شناسهٔ خبر: 67447286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

برگزاری قرعه‌کشی برنامه‌های تلویزیونی ۲ نامزد ریاست جمهوری

براساس قرعه‌کشی انجام‌شده، سعید جلیلی به‌عنوان نامزد شماره یک و مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد شماره دو تعیین شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، براساس قرعه‌کشی انجام‌شده، سعید جلیلی به‌عنوان نامزد شماره یک و مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد شماره دو تعیین شدند که روند پاسخگویی‌شان در مناظرات و برنامه‌های آنها در جدول اعلامی ستاد انتخابات صداوسیما بر اساس شماره‌های اعلامی پخش خواهد شد.

صداوسیما در مهلت یک هفته‌ای تبلیغات دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری دو مناظره، دو مستند و دو برنامه زنده را پیش‌بینی کرده است. برنامه‌های تلویزیونی نامزدها در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۱ تا ۱۳ تیر از تلویزیون پخش می‌شود.

روز دوشنبه ۱۱ تیرماه فقط مناظره در جدول پخش قرار گرفته و ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین دو نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار خواهد شد.‌

روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه شلوغ‌ترین روز تبلیغات تلویزیونی خواهد بود و علاوه بر مناظره دو مستند هم روانه آنتن می‌شود.

همچنین در روز سه شنبه ۱۲ تیر مستند نامزد ۲، از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ و مستند نامزد ۱ ، از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

چهارشنبه ۱۲ تیر نیز نطق نامزد ۱ به صورت زنده، از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ و نطق نامزد ۲ به صورت زنده، از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰ پخش می شود.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد برگزار شد و هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

پنجشنبه ۱۴ تیر تبلیغات ممنوع است و جمعه ۱۵ تیر مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند، انتخابات به دور دوم رفت.

بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

نظر شما