شناسهٔ خبر: 67461549 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

شادا گزارش می‌دهد؛

تحول در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی/ تعیین تكلیف بیش از 76 هزار میلیارد تومان كالا در دو سال گذشته

تحول در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با سه دستور رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم رقم خورد؛ از نتایج این تحول تعیین تکلیف بیش از 76 هزار میلیارد تومان کالا در دو سال گذشته، رشد 74 درصدی فروش امـوال غیـرمنقول و برگزاری 453 مرحله حراج خرده‌فروشی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور شهید، در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم پس از بازدید از انبارهای سازمان اموال تملیکی بوشهر و مشاهده وضعیت نابسامان آنجا سه دستور صادر کرد.

نخستین دستور درباره تغییر قانون تأسیس و اساسنامه سازمان بود که از سال 70 هنوز بدون تغییر مانده بود که در این باره لایحه دوفوریتی به مجلس ارسال شد.

دستور دوم رئیس جمهور شهید نیز درباره اصلاح ساختار سازمان بود که ساختار معیوبی داشت. با تلاش‌های صورت‌گرفته تغییر ساختار سازمان توسط سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد، همچنین لایحه دوفوریتی اصلاح قانون تأسیس تهیه و تدوین شده است و با تغییر ساختار سازمان، ۴۷ اداره کل ستادی و استانی ایجاد شد.دستور سوم نیز تسریع در تعیین تکلیف کالاهای موجود و ساماندهی انبارها بود، در این زمینه کالاهایی تعیین تکلیف شد که برخی از آنها شاید بیش از 10 سال در انبارهای گمرکات و انبارهای عمومی دپو شده بودند. به طور مثال ذرت‌های آلوده در بندر ماهشهر از سال 90 به جای مانده بود. با تعاملات خوبی که صورت گرفت موجب شد هزینه‌ای برای انهدام صرف نشد و این محموله از کشور خارج شد.

تعیین تکلیف بیش از 76 هزار میلیارد تومان کالا در دو سال گذشتهدر دو سال گذشته بالغ بر 76 هزار میلیارد تومان کالا تعیین تکلیف شد. همچنین برخی از خودروهای سواری و نیز ماشین آلات راهسازی در اختیار سازمان با قدمت بیش از 10 سال مربوط به 2012 بود که با رفع مشکلات آن و پیگیری وصول احکام قضایی مربوطه و همچنین بر اساس بند 5 تغییرات متقرقه قانون بودجه کشور در دوره هیئت مدیره جدید، حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان انواع خودروهای سبک و سنگین فروخته شد.

رشد 74 درصدی فروش امـوال غیـرمنقول

فروش اموال غیرمنقول در دولت سیزدهم هم بیش از 15 هزار و 163 میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم 8 هزار و 700 میلیارد ریال از ابتدای تاسیس تا پایان دولت دوازدهم بالغ بر 74 درصد رشد نشان می‌دهد.

برگزاری 453 مرحله حراج خرده‌فروشی

در دولت سیزدهم 453 مرحله حراج خرده‌فروشی برخط در 25 اســـتان برگزار شد و 8 هزار قلم کالا به ارزش بیش از 600 میلیارد ریال با مشارکت بیش از 38 هزار نفر به فروش رفت؛ رکورد بازدید و حضور مصرف‌کنندگان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت تا ابتدای خردادماه سال 1403 شکسته شد.

همچنین تمام مراحل طراحی و مدل مفهومی و الگوی سامانه توسط نیروهای داخلی سازمان انجام و جلسات تعاملی مستمر با همکاران وزارت صمت و سامانه ستاد برگزار شد.

پیش‌نویس و پیگیری تصویب دستورالعمل حراج خرده‌فروشی برخط نیز توسط کارشناسان داخلی سازمان (مصوبه مورخ 1402/5/1 هیات وزیران) تهیه و تمام آزمون‌های امنیتی و ایمنی و نیز دوره‌های آموزشی برای تمام استان‌ها برگزار و مستندات و راهنمای مشارکت استان‌ها و متقاضیان خرید در حراج برگزار شد.

سامانه خرده‌فروشی توسط سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در تاریخ هفتم شهریور ماه 1402 (هفته دولت) رونمایی رسمی شد.

474 هزار متر مربع انبارهای اموال تملیکی

در بخش انبار نیز تا اواخر سال 1400 کل انبارهای در اختیار سازمان، حدود 55 هزار مترمربع بود که با اقدامات انجام شده به بیش از 474 هزار مترمربع رسید که از این میزان 123 هزار مترمربع انبار ملکی است.

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هرچند در موضوع محرومیت‌زدایی و مسئولیت اجتماعی، وظیفه و تکلیف قانونی ندارد؛ اما حسب رسالت و کمک به اهداف دولت محترم در راستای محرومیت‌زدایی، ارتقای سطح آموزش، تعلیم و تربیت و موضوعات فرهنگی گام‌های بلندی برداشته است.

در دو سال اخیر با قیمت پایه کارشناسی به ارزش هزار و 409 میلیارد ریال به ٢٤ نهاد حمایتی، نظامی، انتظامی، امدادی، خدماتی و قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی، اقلامی همچون لوازم‌التحریر، لوازم خانگی، پوشاک،کیف، کفش و سایر اقلام واگذار شد.به طور مثال در قالب طرح ملی «نسیم مهربانی» با همکاری آموزش و پرورش بالغ بر 245 میلیارد ریال انواع لوازم مذکور برای آموزش و تعلیم در مناطق محروم و کم برخوردار اختصاص یافت.

سودده شدن سازمان در سال گذشته

برای نخستین بار در طول تاسیس سازمان، مجمع عمومی برای بررسی و تصویب صورت‌های مالی در وقت مقرر قانونی برگزار شد و هیچگونه بند مشروطی در صورت مالی این سازمان نبود.

در صورتی که در صورت مالی‌های گذشته بعضی زمان‌ها صورت مالی‌ها مردود اعمال می‌شد؛ اما با اقدامات خوب و جهادی، مجمع در وقت مقرر تشکیل و صورت مالی بدون بند مشروط تصویب شد، همچنین در وزارتخانه نیز به عنوان دستگاه برجسته در اقدامات ویژه شناخته شد.

اقدامات به منظور تحقق شعار سال 1403

بازگشت 38 هزار میلیارد تومان کالا از قبیل دستگاه‌های تولیدی کارخانجات، ماشین‌آلات راهسازی و معدنی، مواد اولیه کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و ... از طریق اعاده به صاحبان مشاغل و چرخه تولید با رشد هزار و 230 درصدی از زمان ورود هیات مدیره جدید سازمان (از سال 1401 تاکنون) در مقایسه با مدت مشابه سال‌های قبل از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای تحقق شعار سال 1403 بوده است.

همچنین از اقدامات قابل توجه سازمان اموال تملیکی در دولت سیزدهم؛ تعیین تکلیف خودروهای خارجی بود که ۵ سال در انبارهای اموال تملیکی بلاتکلیف مانده بود که درآمد حدود ۳ هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه داشت.

نظر شما