شناسهٔ خبر: 67452336 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

صفر تا صد مزایای عرضه و معامله «گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی» در بورس انرژی

آیین رونمایی از گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی و آغاز معاملات آن در بورس انرژی، روز سه‌شنبه (دوازدهم تیر) برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، شرکت ملی گاز ایران در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره اوج و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره غیراوج را عرضه می‌کند. دوره غیراوج، از ابتدای فروردین تا پایان مهر هر سال و دوره اوج، از ابتدای آبان تا پایان اسفند هر سال است.

امروزه بالابودن شدت مصرف انرژی از چالش‌های پیش روی پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است که شامل مصارف بیش از نیاز در بخش‌های غیرمولد و مصارف غیربهینه بیشتر از معیار مصرف انرژی در بخش‌های مولد می‌شود، ازاین‌رو اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در مدیریت تراز تولید و تقاضای انرژی نقشی بی‌بدیل یافته است.

«گواهی صرفه‌جویی انرژی»، شیوه‌ای نو به‌منظور استانداردسازی مصرف است که همسو با عمل به آیین‌نامه اجرایی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و رفع چالش ناترازی انرژی در کشور طراحی شده است.

این گواهی، اوراق بهادار قابل معامله‌ای است که از محل صرفه‌جویی گاز طبیعی به دست می‌آید. این اوراق در دوره زمانی معینی منتشر می‌شوند و شرکت ملی گاز ایران در آن‌ها تضمین می‌کند مقدار گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده را به دارنده آن تحویل دهد.

اکنون شرکت ملی گاز ایران با همراهی بورس انرژی ایران معاملاتی‌کردن گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی را به ثمر رسانده‌اند و این ابزار تازه، بی‌شک بهینه‌سازی مصرف افزون بر مشارکت مردم در تولید با هدف تحقق شعار سال ۱۴۰۳، و انتفاع مصرف‌کنندگان نهایی گاز طبیعی در طرح‌هایی مانند مردمی‌سازی صرفه‌جویی و پویش‌های مصرف بهینه را فراهم می‌کند.

از سویی، تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز پیش از تحقق صرفه‌جویی را ممکن کرده و در افق میان‌مدت و بلندمدت، سبب حرکت در مسیر تعیین قیمت گاز طبیعی در بازار براساس عرضه و تقاضا می‌شود، همچنین سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی را در شرایط برد - برد هدفمند و سودآورد می‌کند و ضمن ارتقای فناوری در بخش‌های مختلف مصرف به‌ویژه صنعت، سبب رشد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی خواهد شد.

باید یادآور شد که آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی در بورس انرژی، نویدبخش توسعه و رونق اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما