شناسهٔ خبر: 67452088 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

آموزشگاههای برتر در نخستین جشنواره ملی المپیاد هنر معرفی شدند

صاحب‌خبر -

در این آیین، در بخش موسیقی؛ آموزشگاه نجوا و آموزشگاه رودکی، در بخش تجسمی؛ آموزشگاه پویا و آموزشگاه نسل هنر، در بخش خوشنویسی؛ آموزشگاه چلیپا، آموزشگاه کرمانی و آموزشگاه فرزبود؛ در بخش تئاتر؛ آموزشگاه تئاتر پیشرو  به عنوان آموزشگاههای برتر شناخته شدند.

همچنین آموزشگاه درنا در بخش تجسمی، آموزشگاه تونال در بخش موسیقی، آموزشگاه امید و آموزشگاه گیتی نورد در بخش  خوشنویسی  به عنوان آموزشگاههای شایسته تقدیر شناهته شدند.

گفتنی است بیانیه هیئت داوران این جشنواره توسط ندا تنهایی  به شرح ذیل قرائت شد:

ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین محترم حوزه فرهنگ و‌هنر استانی و کشوری و تمام کسانی که در اقصی نقاط کشور با همت خالصانه در جهت برگزاری این المپیاد تلاش کرده اند تا امروز شاهد تحقق این رویداد در تک تک استانهای کشور باشیم.

در ابتدا ،هیئت داوران،ذکر چند نکته مهم و تاثیر گذار را در خصوص فرایند المپیاد و سیاست های اعمال شده در راستای برگزاری بهتر این رویداد در سال‌های آتی را ضروری می‌داند؛ عدم تفکیک رده های سنی ، محدودیت تعداد شرکت کنندگان در رشته های مختلف در آموزشگاه‌ها، محدودیت زمانی و تقارن با فصل امتحانات با توجه به سوژه های محدود و سفارشی المپیاد ، نبود بخش موضوع آزاد در سیاست های المپیاد، یکی از مسائل مهم در مشارکت و ضعف جدی در فرایند المپیاد ملی آموزش هنر بود ، گرچه استان آذربایجان شرقی بعد از تهران ،دارای بالاترین افراد شرکت کننده می باشد ، اما یقینا با رفع این مسائل،که تک تکشان بازدارنده بود ، آثاری بهتر و بیشتری را از جهت کیفیت و کمیت ،شاهد می شدیم .

امید است با انعکاس این آسیب شناسی ها و عملیاتی کردن نظرات تخصصی شاهد حضور متفاوت تر و پرشور تر از تک تک استان ها باشیم و به هدف اصلی که شناسایی و معرفی بهترین ها از نسل جدید و شناسایی اساتید و آموزشگاههای توانمند است ، نائل گردیم .

هنر یک زبان ماندگار به وسعت بین‌المللی می باشد ،هنری که با قلم و ذهن و قلب در ارتباط است می‌تواند رساترین و   عمیق‌ترین مفاهیم را بیان کند و بر ذهن و دلها تاثیر بگذارد.

هیات داوری لازم می‌داند به خاطر ایده هوشمندانه و ایجاد بستر تاثیر گذار با ایجاد بستری بعنوان المپیاد هنر،مراتب تشکر و‌قدردانی خود را اظهار نماید، یقینا جشنواره ای که بتواند به صورت مستمر و اصولی برگزار گردد و باعث مشارکت و شناسایی نسل جدید و همچنین شناسایی آموزشگاه ها و اساتید حرفه ای در این زمینه شود، ارزشمند بوده و خواهد بود ,یقینا در سایه آموزشهای همه جانبه ،هنر در مقیاس خلق و اندیشه و نه محدود و کپی ،در بدنه اجتماع رشد خواهد یافت و ثمر بخش و تاثیر گذارتر خواهد بود.

آثار دریافت شده از سطح نسبتا مناسبی برخوردار بود ،گرچه زمان ،محدود و متقارن با فصل امتحانات بود, باید از همه آموزشگاه های شرکت کننده و اساتید و هنرآموزان ،برای مشارکت و تلاششان قدر دانی کرد .

یقینا اگر فرصت کافی برای جشنواره های با سوژه و موضوعات خاص وجود داشته باشد و اکثر هنرجویان قبل از جشنواره در معرض آموزش های تخصصی از نظر محتوایی و هنری قرار بگیرند و همچنین محدودیت های موضوعی و زمانی مرتفع گردد ، شاهد آثار بهتر و مشارکت حداکثری خواهیم بود.

 از آثار ارسالی که در هر رشته به هیئت داوران ارائه شد در رده های مختلف سنی 6 تا 65سال  بوده است ،که آمار شرکت کنندگان به شرح ذیل اعلام میگردد ،رشته هنرهای تجسمی100 نفر،خوشنویسی34 نفر،موسیقی 53نفر، نمایش 7نفر و در مجموع 188اثر به جشنواره ارسال گردیده بودند که در هر رشته دو گروه بعنوان گروه منتخب و تعداد 8 تیم منتخب بعنوان تقدیر استانی معرفی می‌گردند.

مهمترین ملاک‌های داوری در این مسابقه، توجه به اهداف و سیاست های جشنواره ،مطابقت با موضوع ، اصالت آثار، قدرت بیان هنری در شاخه مربوطه ، توجه ویژه به ایده‌پردازی در آثار و خلاقیت و نو آوری لحاظ گردید قابل ذکر است همیشه ایده‌های کلی و تسلط و مهارت کافی نیست، خلاقیت و خلق با رویکرد و زاویه ای جدید ،تعریف حقیقت هنر را بر خود هنرمند و دیگران عیان خواهد کرد ان شاءالله تداوم چنین جشنواره هایی ،با هم افزایی و رویکردی تخصصی تر ، باعث تاثیرگذاری بیشتر در نسل جدید و معرفی مناسب و در شان ، تمامی رشته ها گردد .

براساس این گزارش  امیربرزگران،یحیی اسماعیل زاده، علی گران مهر،ودود مظهری، وحیدجبار زاده، رسول جدید الاسلام،کاظم کاظمی،تیمور خدا بخش، جواد پیر مرزآباد، بابک امجد ، منصورحمیدی ، سجاد راثی، سیروس مصطفی و ندا تنهایی داوری این جشنواره را بر عهده داشتند.

  در پایان ،ضمن تبریک به آموزشگاه ها و گروه های منتخب، خاطر نشان میشویم،با توجه به محدودیت های سوژه ها و کمبود زمان و مسئله تفکیک جنسیتی در سیاست های اعمال شده ، معرفی آثار منتخب بر همین اساس شکل گرفته و به هیچ عنوان نشان ضعف یا نافی فعالیت های خالصانه و هنرمندی دیگر شرکت کنندگان و دیگر آموزشگاه ها نبوده است . ،یقینا با رفع مسائل ذکر شده در سالهای آتی شاهد رقابت همه گیرتر و بدون محدودیت و تخصصی تر خواهیم بود.

نظر شما