شناسهٔ خبر: 67452262 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

یک دولت معتبر و نماینده حاکمیت می‌تواند سیاست خارجی را جلو ببرد

غلامرضا انصاری با اشاره به شرایط پیچیده و تحولات بی‌سابقه منطقه خاورمیانه اظهار کرد: حرف‌های وزیر خارجه دولت چهاردهم باید به گونه‌ای باشد که طرف‌های مقابل آن را حرف حاکمیت بدانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رویکردها در حوزه روابط خارجی و مسائل مربوط به دستگاه دیپلماسی همواره یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران به ویژه در سال‌های اخیر بوده است. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در جریان تبلیغات انتخاباتی و برگزاری مناظره‌ها، رویکردها و گفتمان‌های متفاوت در حوزه سیاست خارجی مطرح شد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مجرب، دولت سیزدهم دستاوردهای خوبی در حوزه سیاست خارجی داشت و ریل‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام شد. با شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دولت سیزدهم این مسئله مطرح است که سیاست خارجی دولت چهاردهم به چه سمتی سوق پیدا خواهد کرد و اولویت‌ها کشور در این حوزه چه خواهند بود. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با غلامرضا انصاری -معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

گفتمان سازش و مذاکره بدون اهرم فشار آورده‌ای برای کشور نخواهد داشت

انصاری با اشاره به چند دستاورد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی از جمله عضویت ایران در شانگهای و بریکس، بهبود روابط با کشورهای همسایه به ویژه عربستان، امارات، ترکمنستان اظهار کرد: اقدامات مذکور دستاوردهای بزرگ و ماندی بود که لازم است تا دستیابی به نتایج عملی‌تر ادامه پیدا کند. به اعتقاد وی، از فردای روی کار آمدن دولت چهاردهم باید به نتیجه رساندن این پرونده‌ها را در دستور کار قرار دهد.

معاون سابق دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه موارد مذکور شروع خوبی برای دولت سیزدهم و روندهای طی شده درستی بود، تصریح کرد برای ادامه این روند باید منتظر تشکیل دولت چهاردهم بود. وی افزود: دولت سیزدهم به عنوان دولت حاکمیت شناخته می‌شد و این امر یکی از نقاط قوت آن دولت بود و به همین دلیل دیدم در حالی که برخی از این پرونده‌ها در دولت‌های قبلی آغاز شد، اما عملیاتی شدن آن در دولت سیزدهم رخ داد؛ به عنوان مثال، عضویت در پیمان شانگهای و یا مذاکرات با عربستان از دولت قبلی آغاز و در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

انصاری تاکید کرد که همه این‌ها آغاز یک روند هستند و به نتیجه رساندن و برداشت ثمرات آن مستلزم زمان است و اقدامات متقابلی در این راستا باید انجام شود. وی در خصوص به تعویق افتادن امضای قرارداد با روسیه که چند روز پیش در رسانه‌ها مطرح شد، اظهار کرد: این مسئله چندان مهم نبود و برخی رسانه‌ها به دنبال بزرگنمایی این مسئله بودند. به گفته معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، عمق روابط ایران و روسیه بسیار زیاد است و به این راحتی آسیب نمی‌بیند.

وی در خصوص روند روابط با چین و روسیه تاکید کرد: روابط با این دو کشور باید روز به روز گسترش یابد اما برای تحقق این هدف باید یک توازن در سیاست خارجی ایجاد کرد و در غیر اینصورت روابط با چین و روسیه هم می تواند با مشکل مواجه خواهد شد. انصاری در تکمیل صحبت‌های خود با اشاره به لزوم حل مسائل با اروپا و غرب گفت: ایران یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در ثبات منطقه است و همه کشورها خواهان ثبات و توسعه در منطقه به دنبال برقراری روابط خوب با آن هستند و قطعا دولت بعدی به این نکته توجه دارد.

از نظر این دیپلمات با سابقه ایرانی، حل پرونده هسته‌ای در اولویت‌های دولت سیزدهم بود اما با توجه به تغییرات صجنه جهانی از جمله جنگ اوکراین و تحولات خاورمیانه، پرونده هسته‌ای تحت الشعاع قرار گرفت و از اولویت طرف مقابل خارج شد. وی افزود: اینکه در رسانه‌های چیزی در این ارتباط گفته نمی‌شد، به معنای در اولویت نبودن آن در دولت سیزدهم نیست. انصاری در خصوص عوامل موثر در به نتیجه رساندن پرونده هسته‌ای خاطر نشان کرد: عوامل متعددی در پرونده هسته‌ای دخیل هستند و نمی‌توان یک عامل واحد تاثیرگذار برای آن ذکر کرد.

به اعتقاد وی، روابط ایران با اروپا، با غرب و شرق، تحولات پیچیده منطقه‌ای از جمله آینده روابط ایران و عربستان همگی روی پرونده‌های سیاست خارجی تاثیرگذار است. غلامرضا انصاری در پاسخ به سوالی مبنی ادامه پیدا کردن سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: قطعا سیاست دولت چهاردهم ادامه سیاست دولت سیزدهم خواهد بود و این موضوع را از سخنان مقام معظم رهبری هم می‌توان متوجه شد و بر همین اساس ضرورت دارد که دولت چهاردهم هم نماینده حاکمیت باشد تا حرف‌ها و تصمیماتش خریدار داشته باشد.

وی افزود: شرایط منطقه به گونه‌ای نیست که کسی حرف بزند که حرفش خریدار نداشته باشد. حرف‌های وزیر خارجه باید به گونه‌ای باشد که طرف‌های مقابل آن را حرف حاکمیت بدانند؛ مثل آقای امیرعبداللهیان که همه چنین برداشتی از اظهاراتش داشتند. انصاری تاکید کرد: حرف وزیر خارجه باید اعتبار داشته باشد و دولت بی‌اعتبار هر چقدر هم شعار بدهد ارزشی نخواهد داشت و شرایط منطقه به قدری حساس است که هر دولتی بدون نمایندگی کردن حاکمیت نمی‌تواند کارهای خود را جلو ببرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما