شناسهٔ خبر: 67452587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

شهرهای معاصر در یک محیط رقابتی عمل می‌کنند و برای موفقیت، مزیت‌های نسبی خود را با استفاده از ابزارهای مختلف همچون برندسازی شهری ارائه می‌دهند. ابرشهرهای پیشرو در بخش صنعت و فناوری همچون پکن و شانگهای از این پتانسیل برای برندسازی مؤثر و درنتیجه افزایش جذابیت و رقابت‌پذیری استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خلاقیت بخشی از استراتژی‌های برندسازی است؛ بسیاری از شهرها از پتانسیل‌های موجود در زمینه‌های مختلف مثل فرهنگ، تاریخ، معماری و منابع طبیعی برای توصیف هویت و ویژگی‌های خود استفاده می‌کنند، اما بعضی از شهرها از دارایی‌های دیگر همچون صنعت و فناوری برای برندسازی بهره می‌برند. برای مثال شهرهایی که در حال بازسازی اقتصاد خود هستند، رشد و توسعه صنعت را به‌عنوان یک عنصر بسیار مهم برندسازی در نظر می‌گیرند.

صنعت نوآورانه در شهرهایی که محیط مناسبی برای کارآفرینان و شرکت‌های تولیدی بزرگ فراهم می‌کند، زمینه‌ساز برندسازی برای آن شهرها است. صنایع خلاق که منجر به ساخت محصولات مبتنی‌بردانش منحصربه‌فرد شود، می‌تواند موفقیت در رقابت با شهرهای مدعی را به دنبال داشته باشد.

شهرهایی که در بخش صنعت از دانش، تحقیق و توسعه (R&D) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بهره می‌برند شانس بیشتری برای مطرح شدن در بین برندهای جهانی دارند. منچستر زادگاه اولین انقلاب صنعتی بود که فناوری آن در سراسر جهان گسترش یافت و ابرشهرهای پکن و شانگهای پیشتازهای جهانی ۲۰۲۳ بودند. در ادامه چند شهر برتر در این زمینه معرفی می‌شود که با کمک صنعت خود به یک برند جهانی تبدیل شده‌اند.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

شانگهای، چین

تقریباً یک‌سوم (۲۸.۷ درصد) تولید جهانی در چین انجام می‌شود و شهر ساحلی شانگهای بزرگترین مرکز بخش تولیدی این کشور است. این شهر یک مرکز اقتصادی جهانی است و بندر آن پرترددترین بندر کانتینری جهان به‌حساب می‌آید، به‌طوری‌که هر ماه دو هزار کشتی کانتینری با اتومبیل، وسایل الکترونیکی و دیگر محصولات بندر را ترک می‌کنند.

بخش ساخت‌وساز در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل داد و Baosteel در رأس آن بود که فولاد با استحکام بالا را که در حمل‌ونقل و انرژی هسته‌ای استفاده می‌شود، به سراسر جهان صادر می‌کرد. شرکت فناوری ABB Engineering، ربات‌ها و سیستم‌های اتوماسیون ایمن و پایدار را برای استفاده در بخش‌های خودرو، الکترونیک، پلاستیک و بسته‌بندی می‌سازد.

در همین حال، گروه هلدینگ دارویی شانگهای از خدمات مراقبت‌های بهداشتی در تحقیق و توسعه، توزیع و خرده‌فروشی همچنین تولید دارو پشتیبانی می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ درآمدی معادل ۲۶.۵ میلیارد دلار داشت که آن را به یکی از ستون‌های اصلی بخش مراقبت‌های بهداشتی چین تبدیل کرد.

بمبئی، هند

نخست‌وزیر هند امیدوار است میلیون‌ها شغل جدید در بخش تولید برای برنامه «ساخت هند» ایجاد کند که بسیاری از آن‌ها در شهر ساحلی بمبئی انجام خواهد شد. بمبئی شهری بسیار شلوغ است که نخستین قطار کشور را در سال ۱۸۵۳، نخستین اتوبوس را در ۱۹۲۶ و نخستین هواپیما را در ۱۹۲۸ وارد کرد. این زیرساخت‌های توسعه‌یافته، بمبئی را به ثروتمندترین شهر هند و پایتخت مالی و سرگرمی کشور و یک مرکز تولیدی تبدیل کرد.

گروه تولیدی ماهیندرا به‌ویژه بخش Tech Mahindra سخت در حال تلاش است تا تحول دیجیتال را در سراسر بخش تولید ارتقا دهد. این گروه به‌تازگی یک پلتفرم اختصاصی را در ایالات متحده معرفی کرده است. این گام با هدف ارتقای راه‌حل‌های تولید جهانی و زنجیره تأمین برای شرکت‌های آمریکایی برداشته شده است تا با استفاده از تجربیات و قابلیت‌های خود، چشم‌انداز تولید جهانی را تقویت کند.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

پکن، چین

ابرشهر پکن با ۲۱ میلیون نفر جمعیت، از بخش صنعت و فناوری خود بهترین استفاده را برای پیروزی در رقابت بین ابرشهرهای جهان می‌کند. شرکت ملی دخانیات چین (CNTC) بزرگترین تولیدکننده سیگار در جهان است که تأمین‌کنندگان، کشاورزان، تولیدکنندگان مختلف تنباکو را مدیریت می‌کند، در حالی که ۵۰ درصد از مردان چینی سیگار می‌کشند، جوانان این کشور به سمت سیگارهای الکترونیکی متمایل شده‌اند.

تولیدکننده فناوری نظامی Norinco نیز در این شهر مستقر است که در زمینه قطعات خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات مهندسی، محصولات راه‌آهن و پتروشیمی فعالیت می‌کند. شرکت شیائومی نیز با تولید گوشی‌های هوشمند، گجت‌های هوشمند و سخت‌افزار هوشمند متصل به بستر اینترنت اشیا معروفیت خاصی در دنیا کسب کرده است.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

دبی، امارات متحده عربی

زیرساخت‌های درخشان دبی و سیستم مالیات صفر، آن را به یک مکان تجاری مطرح در جهان تبدیل کرده است. با وجود مساحت کم این شهر، بخش تولید در دبی همواره در حال پیشرفت است. به‌عنوان مثال می‌توان به شرکت تولیدکننده نوشابه Dubai Refreshment اشاره کرد که مسئولیت خنک نگه داشتن شهر را بر عهده دارد. این شرکت در سال ۱۹۵۹ به‌عنوان اولین شرکت تولید بطری در امارات تأسیس شد و نوشیدنی‌های غیرالکلی از جمله پپسی‌کولا را وارد منطقه می‌کرد. یکی دیگر از شرکت‌های فعال و مشهور در بخش تولیدی، گروه Ducab است که دارای شش مرکز تولیدی در امارات متحده عربی است و محصولات کابلی و رسانا را برای بسیاری از بخش‌ها از جمله انرژی، ساخت‌وساز، صنایع دفاع، حمل‌ونقل ریلی، دریایی، معدن و خودرو تولید می‌کند.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

توکیو، ژاپن

دفتر مرکزی شرکت میتسوبیشی الکتریک در توکیو قرار دارد که در زمینه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی فعالیت دارد و از فناوری‌های تولید هوشمند، اینترنت اشیا و محاسبات لبه برای بهینه‌سازی فرایندهای صنعتی و افزایش بهره‌وری استفاده می‌کند. میتسوبیشی الکتریک همچنین راه‌حل‌های اتوماسیون کارخانه‌ای را ارائه می‌دهد که رباتیک، سیستم‌های کنترل و نرم‌افزار را با هم ادغام می‌کند.

علاوه بر این، دانشگاه توکیو چاپ دوبعدی را با اوریگامی سنتی و شیمی ترکیب و روشی برای ساخت سریع اشیای سه‌بعدی، بدون ایجاد زباله ابداع کرده است که شهرت این شهر را در جهان دوچندان می‌کند.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

سائوپائولو، برزیل

سائوپائولو بزرگترین شهر در ششمین کشور پرجمعیت جهان است. اگرچه سائوپائولو به‌لطف نورپردازی و سواحل ریودوژانیرو در جهان می‌درخشد، اما معروفیت آن بیشتر به دلیل تولید قهوه است. همچنین شرکت موادغذایی JBS بزرگترین شرکت غیرمالی در بخش خصوصی برزیل و دومین شرکت بزرگ مواد غذایی در جهان است که به سبب غذاهای منجمد و آماده مصرف از محبوبیت جهانی برخوردار است.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

ژوهانسبورگ به‌عنوان یک شهرک معدن طلا در دهه ۱۸۸۰ آغاز به کار کرد و اکنون به مرکز تجاری و پایتخت مالی آفریقای جنوبی تبدیل شده است که ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را بر عهده دارد. این شهر مقر تولیدکننده مواد شیمیایی AECI است که در سال ۱۸۹۶ تأسیس شد و در زمینه معدن و کشاورزی، در توسعه مواد شیمیایی و مواد منفجره مختلف فعالیت می‌کند، علاوه بر این Nampak، بزرگترین شرکت بسته‌بندی آفریقا در شمال این شهر مستقر است که بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و کالاهای صنعتی را ارائه می‌دهد.

شهرهایی که برند صنعتی معروفشان کرد

نظر شما