شناسهٔ خبر: 67460535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش کرملین به تقویت حضور نیروهای اوکراین در مرز بلاروس

مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین گفت: روسیه موضوع تقویت حضور نیروهای نظامی اوکراین در مرز با بلاروس را مشکل خود می‌داند چرا که مسکو متحد مینسک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف دوشنبه در نشستی خبری افزود: این موضوع نه تنها برای مینسک، بلکه برای مسکو نیز نگران کننده است، زیرا ما دو کشور متحد و شریک هستیم.
وی خاطرنشان کرد: دو کشور درباره موضوع تقویت حضور نیروهای اوکراین در مرز بلاروس در ارتباط کامل هستند.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مسکو و بلاروس از طریق تمام بخش‌ها از جمله سرویس‌های ویژه (اطلاعاتی و امنیتی)، چارچوب‌های گفت‌وگوی ویژه داریم و وزارتخانه‌های دفاع دو کشور نیز به عنوان شریک یکدیگر، در تماس دائمی هستند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تماس های احتمالی پوتین و لوکاشنکو رؤسای جمهوری روسیه و بلاروس در این زمینه خاطرنشان کرد: رهبران کشورها اگر لازم بدانند می توانند این کار را انجام دهند.

بلاروس اوایل این هفته اعلام کرد که یک کوادکوپتر را که به طور غیرقانونی از مرز این کشور با اوکراین عبور کرده بود، به اتهام جمع آوری اطلاعات در مورد زیرساخت‌های مرزی بلاروس سرنگون کرده است.
در این پیوند، وزارت دفاع بلاروس نیز اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اوکراین نیروها، تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتری را به منطقه شمالی زیتومیر، که هم مرز با بلاروس است، منتقل کرده است.
آندری سورینچیک فرمانده نظامی ارتش بلاروس نیز اعلام کرد: مینسک، نیروهای نظامی بیشتری را در مرزهای این کشور برای مقابله احتمالی برابر تجاوز اوکراین مستقر کرده است.
پاول موراویکو معاون اول شورای امنیت ملی بلاروس با اشاره به استقرار ۲۰ هزار نفر از نظامیان ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور تاکید کرد: در صورت تهدید کشورمان آماده استفاده از سلاح اتمی هستیم.
وی با بیان اینکه ۱۰ گردان ناتو در جوار مرزهای ما در کشورهای عضو ناتو مستقر شده‌اند، اظهار کرد: مجموع نظامیان ناتو که در حال حاضر در جوار مرزهای ما مستقر هستند به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.
روسیه سال گذشته، برخی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به بلاروس که هم مرز با اوکراین، لهستان، لتونی و لیتوانی است، منتقل کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

جزئیات تولید موشک‌های میان‌برد اتمی
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه روسیه در واکنش به آمریکا، موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد اتمی را در چه مناطقی مستقر خواهد کرد، گفت: برخی اطلاعات مرتبط با تولید و مکان استقرار این موشک‌ها با پیشرفت روند تولید و استقرار آنها در دسترس خواهد بود.
وی ادامه داد: روسیه می‌تواند در پاسخ به اقدامات ایالات متحده، موشک های میان برد و کوتاه برد را مستقر کند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ با انتقاد از اقدامات آمریکا در خصوص تولید و استقرار موشک‌های اتمی میان‌برد (INF)، تاکید کرد: روسیه باید در پاسخ به اقدامات آمریکا، تولید موشک‌های اتمی میان‌برد و کوتاه‌برد را آغاز کند.
 رئیس جمهور روسیه در جریان نشست عملیاتی با اعضای دائم شورای امنیت این کشور با بیان اینکه چندین سال پیش آمریکا به بهانه‌ای واهی از پیمان منع اشاعه موشک‌های اتمی میان‌برد خارج شد، گفت: واشنگتن بعداً اعلام کرد که چنین موشک‌هایی را تولید خواهد کرد.
پوتین در ادامه با اشاره به اینکه مسکو با وجود این اقدام واشنگتن، در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد تا زمانیکه واشنگتن موشک‌های اتمی میان‌برد خود را به هیچ یک از مناطق جهان ارسال نکند، چنین موشک‌هایی را تولید و مستقر نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: با این وجود، امروز ایالات متحده نه تنها این موشک‌های اتمی را تولید می‌کند، بلکه قبلاً آنها را در اروپا مستقر کرده است.
رئیس جمهور روسیه همچنین با بیان اینکه مسکو باید در پاسخ به این اقدامات آمریکا، تولید این نوع تسلیحات اتمی را آغاز کند، یادآور شد: ما همچنین باید در مورد استقرار این موشک‌های اتمی متناسب با اقدامات آمریکا، تصمیم‌گیری کرده و اگر تامین امنیت ما ایجاب کند، آنها را مستقر کنیم.

به نوشته خبرگزاری ریانووستی، وزارت خارجه روسیه در اوایل ماه می در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مسکو در واکنش به اقدامات واشنگتن، توسعه و تولید سامانه‌های موشکی‌ اتمی میان برد و کوتاه‌برد را تشدید می‌کند، مجددا به همه دولت‌ها هشدار داد: اگر این سامانه‌های موشکی آمریکایی در هر منطقه‌ای از این کشور مستقر شود، روسیه تعلیق یکجانبه خود را برای استقرار این موشک‌ها لغو و با این اقدام آنها مقابله به مثل خواهد کرد.
پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد (INF) میان رونالد ریگان و میخائیل گورباچف رؤسای جمهور وقت آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در سال ۱۹۸۷ میلادی امضا شد و بر اساس این پیمان، آنها تولید، خرید یا آزمایش موشک‌های زمینی با برد ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر را ممنوع کردند.
این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا در مارس ۲۰۱۷ اعلام کرد که این کشور به صورت یکجانبه از پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد (INF) خارج می‌شود.
پیش از این، ارتش آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد موشک های میان برد را در آسیا برای بازدارندگی چین مستقر کند.


ارزیابی منفی سخنان دبیرکل ناتو درباره چین
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش دیگری، سخنان دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه پکن بزرگترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را برانگیخته است، را منفی ارزیابی کرد.
وی ادامه داد: ما مطمئن هستیم که دوستان چینی ما موضع مناسبی در قبال این سخنان اتخاذ خواهند کرد.

پیش از این، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در حال ترک این مسئولیت و سپردن آن به سکاندار جدید است، در مصاحبه ای با روزنامه یومیوری ژاپن ضمن اتهام زنی به چین درباره حمایت نظامی از روسیه اظهار داشت: با انجام این کار، پکن بزرگترین جنگ را در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به راه انداخت.
پکن بارها با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه شرکت‌های چینی به بهانه روابط با مجتمع نظامی-صنعتی روسیه مخالفت کرده و خاطرنشان کرده است که فدراسیون روسیه و چین حق همکاری تجاری و اقتصادی عادی دارند. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، پیشتر گفته است:‌ حمایت نظامی چین از روسیه، اطلاعات نادرستی است که آمریکایی‌ها منتشر می‌کنند.

 

پوتین در نشست سران سازمان شانگهای شرکت می‌کند
سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه سوم و چهارم جولای در نشست سران سازمان همکاری شانگهای به میزبانی آستانه قزاقستان شرکت‌ می‌کند و دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با برخی همتایان خود خواهد داشت.

قزاقستان در سال ۲۰۲۴ میلادی، ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد. نشست سران سازمان شانگهای چهارم جولای (۱۴ تیرماه ۱۴۰۳) در کاخ استقلال در آستانه برگزار می شود. به نوشته تاس، قرار است سران کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، هند، ایران، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، چین، مغولستان، امارات، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان در این مراسم حضور داشته باشند. در این نشست ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز حضور خواهند داشت.
 

امکان گفت‌وگو با میانجی‌ها درباره اوکراین
خبرنگار دیگری در این نشست پرسید: آیا مسکو برای مذاکره با کی‌یف از طریق‌ کشورهایی که قصد میانجی‌گری دارند، همانگونه که پوتین پیش از این در این باره صحبت کرد، آماده است؟
سخنگوی کرملین در پاسخ گفت:‌ روسیه پذیرای هرگونه گفتگو در مورد اوکراین، از جمله با مشارکت میانجی‌ها است، اما مشروط به دستیابی به اهداف مسکو.
وی یادآور شد: ولادیمیر پوتین بارها گفته است که فدراسیون روسیه برای دستیابی به اهدافی که ما برای خود تعیین کرده ایم، آماده هر گونه ارتباط و  گفت و گو است. 

دوره ریاست دوره‌ای روسیه بر شورای امنیت
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: روسیه در دوره ریاست‌ یک‌ماهه‌ خود بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، برنامه‌های کاری بسیاری را پیش‌بینی کرده است.
وی ادامه داد:‌ فدراسیون روسیه همواره به تمام تعهدات خود متعهد است، موضعی مسئولانه اتخاذ می‌کند و از همه کشورهای دیگر می خواهد که همین کار را انجام دهند.
اول جولای ۲۰۲۴ (یازدهم تیرماه ۱۴۰۳) ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل به مدت یک ماه به روسیه واگذار شد. آخرین بار، روسیه آوریل ۲۰۲۳ عهده‌دار این مسئولیت شده بود.

نظر شما