شناسهٔ خبر: 67454151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام اکرمی تأکید کرد:

مشارکت حداکثری در دور دوم برای انتخاب رئیس‌جمهور با رأی بالا

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات، صرفاً یک حق نیست بلکه یک تکلیف و وظیفه عمومی است، گفت: مردم با جدی گرفتن دور دوم انتخابات، هم رئیس‌جمهور جدید را با رأی بالاتری انتخاب کنند و هم کار نیمه تمام دور اول را با قدرت بیشتری تکمیل کنند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت مشارکت حداکثری  و آگاهانه مردم در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قریب به 45 سال از عمر نظامی به نام جمهوری اسلامی می‌گذرد نظامی که دربردارنده حضور مردم و حاکمیت ارزش های اسلامی است.

وی با اشاره به حضور گسترده و با شکوه مردم در قریب به 40 انتخابات در کشور، ادامه داد: این انتخابات شامل مباحث مختلف قانون اساسی، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراها بود لذا ما باید همین راه جمهوری یعنی شرکت مردم در انتخابات را ادامه دهیم تا به ظهور امام عصر(عج) برسد.

بیشتر بخوانید: 

حجت‌‌الاسلام اکرمی با تأکید بر اینکه مشارکت مردم، صرفاً یک حق نیست، گفت: حضور در انتخابات هم حق است و هم تکلیف و وظیفه عمومی چراکه مردم به صحنه آمدند و مبارزه کردند تا نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند بنابراین باید خود مردم این راه را ادامه دهند و در مواقع مختلف ابراز نظر و انتخاب کنند. 

نظام جمهوری اسلامی در عمل معتقد به مردم سالاری است

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی که در خلأ زندگی نمی‌کند و یا صرفا در حد شعار نیست بلکه در عمل معتقد به مردم سالاری دینی است لذا مردم باید برای انتخاب نامزد و نماینده مورد نظر خود در قوه مجریه، مقننه و شوراهای شهر و روستا شرکت کنند و به تکلیف خود عمل کنند. 

حجت‌الاسلام اکرمی با بیان اینکه شرکت در انتخابات عین نماز صبح، روزه ماه مبارک رمضان، امر به معروف و نهی از منکر است و مردم با انتخاب درست، سرنوشت خود و کشور را رقم می‌زنند، گفت: به عبارت دیگر مردم بر سرنوشت خود حاکمیت دارند و باید خودشان سرنوشت خود را تعین کنند؛ به قول اقبال لاهوری «خدا آن ملتی را سروری داد/ که تقدیرش بدست خویش بنوشت / به آن ملت سروکاری ندارد / که دهقانش برای دیگران کشت».

 اهمیت مشارکت مطلوب و اصلح‌گزینی در انتخابات

وی با اشاره به آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا عَلَيكُم أَنفُسَكُم»، ادامه داد: قرآن مجید در سوره «مائده» با صراحت می‌گوید خودیابی و خودشناسی کنید و به وظیفه خود عمل کنید تا خداوند متعال نیز برای شما تقدیر مناسب و آبرومند قرار دهد پس هرگونه بی تفاوتی نسبت به مشارکت مطلوب و اصلح‌گزینی در انتخابات پیش‌ رو، ضرر زدن به سرنوشت خود است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه شرکت نکردن در انتخابات موجب بی‌خیالی و بی‌تفاوتی فرد نسبت به سرنوشت خود و کشور است، گفت: اگر فردی رأی داد و انتخاب کرد یعنی نسبت به سرنوشت خود و آینده کشور احساس وظیفه کرده و حل مسائل و مشکلات کشور برایش حائز اهمیت است و از حق خود برای بهتر شدن اوضاع کشور، استفاده کرده است در این صورت فرد حق دارد انتقاد و مطالبه‌گری کند و حال آنکه در بی‌تفاوتی هیچ یک از این مزایا وجود ندارد. 

حجت‌الاسلام اکرمی در پاسخ به این سؤال در شرایط فعلی نیازمند چه رئیس‌جمهوری هستیم، گفت: از دو نامزد، هر کسی رئیس‌جمهور شد باید بداند اولا در سال اول، لایحه بودجه‌اش را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و باید همان را تا پایان ادامه دهد مگر اینکه اصلاح کند. ثانیاً باید به دنبال تعیین وزرا و هیئت دولت، رؤسای سازمان‌ها و استانداران و سایر موارد برود یعنی عملا مشغول شناسایی و تعیین این موارد است. رئیس‌جمهور باید بداند اگر می‌خواهد کار نو و جدیدی انجام دهد از سال دوم به بعد است. 

توجه به اخلاق‌مداری و انعطاف‌پذیری در انتخاب رئیس‌جمهور 

وی با تأکید بر اینکه اداره کشور توسط یک قوه امکان پذیر نیست، افزود: باید قوه‌مقننه، قضائیه و حتی سایر نهادها و سازمان وجود داشته باشند تا رئیس‌جمهور بتواند با همراهی، همیاری، همدلی و همکاری امور را پیش ببرد.

حجت‌الاسلام اکرمی گفت: رئیس‌جمهور به تنهایی همه کاره نیست و تمام توانایی‌ها را ندارد بلکه اختیارات تقسیم شده است و او می‌تواند تنظیم کننده باشد و تعاون، تعامل و تفاهم به وجود بیاورد لذا اخلاق بسیار ارزشمند است و مردم نیز باید به ویژگی اخلاق‌مداری و انعطاف‌پذیری رئیس‌جمهور آینده توجه کنند چراکه رعایت آن بسیار ارزشمند است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: قوای سه‌گانه مکمل هم هستند و باید به طور کامل با یکدیگر همکاری کنند تا با همراهی زیرمجموعه‌های خود در راستای ارتقای کشور حرکت کنند لذا رؤسای قوا راه را برای همدیگر باز کنند و حل مشکلات مردم به ویژه در عرصه اقتصادی و معیشت را اولویت قرار دهند چرا که هیچ کس به تنهایی توانایی انجام کاری مناسب را ندارد. 

حجت‌الاسلام اکرمی در پایان گفت: مردم با جدی گرفتن دور دوم و حضور گسترده‌تر در انتخابات هم رئیس‌جمهور جدید را با رأی بالاتری انتخاب کنند و هم کار نیمه تمام دور اول را با قدرت بیشتری تکمیل کنند. هرچه رئیس‌جمهور منتخب با آرای بیشتری انتخاب شود در سطح بین‌المللی با توان و قدرت بیشتری منافع ملی را پیگیری و دنبال می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما