شناسهٔ خبر: 67447182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین دادگاه صلح تا یک ماه دیگر فعال می‌شود

تبریز-ایرنا- رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه با اشاره به اینکه تشکیل دادگاه های صلح با هدف ایجاد صلح و سازش در بیشتر پرونده‌های قضایی مردم در تمام استان‌های کشور برنامه ریزی شده است، گفت: نخستین دادگاه صلح تا یک ماه دیگر فعال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام هادی صادقی روز یکشنبه در نشست روسای کل دادگستری‌های شمال غرب کشور در تبریز، افزود: این دادگاه ها حداکثر تا آذر ماه امسال در سراسر کشور فعال می‌ شوند.

وی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح قرار می گیرند، اظهار کرد: ابتدا دعاوی در این شوراها بررسی و تلاش می‌شود به صلح و سازش منجر شود، اما در صورتی که به هر دلیل این مهم حاصل نشد، قاضی دادگاه صلح رای لازم را صادر می‌کند.

صادقی فلسفه وجودی این دادگاه ها را توسعه و گسترش صلح و سازش بین طرفین دعوی عنوان و اضافه کرد: آرای دادگاه صلح، تک مرحله‌ای و قطعی است و به همین علت موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد.

به گفته وی وجود شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح، سرعت رسیدگی به پرونده‌های مردمی افزایش چشم گیری می‌یابد.

صادقی با اشاره به نقش شوراهای حل اختلاف در کاهش پرونده‌های قضایی، یادآور شد: پارسال حدود ۱۲ میلیون فقره پرونده به تشکیلات قضایی در کل کشور وارد شد که ۴۶ درصد این پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف رسیدگی و مختومه شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه قانون شورای حل اختلاف با وجود مزایا و محاسن خوبی که دارد انتقاداتی هم به آن وارد است، ایجاد دادگاه هیا صلح را مفید ارزیابی کرد.

موسی خلیل اللهی افزود: البته باید اذعان کرد ایجاد نهاد جدید دادگاه صلح مشکلاتی برای تشکیلات قضایی در پی خواهد داشت که باید برای رفع آنها تمهیدات اساسی باید اتخاذ شود.

وی ادامه داد: دادگاه صلح، دادگاهی است که مطابق با قانون جدید شورای حل اختلاف به منظور تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد می‌شود و صلاحیت رسیدگی به برخی دعاوی و جرائم را دارد.

دادگاه‌های صلح مانند دادگاه‌های دادگستری با حضور رئیس دادگاه و یک دادرس علی‌البدل رسمیت می‌یابد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در کنار این دادگاه‌ها برخی اعضای شوراهای حل اختلاف مستقر می‌شوند و برای میانجیگری، صلح و سازش تلاش می کنند.

نظر شما