شناسهٔ خبر: 67459808 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبلغان دینی ابعاد روز مباهله را برای قشموندان تبیین کردند

قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم گفت: مبلغان دینی، خطبا و کارشناسان فرهنگی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس امروز دوشنبه همزمان با روز مباهله پیامبر اسلام(ص) با مسیحیان نجران ابعاد این رویداد بزرگ و تاریخی را در مساجد این شهرستان برای قشموندان تبیین و توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۴ دی الحجه مصادف با روز "مباهله" است، روزی که آیه ای به این نام در سوره مبارک "آل عمران" نازل شد که در حقیقت یکی از مهمترین ادله قرآنی بر حقانیت اسلام و فضیلت و برتری اهل بیت(ع) به شمار می رود.

وی ادامه داد: این واقعه یکی از روزهای سرنوشت ساز و بیاد ماندی تاریخ اسلام است که از اسناد حقانیت و اخلاص پیامبر گرامی اسلامی شناخته می شود.

رییس تبلیغات اسلامی قشم با بیان اینکه ماجرای مباهله پیامبر اسلام(ص) از نظر فلسفه و روش بسیار به واقعه غدیر خم نزدیک است، توضیح داد: در این روز رسول خدا با انتخاب بهترین های روی زمین به میدان مباهله با مسیحیان آمدند و با این حرکت کسانی که نزدیکترین افراد به پیامبر بودند را معرفی کردند، از این رو می توان مباهله را غدیر دیگری به شمار آورد.

کاظمی با اشاره به اینکه اعمال ویژه ای برای روز مباهله وجود دارد، اضافه کرد: غسل کردن که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است، روزه گرفتن به دلیل شادابی درون انسان، خواندن ۲ رکعت نماز و خواندن دعای مباهله معروف که شبیه دعای سحر ماه مبارک رمضان است، از جمله این اعمال است.

وی خواندن زیارت امیرالمومنین(ع) به ویژه زیارت جامعه، احسان به فقرا و محرومان با تاسی از حضرت علی(ع) را از دیگر اعمال روز مباهله عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، در سال دهم هجری، گروهی از مسیحیان نجران(منطقه ای در جنوب غربی عربستان سعودی) در شهر مدینه، نزد حضرت رسول اکرم (ص) آمدند و درباره حضرت عیسی مسیح(ع) با ایشان گفتگو کردند.

وقتی عقل و استدلال در وجود آنها تاثیر نکرد و بحث به نتیجه نرسید، پیامبر اسلام(ص) به فرمان پروردگار به آنها پیشنهاد مباهله داد، یعنی ۲ گروه، در محلی جمع شوند و به درگاه خداوند دعا و تضرع کنند و از خدا بخواهند حقیقت را آشکار کرده و دروغگویان را لعنت کند.

در روز ۲۴ ذی الحجه، رسول خدا(ص) به همراه حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای مباهله بیرون آمدند، نصاری نیز بیرون آمدند.

وقتی مسیحیان، شکوه و جلال آن بزرگواران را دیدند، ترسیدند و از مباهله، منصرف شدند.

اسقف مسیحیان به پیامبر اسلام(ص) عرض کرد: ای ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمی کنیم بلکه مصالحه می کنیم، پیامبر با آنها مصالحه کرد و آنان پرداخت جزیره(مالیات) و صلح در سایه حکومت اسلامی را پذیرفتند.

نظر شما