شناسهٔ خبر: 67449688 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نماینده مجلس در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

تحقق عدالت اجتماعی با درآمد‌های مالیاتی

روزنامه جوان

طی سه سال گذشته، ضمن معافیت صاحبان درآمد‌های پایین، مالیات‌ستانی از مؤدیان بزرگ در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب، فراریان مالیاتی هدف قرار گرفتند و وصول درآمد‌های مالیاتی دولت در دستور کار بود. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت طی سه سال گذشته بر اثر مقابله با فرار مالیاتی و دریافت مالیات حقه از پردرآمد‌ها محقق شد. این درآمد‌ها برای ارائه خدمات به مردم و در بخش‌های عمرانی و توسعه‌ای به کار می‌افتد که به معنای بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی بیشتر در جامعه است. 
طی سه سال گذشته، ضمن معافیت صاحبان درآمد‌های پایین، مالیات‌ستانی از مؤدیان بزرگ در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب، فراریان مالیاتی هدف قرار گرفتند و وصول درآمد‌های مالیاتی دولت در دستور کار بود. 
بر اثر اقدامات صورت‌گرفته در دولت سیزدهم، بخش زیادی از ظرفیت درآمد مالیاتی کشور محقق شد. به پشتوانه این درآمدها، اتکا بر درآمد‌های نفتی در بودجه‌ریزی کاهش یافت و به درآمد‌های مالیاتی تکیه کردیم. 
طی سالیان گذشته، به درآمد‌های نفتی وابسته بوده‌ایم و به مالیات به عنوان یک موضوع تزئینی و کم‌اهمیت نگاه کرده‌ایم، به همین دلیل، فرهنگ مالیات‌دهی در کشور وجود ندارد و مردم به مالیات به عنوان ابزاری برای دست‌بردن در جیب مردم نگاه می‌کنند. در حالی این دیدگاه در مورد مالیات در کشور وجود دارد که کشور‌های پیشرفته حساب ویژه‌ای روی مالیات باز می‌کنند و اداره کشور از این محل صورت می‌گیرد. 
طی سالیان گذشته، برداشتن اتکا از درآمد‌های نفتی در بودجه‌ریزی به عنوان یک سیاست کلان در کشور مطرح بوده است، اما در دولت سیزدهم در این زمینه اقدامات عملی صورت گرفت. به زعم بسیاری، اقدامات صورت‌گرفته طی سه سال گذشته در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور زمینه‌ساز ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم و انجام پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی در کشور است. اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که برداشتن تکیه از درآمد‌های نفتی در بودجه‌ریزی و تکیه بر درآمد‌های مالیاتی با مصوبات مجلس یازدهم و همراهی دولت سیزدهم محقق شد، تصریح کرد: طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور صورت گرفت. بر اثر این سیاستگذاری‌ها، کسانی که درآمد‌های بالایی داشتند، اما از دادن مالیات طفره می‌رفتند، هدف مالیات‌ستانی حقه قرار گرفتند. 
وی ادامه داد: مالیات‌ستانی حقه از همگان به عنوان یک سیاستگذاری کلان در کشور مطرح و تبدیل به قانون شد. با اصلاحاتی که در حوزه مالیات‌ستانی طی سه سال گذشته به اجرا گذاشته شد، درآمد پایدار کشور از محل مالیات به حد قابل قبولی رسید. نتایج مثبتی در این زمینه حاصل شد، به نحوی که درآمد‌های مالیاتی طی سال گذشته حتی از درآمد نفت که همواره بخش قابل توجهی از بودجه کشور را تشکیل می‌داد، فراتر رفت. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایطی که در حال حاضر در زمینه مالیاتی در کشور به وجود آمده، بسیار امیدوارکننده است، زیرا با سیاستگذاری‌های صحیح موفق شدیم از کسانی که از خدمات دولت به لحاظ امنیت، سرویس‌دهی، مسائل اجتماعی و فرهنگی بهره می‌برند و کسب درآمد دارند، مالیات حقه را اخذ کنیم. کوثری گفت: در گذشته، بسیاری از افراد که درآمد‌های بالایی داشتند، کمترین میزان مالیات را می‌پرداختند و فرار مالیاتی قابل توجهی رقم می‌خورد، با اصلاح نظام مالیاتی کشور توانستیم این موارد را رفع کنیم و مالیات‌ستانی حقه متناسب با درآمد مؤدیان داشته باشیم. وی ادامه داد: اصلاحاتی که در حوزه مالیات‌ستانی طی سه سال گذشته در کشور انجام شد، تنها بخشی از کارهاست. هنوز در این زمینه نیاز به فعالیت بیشتری داریم و باید اقدامات ادامه یابد. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی مقاومت‌ها را از سوی مؤدیانی که قبلاً فرار مالیاتی داشتند و الان هدف مالیات‌ستانی قرار گرفته‌اند، شاهد بودیم. این طور مطرح می‌شد که دولت در حال گرفتن مبالغ بالا از مردم است و اقشار ضعیف و متوسط تحت فشار مالیاتی قرار گرفته‌اند، در حالی که مؤدیان بزرگ و پردرآمد و کسانی که فرار مالیاتی دارند، هدف مالیات‌ستانی قرار گرفتند. 
کوثری گفت: بر اساس قانون، کسانی که سالانه تا ۱۵۰ میلیون تومان درآمد دارند، از مالیات‌دهی معاف شده‌اند. در اصلاح نظام مالیاتی کشور طی سه سال گذشته، دریافت مالیات از مؤدیان بزرگ و پردرآمد مدنظر بود و از اعمال فشار مالیاتی بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه اجتناب شد. 
وی ادامه داد: افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت طی سه سال گذشته بر اثر مقابله با فرار مالیاتی و دریافت مالیات حقه از پردرآمد‌ها محقق شد. این درآمد‌ها برای ارائه خدمات به مردم و در بخش‌های عمرانی و توسعه‌ای به کار می‌افتد که به معنای بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی بیشتر در جامعه است.

نظر شما