شناسهٔ خبر: 67461419 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خطاب به رئیس جمهور آینده:

باید علم اقتصاد بر تصمیم‌گیری اقتصادی حاکم شود

نوید علیپور

یک کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به لزوم پذیرش اصول علم اقتصاد در سیاستگذاری‌ توسط دولت آینده گفت: باید اصول و مبانی علم اقتصاد بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی حاکم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در حالی که تنها چند روز تا آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، محور اقتصاد و موضوعات اقتصادی در صدر گفتمان ها قرار دارد و از آنجاکه مسئله اقتصاد در شرایط فعلی جامعه موضوعی بسیار مهم و اثر گذار است و در رأی افراد نقش مهمی دارد، موضوعاتی همچون سرمایه گذاری اقتصادی، رشد اقتصاد و رفع تحریم‌ها توجه اکثر جامعه را به خود جلب کرده است.

براین اساس مطالبات اقتصادی از رئیس جمهور آینده قطعا باید مورد توجه دو نامزد مرحله نهایی این دوره از انتخابات یعنی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان باشد. در این رابطه، مرتضی عزتی – کارشناس اقتصادی – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر لزوم توجه به اصول و مبانی علم اقتصاد در سیاستگذاری های اقتصادی اظهار کرد: در اقتصاد یک مبنای اصلی و اساسی وجود دارد که می‌گوید علم اقتصاد راه را برای سیاست گذاری نشان داده است. سیاست گذاری بر مبنای علم اقتصاد یعنی آنچه علم اقتصاد نشان داده که برای کشور و برای اقتصاد جامعه مفید است، آن را بپذیریم و آنچه را که علم اقتصاد صراحتا برای اقتصاد زیان بار و مضر می‌داند را برای سیاستگذاری اقتصادی کشور، کنار بگذاریم.

باید علم اقتصاد مبنای تصمیم‌گیری اقتصادی باشد

وی با تاکید بر اجتناب از تجویز نسخه اقتصادی بدون توجه به علم اقتصاد گفت: اصول اقتصادی را که همه دنیا پذیرفته و علم اقتصاد بر آن تاکید دارد، باید پذیرفته شود. اگر قرار است سیاست اقتصادی اعمال شود باید بر مبنای علم اقتصاد و اصول اساسی علم اقتصاد باشد و نباید بدون توجه به اصول اساسی علم اقتصاد که در همه دنیا پذیرفته شده، نسخه اقتصادی تجویز کرد. به بیان دیگر اگر بپذیریم که هدف رشد و توسعه اقتصادی برای ایجاد رفاه جامعه باشد، باید مبانی که علم اقتصاد ارائه کرده و از میان آن چارچوب‌ها و سیاست‌های مناسب بیان شده است را مبنای تصمیم گیری‌های اقتصادی خود قرار دهیم.

لزوم توجه به اقتصاد آزاد برای رشد اقتصادی

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم تحقق اقتصاد آزاد گفت: علم اقتصاد به صراحت عنوان می‌کند که اقتصاد آزاد در رشد اقتصادی بسیار اثرگذار است. از طرف دیگر علم اقتصاد ثابت کرده است که بخش خصوصی در مدیریت و توسعه اقتصادی موفق‌تر عمل کرده است و باعث رونق اقتصادی می‌شود. همچنین در علم اقتصاد اثبات شده که مالکیت خصوصی و عدم دخالت در اقتصاد برای رشد اقتصادی مفیدتر از مالکیت دولتی است.

باید رابطه مثبت و تعامل سازنده با دنیا داشته باشیم

عزتی گفت: روابط خارجی اقتصادی می‌تواند برای اقتصاد هر کشور بسیار مفید باشد. به بیانی روابط اقتصادی خارجی می‌تواند، صادرات، واردات، سرمایه گذاری‌های خارجی و ورود سرمایه به اقتصاد را گسترش دهد و باید تاکید کرد که ورود تکنولوژی و فناوری و گسترش آن بدون روابط خارجی امکان پذیر نیست و با گسترش روابط خارجی با جهان است که می‌توان برای توسعه تکنولوژی بسترسازی کرد.

وی افزود: رابطه مثبت و تعامل سازنده با دنیا، برای اقتصاد هر کشوری یک موضوع حیاتی و مفید است. این موارد را می‌تواند به عنوان مجموعه‌های پایه‌ای و اساسی مورد اشاره علم اقتصاد برای توسعه و رشد اقتصادی کشور عنوان کرد؛ چراکه طی سال‌ها و دهه‌های گذشته تجربه شده است که هر زمانی، رابطه اقتصادی سازنده و تعامل با دنیا بیشتر بود، توانستیم رشداقتصادی را بهبود ببخشیم و سرمایه گذاری بیشتری در کشور صورت گرفته و در نتیجه آن رشد اقتصادی بیشتری را تجربه کرده‌ایم که نتیجه آن کاهش تورم و رفاه بیشتر برای جامعه جامعه بوده است.

برای کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی باید به رفع تحریم‌ها توجه کرد

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: تجربه ۱۵ ساله در کشور ما نیز اثبات کرده که تحریم، عامل فقر و تورم در کشور است و روابط اقتصادی با خارج عامل کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بوده است. به بیان دیگر و صرف نظر از اینکه کدام دولت بر سر کار بوده، هر زمانی که تحریم‌ها اعمال شده رشد اقتصادی کاهش یافته است. برای مثال در سال‌های ۹۰ و ۹۱ با آغاز موج جدید تحریم‌ها، تورم ما نیز افزایش یافت و تا سال ۹۴ دولت وقت تلاش کرد تورم را به میزانی کاهش دهد، اما همچنان رشد اقتصادی به خاطر تحریم‌ها منفی بود و بلافاصله با امضای برجام رشد اقتصادی در کشور به بالاترین میزان خود، نسبت به ۱۵ سال قبل از آن رسید.

عزتی گفت: بعد از سال ۹۷ که ترامپ تحریم‌ها را اعمال کرد، دوباره رشد اقتصادی منفی شد و مجددا زمانی که بایدن در آمریکا به روی کار آمد و به اصطلاحی پیچ تحریم‌ها را شل کرد، مقداری رشد اقتصادی بهبود یافت و از سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی مثبت شد و تا امروز نیز نرخ رشد اقتصادی مثبت مانده است که نشان از رابطه میان تحریم‌ها و رشد اقتصادی دارد. بنابراین، تمام متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهد که هر زمانی تحریم‌ها افزایش یافته، تورم نیز افزایش یافته است. این در حالی است که دولت‌ها برای کاهش و خنثی سازی تحریم‌ها تلاش می‌کنند اما در نهایت، شوک و اثر تحریم‌ها بر تورم باقی می‌ماند.

هر دیدگاهی که برای توسعه روابط خارجی گام بردارد به رشد اقتصادی منجر می‌شود

وی خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی با خارج، بهبود سرمایه گذاری خارجی و موضوع تحریم‌های اقتصادی، عواملی است که به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را در اقتصاد نادیده گرفت و هر دیدگاهی که مخالف روابط اقتصادی با خارج و سرمایه گذاری خارجی است، یا عامدانه و یا نا آگاهانه به اقتصاد کشور ضرر و زیان وارد می‌کند و هر دیدگاهی نیز که اصول تعریف شده و اثبات شده علم اقتصاد را برای اقتصاد کشور بپذیرد، بی شک برای منافع اقتصادی کشور مفید است و در راستای افزایش رشد اقتصادی و کاهش تورم در کشور گام بر می‌دارد.

این استاد دانشگاه افزود: بی شک تفکری که حامی سرمایه‌گذاری اقتصادی، توسعه آزادی اقتصادی، عدم دخالت دولت در اقتصاد و اداره اقتصاد توسط مردم و بخش خصوصی باشد، برای وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند مهم و اثر گذار باشد.

باید در دیگاه‌های اقتصادی اندیشه‌های علم اقتصاد حاکم شود

عزتی در پایان با اشاره به پذیرش اصول علم اقتصاد برای مدیریت و سیاستگذاری اقتصادی توسط جامعه گفت: قطعا باید در میان دیدگاه‌های اقتصادی نامزدها، اندیشه‌های علمی و اصولی علم اقتصاد حاکم باشد تا حرکت به سمت رشد اقتصادی هموار شود؛ چراکه نمی‌توان رشد اقتصادی را مستقل از عوامل و مولفه‌های علم اقتصاد محقق کرد و به نظر می‌رسد امروز در میان جامعه و اندیشمندان و متخصصان علم اقتصاد، دیدگاه‌هایی که بر پایه اصول اساسی و اثبات شده علم اقتصاد استوار است، پذیرفته شده‌تر است و اکثر جامعه پذیرفته است که مسیر پیشرفت اقتصادی از طریق مبانی علم اقتصاد محقق می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما