شناسهٔ خبر: 67450671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادگاه امت عربی برای محاکمه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات در غزه برگزار شد

تهران- ایرنا- دادگاه امت عربی به عنوان یک دادگاه مردمی متشکل از قضات و مشاورانی از مصر، الجزایر، عراق، لبنان و سوریه برای محاکمه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات علیه مردم فلسطین در غزه، به میزبانی سوریه برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دادگاه امت عربی پس از ناکامی دادگاه کیفری بین‌المللی و سایر دادگاه‌های بین‌المللی در محکومیت رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه و با مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعدادی از دانشگاه‌های سوریه در کاخ کنفرانس‌های هتل ایبلا تشکیل شد.

محمد طی از لبنان رئیس مرکز قانا برای حقوق بشر و رئیس هیات دادگاه مردمی، منال فنجان از عراق، دکتر هاتف رکابی مشاور سازمان بین‌المللی وست‌مینستر در قانونگزاری، احلام بیضون از لبنان عضو تجمع جهانی حقوق‌دانان دموکرات، دکتر حسن محیدلی از لبنان وکیل دادگاه استیناف، فؤاد بکر از فلسطین رئیس دایره حقوقی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، عیسی معیزه از الجزایر، علی الغتیت و حسن عمر احمد از مصر و دکتر یاسر کلزی استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه دمشق قضات دادگاه امت عربی هستند.

دادگاه مردمی با سرود ملی سوریه آغاز شد، سپس حضار به مدت یک دقیقه به یاد شهداء سکوت کردند.

سپس رئیس دادگاه اهمیت معنوی این نوع دادگاه‌ها را توضیح داد و گفت: این دادگاه یک دادگاه رسمی نیست، بلکه می‌توان آن را به دادگاه وجدان به نام ملت‌های آزاد و مظلوم تشبیه کرد که به نمایندگی از آنها صحبت می‌کند زیرا دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل منافع سیاسی تحت حمایت ایالات متحده که تنها به قتل، تخریب و ساخت و فروش سلاح اهمیت می‌دهد، از آنها چشم پوشی کرده‌اند.»

دادگاه با ارائه لوایح توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در برابر هیات دادگاه آغاز شد. اولین موضوع لوایح، قتل غیرنظامیان در زمان جنگ‌ها و جرم‌انگاری آن در قوانین بین‌المللی و تخریب بیمارستان‌ها که نقض کنوانسیون چهارم ژنو است، بود.

سپس لوایح به توصیف جنایات و اعمال رژیم صهیونیستی بر اساس قوانین بین‌المللی و مجازات‌هایی که باید طبق قانون مجازات بین‌المللی علیه این رژیم اعمال شود، پرداخت.

لوایح همچنین بر مشروعیت حق دفاع از خود طبق ماده دوم منشور سازمان ملل به عنوان حقی که به طور بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، تمرکز داشت.

رژیم اسرائیل تلاش کرده بود تا با حمایت کامل ایالات متحده آمریکا این حق را نادیده بگیرد. لوایح قانونی ارائه شده این حق را در قوانین بین‌المللی اثبات و بر ضرورت جرم‌انگاری قانونی رژیم صهیونیستی و محاکمه آن بر اساس قوانین بین‌المللی به دلیل جنایاتش علیه غیرنظامیان و بیمارستان‌ها و همه وسایل زندگی شرافتمندانه تاکید کردند.

در پاسخ به لوایح و دادخواست های ارائه شده، هیات دادگاه مردمی بیان کرد که آنچه شاهد بودیم، گرفتن تصمیم از جانب وجدان مردم است و امروز ما در برابر مقاومتی قضایی قرار داریم که به مقاومت‌های رسانه‌ای، میدانی و مردمی اضافه می‌شود.

هیات دادگاه ابراز امیدواری کرد که این دادگاه که توسط سوریه میزبانی شده است، چراغ راهی برای سایر کشورهای عربی برای محکومیت رژیم صهیونیستی و نیز نقطه شروعی برای اقامه دعاوی قضایی علیه این رژیم به دلیل جنایاتش نه تنها در غزه، بلکه به دلیل تجاوزات مکررش به سوریه و اشغال بلندی‌های جولان باشد.

در پایان، پس از مشاوره، دادگاه مجموعه‌ای از محکومیت‌ها علیه رژیم صهیونیستی از جمله قتل عمد و تخریب سیستماتیک که از آغاز اشغال صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ ادامه داشته است را اعلام کرد.

همه اینها به عنوان جنایات جنگی در مقیاس گسترده و نقض قوانین بین‌المللی و انسانی و نسل‌کشی برای رسیدن به جنایت بزرگ‌تر یعنی نابودی یک ملت و مردمش محسوب می‌شوند.

بنابراین، دادگاه، رژیم صهیونیستی را محکوم و اقدامات انجام شده توسط سربازان اشغالگر و کشورهای و سازمان‌های حامی این رژیم را جرم‌انگاری کرد.

در پایان، وکلایی که به نمایندگی از غزه دفاع کردند، قدردانی شدند.

نظر شما