شناسهٔ خبر: 67451674 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دکتر آشوبی:

مردم قادر به شناسایی پشه آئدس نیستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شناسایی پشه آئدس فقط توسط حشره شناس صورت می‌گیرد و مردم قادر به شناسایی آن نیستند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از شناسایی پشه آئدس در ۱۴ شهرستان این استان خبر داد و گفت: تاکنون فقط یک مورد بیماری وارده یکی از شهرستان‌های استان دیده شد که خوشبختانه با حال عمومی خوب از استان و کشور به محل اقامت خود در خارج از کشور عزیمت کرد.

به گفته او، این فرد طی اقامتش در گیلان تحت مراقبت کامل نیرو‌های بهداشتی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با توجه به رفتار خاص پشه در خونخواری که در طول روز و در فضای باز اقدام به خونخواری می‌کند، افزود: پوشیدن لباس بلند، رنگ روشن و غیر تنگ و همچنین استفاده از دافع حشرات در پیشگیری از گزش پشه بسیار کمک کننده است.

دکتر آشوبی همچنین پاکیزه‌سازی شهر و محیط اطراف اعم از منازل، محل کار و ... را در محدودسازی فضای مناسب تکثیر و تولیدمثل پشه از طریق کاهش جمعیت پشه‌ها را از مهمترین اقدام پیشگیرانه برشمرد.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

او تصریح کرد: در حال حاضر آموزش کارکنان، پرستاران، کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی، کارکنان سایر ادارات و عموم مردم در صدر برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار دارد. 

مردم قادر به شناسایی پشه آئدس نیستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین گفت: مراقبت از بیماری، نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف و تکالیف قانونی، پیش‌بینی و تأمین دارو و سرم برای موارد احتمالی، مراقبت‌های حشره‌شناسی از جمله بررسی ویروس‌شناسی در پشه‌های صید شده، بررسی تصادفی مواردی از نمونه‌های انسانی از نظر آلودگی و عفونت از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی مدت اخیر بوده است.

نظر شما