شناسهٔ خبر: 67458976 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرسایشِ بافت فرسوده بجنورد

حدود ۲۰ درصد مساحت شهر بجنورد را بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تشکیل می‌دهد و شهرداری تلاش می‌کند با اجرای طرح‌های بازآفرینی وضعیت کالبدی و اجتماعی این محلات را در یک بازه زمانی ارتقا دهد و به افزایش زیست‌پذیری و جریان زندگی در این محلات کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، خراسان شمالی از استان‌هایی است که در حوزه بافت فرسوده نیازمند اقدامات بزرگ و گسترده‌ای است. بر اساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین‌لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت سال ۹۶ در بجنورد، مانه و سملقان، خسارات جانی و مالی به دنبال داشت، همچنین ۱۳۵۰ هکتار بافت فرسوده، سکونتگاه غیررسمی و ناکارآمد شهری در خراسان شمالی شناسایی شده است، ۱۹ درصد از مساحت شهرهای استان در بافت فرسوده قرار دارد و ساکنان آن از پایین بودن ایمنی در برابر بلایا و مخاطراتی از جمله زلزله رنج می‌برند.

حدود ۳۰ درصد جمعیت شهروندان استان در بافت ناکارآمد شهری ساکن هستند و بر این اساس بیشتر سازه‌ها و منازل غیرمقاوم و غیرمستحکم در شهرهای استان در بافت فرسوده و کم‌برخوردار زندگی می‌کنند و نیاز است تا با رویکرد مناسب برای مقاوم‌سازی این واحدهای مسکونی اقدام شود.

فرسایشِ بافت فرسوده بجنورد

بجنورد بر مدار فرسودگی

شهر بجنورد ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده دارد که گستره آن در خیابان امام خمینی (ره) از چهار باسکول تا میدان فردوسی، در خیابان امیریه از میدان فردوسی تا چهارراه تختی، در ۳۲ متری شهدا از محل چهارراه تختی تا چهارراه خیام و در خیابان ۱۷ شهریور از محل چهارراه ۱۷ شهریور تا چهارراه باسکول است.

به عبارتی حدود ۲۰ درصد از مساحت شهر بجنورد را بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد، همین امر لزوم برنامه‌ریزی دقیق مسئولان شهری پیرامون اصلاح و ارتقای شاخص‌های این حوزه را دوچندان می‌کند.

آبان سال گذشته بود که بازنگری طرح تفصیلی شهر بجنورد به تصویب شورای عالی راه و شهرسازی رسید.

مهدی رشیدی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: طرح تفصیلی شهر بجنورد که قرار بود سال ۱۴۰۴ بازنگری شود، با توجه به نیازهای شهری از جمله توسعه عمودی، دو سال زودتر از موعد مطالعه و بازنگری شد.

وی خاطرنشان می‌کند: آخرین اصلاحات مربوط به طرح تفصیلی شهر بجنورد چند سال پیش انجام شد که در آن ضوابط شهرسازی در بافت میانی و حاشیه‌ای شهر متفاوت دیده شده بود، اما بر اساس بازنگری جدید، ضوابط در تمام نقاط شهر یکپارچه شده است.

فرسایشِ بافت فرسوده بجنورد

تصویب ۵۶۰ میلیارد برای بافت فرسوده بجنورد

ناصر فخرموحدی، معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی در شورای مسکن که بیست‌ونهم بهمن سال گذشته برگزار شد، اظهار می‌کند: ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای بافت فرسوده شهر بجنورد از محل آئین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲ در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد.

وی ادامه می‌دهد: اعتبارات مرتبط با طرح‌های احیای بافت فرسوده باید در این راستا هزینه و از انحرافات نیز جلوگیری شود.

معاون اقتصادی استاندار تاکید می‌کند: این طرح‌ها در شهرداری بجنورد از جمله تکمیل گود ورزشی، تصفیه‌خانه، پل کشاورز، توسعه معابر و پرداخت مطالبات بوده و سهم خراسان شمالی از محل اعتبارات احیای بافت فرسوده حدود ۷۰۰ میلیارد ریال است.

فخرموحدی اضافه می‌کند: اعتبارات این بخش پیش از این حدود ۲۱۰ میلیارد ریال بود که به ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و طرح‌های پیش‌بینی شده نیز به ۱۵ طرح افزایش یافت.

فرسایشِ بافت فرسوده بجنورد

اجرای طرح «کلید به کلید» آغاز شد

طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای بازآفرینی شهری خراسان شمالی در جریان است؛ احمد مقدمی، مشاور شهردار بجنورد در حوزه بازآفرینی شهری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ۷۰ هزار نفر از جمعیت شهر بجنورد معادل یک سوم در محلات غیررسمی سکونت دارند که شهرداری موظف به پرداخت ۵۰ درصد عوارضات ساخت‌وساز و صدور پروانه برای این محلات است.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اهتمام شهرداری بجنورد به بسته‌های تشویقی بازآفرینی شهری، قیمت ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی کاهش خواهد یافت و طرح کلید به کلید دولت سیزدهم برای مالکان بافت‌های فرسوده در خراسان شمالی ابلاغ و اجرایی شد.

مشاور شهردار بجنورد در طرح بازآفرینی شهری تصریح می‌کند: طرح کلید به کلید یکی از طرح‌هایی است که اجرای آن به احیای بافت فرسوده کمک می‌کند و راه و شهرسازی و شهرداری مجری این طرح هستند.

مقدمی خاطرنشان می‌کند: مالکان بافت فرسوده در این طرح می‌توانند با ۴۰ درصد تخفیف در خرید، منزل خود با یکی از واحدهای نوساز یا زمین معاوضه کنند؛ اکنون در مرحله شناسایی افراد و رایزنی با آن‌ها هستیم و تاکنون ۴۸ خانوار در محله جوادیه بجنورد شناسایی شدند.

وی ادامه می‌دهد: هسته اصلی و بافت شهری مرکز استان خراسان شمالی علاوه بر آشفتگی و بی‌نظمی در ساخت‌وسازهای جدید با ناکارآمدی‌های بافت فرسوده نیز درگیر است.

فرسایشِ بافت فرسوده بجنورد

بهره‌مندی ۱۶ محله از بسته‌های تشویقی بازآفرینی

روزبه دادجو، سرپرست معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی می‌گوید: ۱۶ محله از ۲۴ محله ناکارآمد بجنورد از مزایای سیاست‌های تشویقی طرح بازآفرینی شهری بهره‌مند شدند.

وی می‌افزاید: بسته تشویقی بافت فرسوده شهر بجنورد در جلسه کمیسیون ماده پنج این شهر تکمیل و بازنگری در محلات مشمول سیاست‌ها و ضوابط مشوق کالبدی بافت فرسوده شهر بجنورد به‌تازگی بررسی و تصویب شد.

سرپرست معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه می‌کند: جبران خسارت ناشی از تعریض معابر و نوسازی بافت مسکونی، افزایش تراکم و تسهیل بعضی ضوابط ساخت‌وساز از جمله موارد بسته‌های تشویقی است که شامل مردم ساکن در این محلات می‌شود.

دادجو تاکید می‌کند: با توجه به حدنصاب سرانه خدمات پشتیبان سکونت، دو محله جوادالائمه (جوادیه) و کوی امام هادی (ع) نیز مشمول ضوابط تشویقی شناخته شدند.

وی می‌گوید: مصوبات کمیسیون ماده ۵ پس از ۲۱ روز کاری از ابلاغ اولیه و تأیید شورای عالی شهرسازی قابلیت اجرا دارد.

طبق آمارهای اعلامی حدود یک‌سوم مردم بجنورد در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که دچار آسیب‌های مختلف هستند؛ بازآفرینی شهری می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات را رفع کند، موضوعی که در دولت سیزدهم با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

نظر شما