شناسهٔ خبر: 67463269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه‌های پیشتاز در ثبت ایده‌ها و نیازهای کشور معرفی شدند

شیراز - ایرنا - رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) مستقر در شیراز با اشاره به ثبت سه هزار و ۳۷۸ نیاز در سامانه نیازها و ایده‌ها، گفت: دانشگاه‌های پیشتاز در طرح استاد محوری برای حل مسائل کشور با پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان معرفی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سید احمد فاضل‌زاده روز دوشنبه با اعلام این خبر، افزود: این طرح که به منظور جهت‌دهی به تحقیقات و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی برای رفع نیازهای کشور اجرایی شده، سه هزار و ۳۷۸ نیاز از سوی دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی، شرکت های دانش بنیان در سامانه استادمحوری نظام ایده ها و نیازها ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در این سامانه بخشی از نیازها که قابلیت تعریف پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را دارد اطلاع‌رسانی می‌شود.

فاضل‌زاده عنوان کرد: در طرح استادمحوری ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در نظام ایده‌ها و نیازها برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، تعداد ۷۶۳ نیاز از سوی ۷۴ دستگاه‌های اجرائی، واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و تعداد ۲ هزر و ۶۱۵ نیاز مرجعیت علمی از سوی ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی ثبت شده است.

وی اعلام کرد: دانشگاه شیراز با ثبت ۲۸۲ نیاز، دانشگاه سمنان با ۲۰۴، دانشگاه ارومیه با ۱۴۶، دانشگاه شهید بهشتی با ۱۴۰، دانشگاه تهران با ۱۳۹ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۱۳۵ ثبت نیاز، به ترتیب بیشترین مشارکت را در ثبت نیازهای مرجعیت علمی داشتند.

وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با ثبت ۱۰۲ نیاز، شرکت ملی مناطق نقت خیز جنوب با ۹۴ نیاز، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با ۹۱ نیاز و شرکت ملی گاز ایران با ثبت ۷۰ مورد، به ترتیب بیشترین مشارکت را در ثبت نیازهای صنعتی داشتند.

نیازها و ایده‌های راهگشای کشور در حوزه‌های مختلف علمی

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: بیشترین نیازهای ثبت شده از صنایع در حوزه فنی و مهندسی با ۷۶ درصد بوده و پس از آن علوم انسانی با ۱۵ درصد، هنر با چهار درصد، علوم پایه با سه درصد، کشاورزی و منابع طبیعی با یک درصد بوده است.

فاضل‌زاده عنوان کرد: بیشترین نیازهای مرجعیت علمی نیز در حوزه فنی و مهندسی با ۳۹ درصد، علوم انسانی با ۳۰ درصد، علوم پایه با ۱۴ درصد، کشاورزی و منابع طبیعی با ۱۲ درصد، هنر با سه درصد و دامپزشکی و علوم بهداشت با یک درصد است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه استادمحور در هر سال تحصیلی برای هر عضوهیات علمی با مرتبه استاد تمامی حداکثر ۲ دانشجو، با مرتبه دانشیاری یک دانشجو و با مرتبه استادیاری اعضا هیات علمی با مرتبه استادیاری که در ۲ سال منتهی به اعلام فراخوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان، در فهرست یک درصد یا دو درصد دانشمندان برتر جهان، اعلامی توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری قرار گرفته یا قرارداد ارتباط جامعه با صنعت مرتبط داشته باشند، یک است.

وی گفت: کد نیازهای مربوط به طرح استادمحوری سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ویژه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در این دفترچه ارائه شده و استادمیزبان باید درخواست تعریف پایان نامه و رساله بر روی نیاز اعلام شده در سامانه (https://parsa.nan.ac) را در شورای پژوهش و فناوری دانشگاه به تصویب برساند.

نظر شما