شناسهٔ خبر: 67458816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساماندهی کشاورزی لرستان در قرارگاه اقتصادی

خرم آباد - ایرنا - ۱۶۰ هزار بهره برداری کشاورزی حدود نیمی از جمعیت لرستان را تشکیل می دهند و سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصول را تولید می کنند اما سهم سبد صادراتی استان از این فعالیت تنها ۳۰ هزار تن معادل ۱۰ میلیون دلار می باشد که در همین راستا قرارگاه اقتصادی کشاورزی با ضرب الاجل استاندار راه اندازی و فعال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا لرستان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب ، خاک حاصلخیز، نیروی انسانی توانمند و وجود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه بخش کشاورزی است.

در حالیکه ۴.۷ درصد زمین های کشاورزی ایران در لرستان واقع شده و منابع آبی موجود در این استان حدود سه برابر این میزان می باشد اما میانگین زمین های آبی کشور ۴۶ و لرستان ۲۳ درصد بوده که به همین دلیل سال های اخیر اقدامات مختلفی برای این عقب ماندگی و توسعه کشاورزی لرستان از مسیر اجرای طرح های آبی صورت گرفته است.

از حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی استان تنها ۸۱ درصد از طریق اراضی آبی و ۱۹ درصد در اراضی دیم تولید می شود که این رقم بیانگر اهمیت آبی شدن زمین های کشاورزی لرستان می باشد.

حدود ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان معادل ۴.۷ درصد اراضی کشور می باشد که ازاین سطح تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار یعنی حدود ۲۴ درصد آبی شده است در حالیکه به گفته کارشناسان با تبدیل ۱۰۰ هزار هکتاردیمزار به زمین آبی، ارزش افزوده تولیدات استان در هر هکتار به هفت برابر افزایش یافته و بخش قابل توجهی ازمشکلات اقتصادی کشاورزان حل می شود.

در حالی ارزش افزوده تولیدات کشاورزی لرستان بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود که با وجود خاک حاصلخیز، منابع آبی مطلوب و شرایط آب و هوایی مساعد اما کشاورزی معیشتی همچنان در این استان پابرجا است و سهم مردم این دیار از این نعمات خدادادی آنچنان که باید در سفره و اقتصاد خانواده ها نمایان نیست.

از این رو تشکیل قرارگاه اقتصاد کشاورزی لرستان در دستورکار استاندار قرار گرفت و ابوطالب شفقت که اردیبهشت امسال سکان مدیریت اجرایی استان را پذیرفته طی این مدت با تشکیل قرارگاه، خواستار ارائه برنامه های راهبردی کوتاه مدت و بلند مدت کشاورزی از فرمانداران و دستگاه ها شده است.

امروز دوشنبه دورنمایی از برنامه ها و اهداف این قرارگاه با حضور استاندار، فرمانداران و برخی دستگاه های اجرایی حلاجی شد تا در نهایت ۵۰ روز آینده برنامه های کمی و کیفی مشخص با زمان بندی دقیق اجرا از طرف هر فرمانداری و هر دستگاه اجرایی ارائه و در نهایت برای عملیاتی شدن، ابلاغ شود.

نکته قابل توجه در راهبردهای کلان این قرارگاه ضرورت مشارکت همه دستگاه ها از جمله ادارات فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و یا نهادهایی چون بنیاد مسکن در برنامه ها است چراکه روستا خاستگاه کشاورزی است و تامین زیرساخت های توسعه و انجام تبلیغات فرهنگ کار باید از این مکان آغاز شود.

روستا، نقطه آغاز اقتصاد کشاورزی

استاندار لرستان در این جلسه گفت: توسعه اقتصادی کشاورزی از روستا آغاز می شود بنابراین باید زیرساخت های لازم در راستای ماندگاری روستاییان و انجام امور کشاورزی و دامداری فراهم شود.

ابوطالب شفقت افزود: راه اندازی این قرارگاه، اولویت اول زنجیره ارزش اقتصاد کشاورزی است و از مدیران انتظار می رود برای توسعه روستاها به عنوان پایگاه تولیدات کشاورزی اهتمام جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر ماندگاری روستاییان از طریق احداث مسکن و تامین زیرساخت هایی چون آب، برق و گاز اظهار داشت: توسعه روستا و اصلاح بافت کالبدی آن بسیار مهم است چراکه موجب امیدواری مردم به ماندن در این مناطق خواهد شود.

وی ادامه داد: همچنین دستگاه هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی باید در خصوص اهمیت فرهنگ کار در جامعه و دین اسلام برای مردم تلاش کنند تا روستاییان با وقوف به ارزش کار خود، به تولید و اشتغال بپردازند.

استاندار لرستان گفت: اقدامات گردشگری تنها به حوزه میراث فرهنگی مربوط نیست بلکه بایستی گردشگری کشاورزی و طبیعی نیز در استان رونق یابد و از طرفی برنامه های نوآوری، آموزش، پژوهش و فرهنگی نیز در راستای سوق دادن سلیقه نسل جوان امروزی به فعالیت های مهم کشاورزی تدوین و اجرایی شود.

شفقت همچنین موضوع تامین و تخصیص آب برای طرح های کشاورزی را مهم برشمرد و تاکید کرد: باید سطح بهره برداری آب در لرستان افزایش یابد و مدیریت شود تا بتوان به درستی از منابع خدادادی در راستای اشتغال و رونق اقتصاد کشاورزی بهره برد.

وی بیان کرد: کشاورزی تنها اقتصادی در کشور است که سهم اشتغال آن با احتساب فعالیت های وابسته بیش از ۶۰ درصد می باشد بنابراین نه تنها وزارت جهاد کشاورزی بلکه همه دستگاه ها موظف هستند برای اجرای برنامه های قرارگاه استان اهتمام جدی داشته باشند.

ساماندهی کشاورزی لرستان در قرارگاه اقتصادی

تسهیل گری طرح ها کشاورزی با مداخله قرارگاه اقتصادی

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: تمام مشکلات با تخصیص اعتبار برطرف نمی شود بلکه درمواقعی می توان با مصوبات و تسهیل گری قرارگاه، موانع موجود در مسیر اجرای یک طرح را برطرف کرد.

سیدعماد شاهرخی افزود: ارائه برنامه عملیاتی برای ایجاد زنجیره تولید، بازدیدهای گردشگری با کشاورزان، تولیدکنندگان و بهره برداران، توزیع اعتبار فرمانداری ها با محوریت کشاورزی، توسعه صنایع تکمیلی و هدایت تسهیلات بانکی از جمله راهبردهای قرارگاه اقتصاد کشاورزی لرستان است.

وی برگزاری دوره های آموزش اقتصاد کشاورزی برای اعضای قرارگاه را ضروری دانست و ادامه داد: همچنین در این راستا کشت گیاهان دارویی در عرصه های جنگلی و مرتعی، توسعه زراعت چوب، عرضه مستقیم محصولات زراعی در روستابازار، افزایش صادرات محصول، پرورش خاویار و ایجاد شهرک ماهیان زینتی نیز در قالب برنامه های این قرارگاه به صورت ویژه دنبال خواهد شد.

تنها ۳۰ هزار تن صادرات از حدود سه میلیون تن محصول

وی با تاکید بر افزایش سهم کشاورزی از اعتبارات تملک دارایی استان گفت: ۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰ میلیون دلار سالانه از این استان صادر می‌شود در حالیکه ظرفیت صادراتی استان بیش از این رقم می باشد.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت های صادراتی در بخش کشاورزی تصریح کرد: سالانه چهار تا پنج هزار تن گوجه فرنگی و فلفل از لرستان به روسیه، امارات، قطر و کویت و سه تا چهار هزار تن لبنیات نیز توسط شرکت پگاه لرستان صادر می‌شود.

شاهرخی همچنین چین را عمده بازار هدف صادرات سالانه سه هزارتن پای مرغ از لرستان عنوان کرد و ادامه داد: سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن محصولات شامل زعفران، سیب زمینی، پیاز، گوجه و هندوانه به صورت متفرقه توسط افراد مختلف از طریق پایانه‌های مرزی صادر می‌شود.

وی با تاکید بر انسجام بخشی برای ارتقای صادرات محصولات کشاورزی لرستان تصریح کرد: برای ساماندهی حوزه صادرات توسط بخش دولتی باید یک انسجام و هم افزایی وجود داشته باشد چراکه ظرفیت صادراتی محصولات کشاورزی استان بسیار است.

وی تاکید کرد: باید راهکارهای مختلف برای ایجاد قابلیت صادراتی بیش از پیش محصولات استان تدوین شود که حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی از جمله مواردی است که می تواند به افزایش صادرات محصولات کشاورزی کمک کند.

شاهرخی گفت: در صورتی که مولفه‌های پیش نیاز صادرات از جمله بسته بندی شکیل، کیفیت و موارد دیگر رعایت شود هزینه‌ حضور در نمایشگاه‌ها، در واقع یک نوع سرمایه‌گذاری می باشد همچنین برگزاری کلاس‌های آموزش صادرات برای تولیدکنندگان در این راستا موثر خواهد بود.

نظر شما