شناسهٔ خبر: 67458461 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

همایش بین‌المللی سلسله‌الذهب در دانشگاه نیشابور برگزار شد

اولین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی سلسله‌الذهب در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه نیشابور، در این مراسم رحمانی‌دوست رئیس دانشگاه نیشابور ضمن خیرمقدم به مهمانان، از برگزاری این همایش در سطح بین‌المللی برای اولین بار در دانشگاه نیشابور، ابراز خرسندی کرد و گفت: بر خود می‌بالیم که در روزی که به نام امام رضا (ع) مزین و متبرک شده است افتخار میزبانی این همایش را داریم.

همچنین به میهمانان و شرکت کنندگان که در این همایش از سراسر کشور و کشورهای اطراف حضور یافته‌اند خیر مقدم گفت.

سراج در سخنرانی خود به بحرانی که انسان امروزی در مواجه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی روبروست؛ اشاره کرد که چگونه زندگی مدرن ارزش‌های انسانی را تحت تاثیر قرار داده و تنزل بخشیده است.

دبیر علمی این همایش و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابور در راستای اهمیت برگزاری این همایش اضافه کرد: اکنون در غرب عرفان‌های نو ظهور که اغلب بر پایه نظام سرمایه‌داری است، رواج یافته است و این موضوع به سایر جوامع نیز تسری یافته است به گونه‌ای که امروزه شاهد مواجه نسل جدید با عرفان‌های نو ظهور غربی در جامعه ایرانی نیز هستیم. از این روست که برگزاری چنین مطالعاتی در قالب همایش اهمیت می‌یابد.

سراج در خصوص محورهای همایش گفت: محورهای این همایش با هماهنگی با دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و دانشگاه فردوسی مشهد که برگزار کننده کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) هستند؛ به گونه‌ای تنظیم شده است که با موضوعات این کنگره همپوشانی نداشته باشد و همچنین مرتبط با بحران امروزه جوامع بشری باشد.

وی در ادامه افزود: در بخش مقالات این همایش،  40  مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از این میان 26 مقاله به چاپ خواهند رسید.

دبیر علمی همایش از مساعدت و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، امام جمعه شهرستان، فرماندار شهرستان و معاون استاندار، شهردار شهرستان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه و سایر دست‌اندرکاران که در برگزاری شایسته این همایش مساعدت کردند، قدردانی کرد.

قربانی معاون پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف، ضمن عرض خسته نباشید و خدا قوت به ریاست دانشگاه به خاطر پیگیری‌های مستمر، قدردانی از مسئولین شهرستان و دانشگاه و خیر مقدم به میهمانان، در بخشی از سخنان خود به عرفان‌های کاذب که محصول خلأ جدید معنویت است اشاره کرد و در بخش دیگر به حجیت حدیث سلسله‌الذهب به گوهر غدیر، تواتر و صحت حدیث غدیر، دلالت حدیث غدیر، اعتبار سنجی جریان سقیفه و مبحث توحید پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، نیز ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این همایش در سخنرانی خود چند نکته را در رابطه با حدیث سلسلطه الذهب یادآور شد. توحیدی که در حدیث سلسه الذهب ذکر شده، توحید فلسفی نیست بلکه توحید اجتماعی است.

امام جمعه نیشابور نیز به سند این حدیث و اهمیتی که در نحوه بیان این حدیث توسط امام رضا وجود دارد؛ اشاره کرد.

وی در توصیف و تشرح حدیث سلسله‌الذهب ابراز داشت: از حدیث قدسی سلسله الذهب به حدیث غدیر دوم تعبیر می‌شود. همانگونه که واقعه غدیر و حدیث غدیر به مبحث امامت دلالت دارد حدیث سلسله الذهب نیز بر همین مضمون اشاره دارد. امام رضا (ع) تمام و کمال اسلام را در این حدیث در نیشابور بیان کردند. عبارت "لا الله الا الله" یعنی اراده و دین الهی با اشراف و اشراط امامت همراه است که یک امر اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود و واژه "کلمه" در این حدیث به معنای اراده خدا می‌باشد. هدف امام رضا(ع) از این سفر تمدنی بیان کردن این مهم بود که حاکمیت خدا با ولایت معصومین همراه است؛ و این اصل مهم است که نجات‌بخش زندگی بشر است. در واقع توحیدی درست است که با اشراف امامت باشد.

حسینی نیشابوری، یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که در سخنرانی خود به موضوع تمدن سازی هجرت امام رضا (ع) اشاره کرد.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور در این خصوص گفت: در تمام مسیر هجرت، عبور از جهل و زدون آن، کسب علم و رونق داد به فضای عقلانیت وحیانی و خردورزی جلوه‌گری می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه تمدنی بعد از تعالی بخشیدن به حوزه علم‌ورزی و خرد‌ورزی، قدم سوم خوشه چینی از این حوزه‌هاست ارزش‌مداری و اخلاق‌مداری که حضرت در سیره خود پیاده کردند ملاک‌های اخلاقی است که دنیا در پی رسیدن به آن است و این ارزش‌های اخلاقی ست که تمدن‌ساز است.

سپس، امید مجد عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با موضوع "بررسی بافت موقعیت زمانی و مکانی شکل گیری حدیث سلسله الذهب"، عابدین سیاحت رئیس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت با موضوع "ظرفیت شناسی بین‌المللی حرم رضوی در تقابل با معنویت‌های نوپدید دینی"، توفیق اسدف نویسنده و استاد دانشگاه از کشور آذربایجان با موضوع "شیوه‌های انتقال پیام‌های دینی معارف رضوی در عرصه بین الملل، نعمت الله فیروزی مدیر گروه الهیات و مدیر مرکز تحقیقات کاربردی تربیت دینی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با موضوع راهبردهای علمی و پژوهشی علوم و معارف امام رضا (ع) در بخش سخنرانی‌های علمی این همایش به ارائه سخنان خود پرداختند.

این همایش با برگزاری دو نشست علمی با حضور سخنرانان جواد فرح بخشی دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، یزن علی استاد فلسفه و عرفان اسلامی از کشور سوریه، رضا کشاورز استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه نیشابور، فیاض علوی از کشور ازبکستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین ایمانی مقدم مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیشابور،  مصطفی لعل شاطری استاد مدعو گروه تاریخ دانشگاه نیشابور، استاد شیخ محمد شقیر از کشور لبنان، لیندا طبوش از کشور لبنان، فاطمه حاجی اکبری دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کوثر بجنورد، اصغر طهماسبی بلداجی استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد، طاهره نظری ایلخانی آبادی دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه لرستان، به دو صورت حضوری و مجازی ادامه یافت.

نظر شما