رژیم صهیونیستی در رفح و بازسازی مناطق جنوبی لبنان مقابل عقب نشینی نیروهای حزب الله بود که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی توانی برای راه انداختن یک جنگ فراگیر علیه این کشور ندارد. از غزه نیز خبر آمده که توافق آتش بس در این منطقه اصلاح شده و به دست جنبش حماس رسیده و ممکن است مذاکرات آتش بس مجدداً از سر گرفته شود.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص آمریکا نوشت: در یکی از صحنه‌های نمایش انتخاباتی آمریکا به نام «بای بای بایدن»، رئیس جمهور این کشور تلاش می‌کند کلمات را درست ادا کند اما نمی‌تواند البته کسی از دیدن این تصاویر شوک زده نشد چرا که نشانه‌های ناتوانی ذهنی بایدن کاملاً هویدا است. درست است که حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن دست به کار شده و اسامی چند نفر را نیز در این خصوص ارائه داده است اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد مهم نیست چه کسی در کاخ سفید ساکن می‌شود؛ آیا می‌تواند روان صحبت کند یا خیر؟ این مسائل تغییری در سیاست‌های واشنگتن ایجاد نمی‌کند.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه سوری الثوره نیز در این خصوص نوشت: شاید بتوان گفت که مسابقه رسیدن به آغوش نتانیاهو بهترین توصیف برای مناظره اخیر میان بایدن و ترامپ به شمار می‌رود. هر کس در این مناظرات بتواند با چاقوی صهیونیستی، بیش از دیگری، طرف مقابل را زخمی کند شانس آن را دارد که بیشتر در قلب نتانیاهو نفوذ کرده و تأیید او به دست آورد. کاملاً آشکار است که راه رسیدن به کاخ سفید از تل آویو و به صورت مشخص از دفتر نتانیاهو می‌گذرد.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه سوری الوطن در خصوص اردوغان نوشت: هنوز زود است درباره سخنان اردوغان در خصوص ارتباط با سوریه و بشار اسد صحبت کرد اما باید به این نکته اشاره کنیم که نظام ترکیه هنوز اصلی ترین حامی مخالفان سوریه در عرصه‌های سیاسی و تسلیحاتی است. نیروهای ترکیه هنوز بر ۱۰ درصد از خاک سوریه تسلط دارند و روند اعتماد سازی میان دو کشور به سیاست‌های جدید و نه سخنان مطبوعاتی، نیاز دارد.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه یمنی المسیره در خصوص آمریکا نوشت: خطرناک‌ترین هدفی که سفارت آمریکا در یمن از طریق رایزن‌های فرهنگی و شبکه‌های جاسوسی خود دنبال می‌کند نابودی فرهنگ و اخلاقی در این کشور است. با وجود اینکه آمریکا طی دهه‌های گذشته این هدف خطرناک را دنبال کرده اما انقلاب ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۴ در یمن تاکنون مانع آن شده که واشنگتن به اهداف خود برسد.

ترامپِ «متقلب» یا بایدنِ «ناتوان»؛ فرقی نمی‌کند

روزنامه المراقب العراقی نیز درباره آمریکا نوشت: این روزها مردم عراق شاهد برگزاری سالگرد انقلاب ۱۹۲۰ معروف به انقلاب عشرین هستند؛ انقلابی که در آن با تمام اشکال اشغالگری مبارزه شد. شعله این انقلاب از جنوب عراق و شهر نجف اشرف آغاز شد. در آن زمان مرجعیت دینی مخالفت خود را با حاکم غیر مسلمان در این کشور اعلام کرد و خیلی زود این فتوی به شهرهای دیگر کشیده شد. انقلاب مردم عراق در ابتدا مسالمت آمیز بود اما بعد به درگیری‌های مسلحانه در برابر اشغالگران انگلیسی تبدیل شد. امروزه نیز عراقی‌ها با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان مخالف هستند.

نظر شما