شناسهٔ خبر: 67451396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حمایت از تولیدکنندگان کالای حجاب در حد حرف است

پریسا سیدیان

مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب ضمن تشریح روند برگزاری «نمایشگاه پوشاک هدی» و توضیح نقاط ضعف و قوت آن در دوره چهارم درعین حال بر لزوم توجه بیشتر به تولیدکنندگان کالای حجاب تاکید کرد و گفت: حمایت‌ها و وعده‌ها نباید در حد حرف باقی بمانند بلکه باید عملیاتی شوند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا امیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه «نمایشگاه پوشاک هدی» از سال گذشته با هدف عرضه پوشاک عفیفانه آغاز به کار کرده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این نمایشگاه معمولا در پایان هر فصل برگزار می‌شود. سه دوره قبلی نمایشگاه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد، اما به دلیل محدودیت‌هایی مانند عدم تامین پارکینگ و فضای کوچک و ناکافی تصمیم گرفتیم برای دوره چهارم، نمایشگاه هدی در محل چهلسرای مصلی امام‌ خمینی(ره) تهران برگزار شود. با این تصمیم هم فضای بیشتری در اختیار داشتیم و هم توانستیم به حدود ۱۵۰ برند، غرفه بدهیم.

نمره قابل قبول تبلیغات با حدود ۱۶هزار بازدیدکننده 

وی با بیان اینکه وسعت چهارمین نمایشگاه پوشاک هدی هم‌تراز با نمایشگاه عفاف و حجاب قرآن بود، اظهار کرد: با توجه به جابه‌جایی مکانی نسبت به سه دوره قبل و علی‌رغم تبلیغات زیادی که توسط صداوسیما و رسانه‌ها داشتیم به نظر می‌رسد لازم است برای دوره‌های بعدی تبلیغات بیشتری انجام دهیم تا مردم با این محیط جدید آشنایی بیشتری پیدا کنند. البته با این وجود چهارمین دوره نمایشگاه هدی نسبت به سه دوره قبلی بازدید کننده بیشتری داشت به شکلی که به طور میانگین تقریبا روزی ۲۰۰۰ نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب ادامه داد: البته در این دوره از نمایشگاه به علت همزمان شدن با انتخابات ریاست جمهوری موضوع تبلیغات محیطی تحت تاثیر قرار گرفت و بیلبوردهای شهری را نداشتیم و تنها توانستیم از بیلبوردهای اطراف مصلی استفاده کنیم.

حمایت از تولیدکنندگان کالای حجاب در حد حرف است یکی از غرفه‌های نمایشگاه پوشاک هدی

«هدی» با ایونت‌ها قابل مقایسه نیست!

وی با تاکید بر اینکه «هدی» یک نمایشگاه پوشاک است،‌ در پاسخ به انتقاد برخی فروشندگان و غرفه‌داران که پیش‌تر گفته بودند به علت عدم تبلیغات نمایشگاه توسط حجاب استایل‌ها و بلاگرها، فروش کمتری نسبت به یک ایونت مد و لباس داشته‌اند، توضیح داد: ایونت‌ها نهایتا در مدت سه روز برگزار می‌شوند و غرفه‌ای هم به برندها نمی‌دهند. برند نهایتا می‌تواند یک یا دو رگال را به قیمت‌هایی از ۱۰ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان اجاره کند که به تبع این موضوع قیمت محصول‌اش هم بیشتر است.

از مسئولین تقاضا می‌کنم تولید کنندگان کالای حجاب را حمایت کنند چون مظلوم واقع شدند و علی‌رغم اینکه در این شرایط اقتصادی سعی کردند نیاز گروه هدف را تامین کنند اما متاسفانه علی‌رغم وعده و سخنرانی‌ها، حمایت مادی درستی از آنها نمی‌شود.

امیدی ادامه داد: ضمن اینکه در نمایشگاه هدی، تولیدکنندگان قوی شرکت می‌کنند که بتوانند تولید در حجم بالا داشته باشند که امکان عرضه محصول با قیمت پایین‌تر وجود داشته باشد. درحالیکه در ایونت‌ها نهایتا کارگاه‌های کوچک حاضر می‌شوند که با توجه به تولید کم و اجاره بهای بالایی که در ازای یک رگال پرداخت می‌کنند،‌ قیمت محصولات خود را هم بالاتر می‌برند به شکلی که گاهی گروه مخاطب خاصی مشتریان آنها هستند.

سراغ اینفلوئنسرها نمی‌رویم!

وی با بیان اینکه تاکنون برای تبلیغات نمایشگاه پوشاک هدی از اینفلوئنسرها کمک نگرفته‌اند، گفت: این موضوع در خط مشی ما تعریف نشده است، اما معمولا برندهای حاضر در نمایشگاه خودشان صاحب صفحات مجازی هستند که در همانجا تبلیغات مجازی هم انجام دادند. ضمن اینکه تولیدکنندگانی که قیمت رقابتی‌تر داشتند فروش خوبی داشتند.

حمایت از قشر متوسط با نظارت بر قیمت‌گذاری 

مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب درباره قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده در نمایشگاه گفت: قبل از ثبت‌نام از برندها، با اتحادیه خیاطان مذاکره کردیم و بازرس این اتحادیه در نمایشگاه مستقر شد و تمام غرفه‌داران ملزم بودند که قیمت پیشنهادی اجناس خود را به نماینده اتحادیه اعلام کنند. بازرس و کارشناسان یا قیمت را تایید می‌کردند یا آن را کاهش می‌دادند. قیمتی که توسط کارشناسان تعیین شد به عنوان سقف فروش در نظر گرفته می‌شد ولی غرفه‌داران می‌توانستند تخفیف بیشتری هم درنظر بگیرند.

وی افزود: از طرفی قیمت اجاره غرفه‌ها را حتی نسبت به نمایشگاه قرآن هم کاهش دادیم تا فروشندگان بتوانند اجناس را با تخفیف بیشتری عرضه کنند. قیمت غرفه‌ها بسته به محل جانمایی از متری ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا متری ۸۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

امیدی با تاکید بر اینکه انجمن فعالان حجاب قصد دارد تا منافع تولیدکننده و مصرف کننده را به شکل همزمان درنظر بگیرد، گفت: قیمت‌گذاری برای ما خیلی مهم است. ایونت‌ها برای جامعه خاصی است اما ما در هدی سعی کردیم متوسط جامعه را درنظر بگیریم. به عنوان مثال چادر از ۶۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان عرضه می‌کنیم تا هر سلیقه‌ای را پوشش دهیم ولی در ایونت‌ها به این شکل نیست.

بیشتر بخوانید: 

توجه به پوشاک مذهبی‌های غیرلاکچری / مناظرات انتخاباتی کاسبی را کساد کرد!

علت برگزاری نمایشگاه همزمان با انتخابات

وی درباره علت برگزاری نمایشگاه هدی همزمان با ایام انتخابات ریاست جمهوری و انتقاد برخی فروشندگان نسبت به اینکه این موضوع فروش را تحت تاثیر قرار داده بود، گفت: نمایشگاه باید پیش از آغاز محرم برگزار می‌شد چراکه بازار نیاز این ایام را تامین می‌کند؛ بنابراین ناچار بودیم علی‌رغم موضوع انتخابات، نمایشگاه را هم برگزار کنیم.

حمایت از تولیدکنندگان کالای حجاب در حد حرف است یکی از غرفه‌های نمایشگاه پوشاک هدی

حمایت‌های سینوسی و وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند

مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب درباره میزان حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس از نمایشگاه پوشاک هدی، بیان کرد: طی ۴ دوره گذشته حمایت کارگروه از نمایشگاه روند سینوسی داشته است. دوره چهارم نمایشگاه مصادف با تغیر و تحولات در ساختار کارگروه ساماندهی مد و لباس بود و دوستان تنها در بخش تبلیغات به ما کمک کردند. در سه دوره قبلی دبیر یا رئیس کارگروه برای بازدید از نمایشگاه می‌آمدند اما این دوره علی‌رغم دعوت ما برای بازدید نیامدند.

وی تاکید کرد: از مسئولین تقاضا می‌کنم تولید کنندگان کالای حجاب را حمایت کنند چون مظلوم واقع شدند و علی‌رغم اینکه در این شرایط اقتصادی سعی کردند نیاز گروه هدف را تامین کنند اما متاسفانه علی‌رغم وعده و سخنرانی‌ها، حمایت مادی درستی از آنها نمی‌شود. معافیت مالیاتی و بیمه‌ای و اختصاص وام‌هایی با سود پایین می‌توند به تولید کنندگان کمک کنند تا کارگاه خود را بچرخانند.

قیمت‌گذاری برای ما خیلی مهم است. ایونت‌ها برای جامعه خاصی است اما ما در هدی سعی کردیم متوسط جامعه را درنظر بگیریم. به عنوان مثال چادر از ۶۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان عرضه می‌کنیم تا هر سلیقه‌ای را پوشش دهیم ولی در ایونت‌ها به این شکل نیست.

امیدی فلسفه به وجود نمایشگاه پوشاک هدی را فقدان سکوی دائمی عرضه پوشاک عفیفانه خواند و ادامه داد: چندین سال است که از مسئولین مختلف تقاضا کردیم یک فضای مشخص برای فروش کالای حجاب اختصاص دهند که هنوز در این زمینه چندان موفق نبودیم و نتوانستیم ارتباط قوی بین تولیدکننده، فروشنده و مصرف کننده برقرار کنیم بنابراین ناگزیر به برگزاری نمایشگاه فصلی مشابه هدی هستیم. درعین حال از سمت شهرستان‌ها هم تقاضای برگزاری نمایشگاه پوشاک عفیفانه وجود دارد که لازم است ظرفیت این کار هم در شهر مقصد فراهم باشد که لازمه آن هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط است که حداقل زیرساخت مناسب را برای غرفه‌داران فراهم کنند. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تعداد غرفه‌هایی که به عرضه پوشاک آقایان اختصاص یافته بود، کمتر از انگشتان یک دست بود، توضیح داد: سیاست طراحی نمایشگاه بر اساس پوشاک عفیفانه بانوان بوده است؛ چنانچه در دوره‌های قبلی به دلیل محدودیت مکانی همین تعداد غرفه پوشاک آقایان را هم نداشتیم، اما این دوره به سبب گسترش فضا تصمیم گرفتیم تعدادی غرفه هم به آقایان اختصاص دهیم.

انتهای پیام

نظر شما