شناسهٔ خبر: 67463414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رسانه عبری: واشنگتن بر اصلاحیه ساده پیشنهاد توافق با حماس اصرار دارد

صاحب‌خبر -
رسانه عبری: واشنگتن بر اصلاحیه ساده پیشنهاد توافق با حماس اصرار دارد
خبرگزاری آریا-بر اساس آنچه که کانال 12 اسرائیل فاش کرد ایالات متحده آمریکا بر تغییر یک کلمه در پیشنهاد اسرائیل به جنبش حماس اصرار دارد تا توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه منعقد شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛این شبکه اسرائیلی روز دوشنبه گفت: ایالات متحده در تلاش است تا حماس را برای دستیابی به توافق حتی قبل از پایان جنگ شدید در نوار غزه تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: روز یکشنبه آمریکایی ها به دنبال تغییر پیشنهاد اسرائیل برای دستیابی به توافق بودند و واشینگتن روی یک کلمه تمرکز کرد، که معنای بزرگی دارد.

منابع بلندپایه اسرائیلی که نامشان فاش نشده و مطلع از جزئیات این مذاکرات هستند، گفتند: عبارت جدید پیشنهادی آمریکایی ها به ویژه بر ماده 8 توافق تمرکز دارد که در مورد مذاکراتی که در مرحله اول توافق در مورد دوم انجام می شود صحبت می کند. فاز."

همین منابع افزودند: در واقع اصلاحیه پیشنهادی آمریکایی ها تنها بر یک کلمه متمرکز است.

بر اساس گزارش این کانال اسرائیلی، ماده 8 مقرر می‌دارد: «حداکثر تا روز شانزدهم، مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف به منظور نهایی کردن شرایط اجرای مرحله دوم توافق، از جمله کلیه موارد مرتبط با کلیدهای توافق،آزادی ربوده شدگان و زندانیان آغاز خواهد شد.»

وی گفت: حماس در آخرین پاسخ خود نسبت به این موضوع محفوظات خود را ابراز کرد و در آن مرحله به دنبال آن بود که تنها در مورد کلیدهای آزادی، موضوع تعداد زندانیانی که آزاد می شوند و جلوگیری از طرح مطالبات اسرائیل در مورد مسائل مختلفی مانند خلع سلاح نوار غزه صحبت کند.

این منبع افزود: به دلیل این تردید از سوی حماس، آمریکایی‌ها فشار می‌آورند که یک کلمه را تغییر دهند و آن تبدیل کلمه «شامل» به کلمه دیگری، شاید «فقط» است، به این معنی که بحث فقط در مورد  کلید آزادی زندانیان و نه در مورد شرایط اضافی خواهد بود.

این منبع ادامه داد: از این طریق واشنگتن تلاش می کند حماس را برای بازگشت به میز مذاکره وسوسه کند.

این شبکه اسرائیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی توان گفت که در اسرائیل نسبت به موفقیت تغییری که آمریکایی ها می خواهند ایجاد کنند، خوش بینی زیادی وجود دارد.

این شبکه اسرائیلی اعلام کرد: تا زمانی که یک تغییر چشمگیر رخ ندهد، مرحله کنونی جنگ در نوار غزه بدون توافق پایان خواهد یافت. از جمله در بحثی که روز گذشته توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در بخش غزه برگزار شد، پیامدهای سیاسی و پیامدهای پایان دادن به مرحله کنونی مبارزه بر سر اجرای توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حماس، ایالات متحده آمریکا یا اسرائیل درباره این گزارش اظهار نظری نکردند.

در 23 ژوئن، نتانیاهو به کانال خصوصی 14 که نزدیک به او است، گفت که "آماده یک معامله جزئی" است که در آن برخی از زندانیان بازداشت شده در غزه را بازگرداند، و بر "ضرورت از سرگیری جنگ پس از پایان جنگ  آتش بس برای تکمیل اهداف خود تاکید کرد.".»

نتانیاهو سپس اظهارات خود را پس گرفت و در مجمع عمومی کنست (پارلمان) گفت: «ما جنگ را  تا زمانی که همه افراد ربوده شده، زنده و مرده را بازگردانیم، پایان نمی دهیم و به پیشنهاد اسرائیل که (رئیس جمهور آمریکا) جو بایدن استقبال کردمتعهد هستیم.

از 7 اکتبر 2023، نیروهای اشغالگر اسرائیل جنگی ویرانگر را در نوار غزه به راه انداخته‌اند که ده‌ها هزار قربانی غیرنظامی که بیشتر آنها کودک و زن هستند، یک فاجعه انسانی و تخریب گسترده زیرساخت‌ها به جای گذاشته است که منجر به ظهور تل‌آویو  در دادگاه بین المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی شد.

بر اساس اطلاعات فلسطین و سازمان ملل متحد، جنگ علاوه بر تلفات انسانی، باعث یک فاجعه انسانی بی‌سابقه، تخریب گسترده زیرساخت‌ها و اموال و آواره شدن حدود دو میلیون فلسطینی از حدود 2.3 میلیون فلسطینی در غزه شد.

اسرائیل با وجود صدور اقدامات موقت از سوی دیوان بین المللی دادگستری و همچنین با وجود صدور قطعنامه فوری آتش بس از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به جنگ ادامه می دهد.

مصر، قطر و آمریکا ماه‌هاست که مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس را با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان بین دو طرف رهبری می‌کنند.

تلاش‌ها برای دستیابی به آخرین توافق پس از آن با مشکل مواجه شد که اسرائیل آن را رد کرد و مدعی شد که شرایطش را برآورده نمی‌کند و عملیات نظامی را در شهر رفح در 6 مه آغاز کرد و روز بعد کنترل سمت فلسطینی گذرگاه رفح را به دست گرفت. .

طی یک آتش‌بس موقت بشردوستانه که 7 روز به طول انجامید و در اوایل دسامبر 2023 پایان یافت، این گروه ها 105 زندانی اسرائیلی را که برخی از آنها کارگران خارجی بودند، با بسیاری از زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل مبادله کردند.

در حالی که تل آویو می گوید که 121 نفر از این اسرا در دست جناح ها باقی مانده اند، گروه دوم تایید می کند که ده ها نفر از آنها در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده اند.

در 6 ماه مه، جناح های فلسطینی با پیشنهادی برای توقف جنگ و تبادل اسرا که توسط مصر و قطر پیشنهاد شده بود موافقت کردند، اما اسرائیل آن را رد کرد و مدعی شد که "شرایط او را برآورده نمی کند."

نظر شما