شناسهٔ خبر: 67447894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ترسیم قطب وجود شهرک های صنفی غیر دولتی کشور برای مشهد

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: هدفگذاری ما تبدیل مشهد به قطب وجود شهرک‌های صنفی کشور است و به همین منظور به دنبال حل موانع قانونی احداث شهرک‌های صنفی غیردولتی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، هادی مخملی در حاشیه بازدید از یک واحد تولید پوشاک به مناسبت دهه تولید و تجارت و روز صنعت و معدن گفت: در استان یک نگاه کلی برای حوزه تولید وجود دارد که به پتانسیل‌های بسیار ارزشمند در حوزه اشاره می‌کند و مشارکت واحدهای صنفی با واحدهای صنعتی می‌تواند باعث افزایش  تولید و صادرات استان شود تا به دنبال آن در بازارهای منطقه تولیدات استان عرضه پررنگتری داشته باشد و باید بتوانیم این مزیت نسبی استان را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم و وارد رقابت با کشورهای دیگر شویم.

وی افزود: در حوزه پوشاک مباحث فرهنگی هم دخیل است و  می‌توانیم با کشورهای اسلامی همکارهای خوبی داشته باشیم.   در سال‌های گذشته بخشی از تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان حوزه پوشاک در نمایشگاه‌های صادراتی حضور پیدا کردند و استقبال از این حضور باعث شد که به فروش محصول برسیم و این علاقمندی کشورهای اطراف را به تولیدات ایران نشان می‌دهد که می‌توانیم با مدیریت صحیح در حوزه پوشاک صادرات داشته باشیم و اگر محور صادرات ما براساس ذائقه کشورهای مختلف باشد می‌تواند یک پتاسیل درآمدزا برای استان در نظر گرفته شود.  

احداث شهرک صنفی پوشاک

رئیس اتاق اصناف مشهد در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: در حوزه تولید پوشاک، شهرک صنفی پوشاک در دست احداث است که باید با حمایت‌های دولتی و صنفی به صورت خود جوش توسط خود واحدهای صنفی ایجاد شود. باید بتوانیم مجموعه‌ای را به وجود بیاوریم تا مشکلات در حوزه تولید پوشاک را حل کند و به حل این مشکلات سرعت بدهد و کیفیت کالاها را بالاتر ببرد و تولید کننده ما با بازاریابی صحیح دنبال تحریک ذائقه مشتری و بازارهای بیشتر باشد و  این اتفاقات با وجود شهرک‌های صنفی همگن به وجود می‌آید و حتی به دنبال ایجاد شهرک‌های صنفی مجازی برای تولید پوشاک هستیم.

مخملی تولید پوشاک در استان را متنوع دانست و عنوان کرد: پوشاک یکی از کالاهای صادراتی و مطرح تولیدی کشور و استان است که به لحاظ تنوع تولیدات پوشاک در استان می‌توان روی علاقمندی کشورهای دیگر و خواست مشتری در بازارهای بین المللی برنامه ریزی کرد و در این زمینه کارهای زیر بنایی و روبنایی انجام داد که موضوع شهرک صنفی پوشاک به همین دلیل در دستور کار قرار گرفت تا فعالیت صنفی پوشاک تقویت شود و نگاه ما در این زمینه توسعه‌ای و کیفی است.

وجود چهار مشکل اساسی در احداث شهرک‌های صنفی

وی به چهار مشکل اساسی احداث شهرک‌های صنفی اشاره کرد و گفت: اولین مشکل شعاع ممنوعه است که برای ۵ کلان شهر کشور وجود دارد و یکی از این شهرها مشهد است. در این قانون آمده تا شعاع سه کیلومتری حق ایجاد شهرک برای صنوف آلاینده وجود ندارد و ما توجه به نیازی که به شهرک‌های صنفی داریم توانستیم در ستاد تدبیر برای ۵ شهرک تعریف شده مصوبه احداث در این شعاع را بگیریم که شهرک صنفی پوشاک هم شامل این مسئله می‌شود.

وی ادامه داد: این مانع برای صنایعی که آلودگی‌های زیست محیطی چندانی ندارند و می‌توانند  در نزدیکی شهرها باشند که تا اندازه‌ای حل شده است و تغییر کاربری از مسائل دیگر است که در احداث شهرک‌های صنفی دخیل است و ما برای حل این مشکل هم ورود کردیم و طبق مصوبه اخیر، تغییر کاربری  شامل شهرک‌های صنفی غیر دولتی با این شرط که احداث واحد صنفی به ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در یک سال پس از گرفتن مجوز برسد و اگر این پیشرفت محقق نشود باید ۱۸۰ درصد ضمانت نامه داده شود، محقق شده است. هر چند سختی‌هایی وجود دارد، اما خوبی این اتفاق این است که واحدهای تجمیع شده به عنوان یک اقتصاد مردمی احداث می‌شود و به همین دلیل سرعت بالایی دارد و یک موتور محرک برای ایجاد شهرک صنفی غیردولتی است.

رئیس اتاق اصناف مشهد سومین مشکل در احداث شهرک‌های صنفی را بخشی نگری دستگاه‌ها و ادارات دولتی اعلام کرد و توضیح داد: این نگاه باعث شده تا بهره برداری از برخی شهرک صنفی مشهد چندین سال معوق بماند.

مخملی به نبود سابقه‌های تایید مالی برای شرکت‌های احداث شده به منظور انجام فرآیند درخواست قانونی مجوزهای احداث شهرک صنفی غیر دولتی اشاره کرد و گفت: چهارمین مشکل تاییده مالی است، زمانی که این واحدهای صنفی برای ایجاد شهرک خود تصمیم به ایجاد شرکت می‌گیرند تا بتوانند مجوزات لازم را بگیرند به دلیل تازه تاسیس بودن سوابق مالی ندارند که تایید شود. اما باید گفت در احداث این شهرک‌ها یک نفر سازنده نیست و اعضای یک صنف که گاهی بیش از صد نفر هستند درخواست ساخت واحد صنفی در شهرک صنفی دارند که همین باعث می‌شود این شهرک‌ها زودتر فعال شود بنابراین تلاش می‌کنیم تا این مشکلات حل شود و بخشی زیادی از مراحل این تایید مالی حل شده و امیدورایم طی هفته آینده نهایی شود  تا بتوانیم دو شهرک صنفی جدید را کلنگ زنی کنیم. هدفگذاری ما تبدیل مشهد به قطب وجود شهرک‌های صنفی کشور است و به همین منظور به دنبال حل موانع قانونی احداث شهرک‌های صنفی غیردولتی هستیم.

برچسب‌ها:

نظر شما