شناسهٔ خبر: 67461608 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ربات سگ‌سان، راهنمای کم‌بینایان می‌شود

تهران- ایرنا- دانشمندان ربات سگ‌سان راهنمایی ساختند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به افراد دچار اختلال بینایی در زندگی مستقل‌تر کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وبگاه رویترز در گزارشی آورده است: یک گروه پژوهشی در شانگهای (شهری در چین) در حال ساخت ربات سگ‌سان شش‌پایی است که مانند سگ‌های واقعی پشمالو نیست؛ اما در آینده می‌تواند به افرادی که دچار اختلال بینایی هستند کمک کند تا مستقل‌تر زندگی کنند.

دانشمندان در حال آزمایش میدانی این ربات سگ‌سان هستند که می‌تواند از طریق دوربین‌ها و حسگرها حرکت کند و علایم چراغ راهنمایی را تشخیص بدهد؛ در حالی که سایر ربات‌های سگ‌سان قادر به این کار نیستند.

این ربات تقریباً به اندازه یک بولداگ انگلیسی اما کمی پهن‌تر است و می‌تواند با گوش دادن و صحبت کردن با یک کاربر کم‌بینا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص صدا، برنامه‌ریزی مسیر و تشخیص چراغ راهنمایی، ارتباط برقرار کند.

به گفته دانشمندان، داشتن شش پا به این ربات کمک می‌کند تا نرم و در نهایت ثبات حرکت کند.

کشورهایی مانند استرالیا و بریتانیا در حال ساخت ربات‌های سگ‌سان راهنما هستند، اما چین دچار کمبود شدید سگ‌های راهنما است.

ربات سگ‌سان، راهنمای کم‌بینایان می‌شود

پروفسور گائو فنگ (Gao Feng)، رئیس گروه پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه جیائو تونگ در شانگهای، اظهار کرد: در چین بیش از ۴۰۰ سگ راهنما برای حدود ۲۰ میلیون نابینا وجود دارد.

لی فی (Li Fei) ۴۱ ساله و همسرش ژو سیبین (Zhu Sibin) ۴۲ ساله، از جمله افراد کم‌بینایی هستند که به گروه پژوهشی دانشگاه جیائو تانگ کمک می‌کنند ربات سگ‌سان راهنما را با استفاده از دستورات به زبان چینی آزمایش کنند. لی کاملاً نابیناست و ژو فقط کمی می‌تواند ببیند و معمولاً از عصا برای برای رفت‌وآمد استفاده می‌کند.

لی می‌گوید: اگر این ربات راهنما وارد بازار شود و من بتوانم از آن استفاده کنم، برخی از مشکلاتم را در هنگام رفت‌وآمد مستقل حل می‌کند. اکنون، نمی‌توانم به تنهایی بیرون بروم و باید افراد خانواده یا دیگران من را همراهی کنند.

گائو می‌گوید: برخلاف سگ‌های عادی که عرضه آن‌ها به دلیل محدودیت‌های طبیعی شدید پرورش و آموزش همیشه محدود خواهد بود، این امکان وجود دارد که تولید ربات‌های سگ‌سان راهنما در یک مرکز تولیدی بزرگ به ویژه مانند چین افزایش یابد.

وی معتقد است: تولید ربات‌های سگ‌سان راهنما کمی شبیه تولید خودرو است. من می‌توانم آن‌ها را مانند خودروها به تولید انبوه برسانم تا مقرون‌به‌صرفه‌تر شود. به گمان من، بازار بزرگی به وجود خواهد آمد؛ زیرا احتمالاً ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان به این سگ‌های راهنما نیاز خواهند داشت.

نظر شما