شناسهٔ خبر: 67453173 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

مدیر پایگاه جهانی تخت‌جمشید خبر داد:

برگزاری نخستین کنسرت زنده در تخت‌جمشید

ایرنا

کنسرت علیرضا قربانی به‌عنوان نخستین تجربه برگزاری اجرای زنده موسیقی صحنه‌ای در تخت‌جمشید برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، علیرضا قربانی به همراه ارکستر خود تا روز سه‌شنبه هفته جاری ۴ اجرا را در مجموعه جهانی تخت‌جمشید خواهد داشت که به‌منظور پیشگیری از آثار احتمالی صوت بر این مجموعه باستانی، کنسرت بیرون از تختگاه اصلی تخت‌جمشید برگزار شد. این کنسرت در فاصله ۵۰ متری در زیر سطح ارتفاع ۱۷ متری تختگاه انجام می‌شود.

 علیرضا عسکری چاوردی اظهار کرد: ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه میراث جهانی تخت‌جمشید برای تمام بناهای این مجموعه طی یک طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به‌صورت میدانی انجام شده و بر اساس نتایج حاصل از بیشینه، میانه و کمینه صوت، متوسط شدت صوت، نمودارهای اسپکتروگرام و شدت انرژی صوت در قالب نقشه‌های گرافیکی این طرح نشان می‌دهد منبع تولید صدا باید از داخل تختگاه تخت‌جمشید جدا شود و به همین دلیل کنسرت در بیرون تختگاه جانمایی شد.

 وی با بیان اینکه صوت تمام اسپیکرها نیز به سمت جنگل و فضای باز انتقال یافته، تصریح کرد: صوت با طی فاصله از منبع، انرژی خود را در مقصد از دست می‌دهد و برای این بنای ارزشمند مخرب خواهد بود.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ضمن آنکه نشاط اجتماعی را به همراه دارد موجب رونق و توسعه گردشگری هم می‌شود؛ لذا تعریف و اجرای رویدادهای گردشگری یک ضرورت است.

انتهای خبر/

نظر شما