شناسهٔ خبر: 67447163 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت: تب دنگی به یک شهرستان و ۶ مبتلا در کشور محدود شده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتقال داخلی تب دنگی با اقدام های گسترده وزارت بهداشت به یک شهرستان و ۶ مبتلا در کشور محدود شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسین فرشیدی در حاشیه افتتاح ۶ طرح بهداشتی و درمانی در دزفول در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اطلاع رسانی اخیر وزارت بهداشت در مورد شیوع بیماری تب دنگی در برخی استان های کشور گفت: تب دنگی بیماری شناخته‌ای شده است که در بیش از ۱۴۰ کشور آلودگی به این بیماری وجود دارد.

وی مقایسه تب دنگی با کووید ۱۹ را اشتباه دانست و ادامه داد: کرونا بیماری ناشناخته ای بود که برای نخستین بار بشر با آن مواجه شد این در حالی است که تب دنگی بیماری شناخته شده‌ای در دنیا است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه پشه «آئدس» عامل انتقال بیماری «تب دنگی» است، بیان کرد: از سال ۹۵ با توجه به گسترش بیماری تب دنگی در برخی کشورهای همسایه، رصد منظم استان های مختلف کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و در بیش از ۷۰ نقطه کشور دستگاه ها اقدامات شناسایی برای رصد بیماران احتمالی و پشه های آلوده را به صورت مستمر انجام دادند.

وی ادامه داد: سال ۹۸ پشه آلوده در شهرستان لنگه استان هرمزگان پیدا و موضوع با حساسیت توسط وزارت بهداشت پیگیری شد که با اقدام های گسترده و راهبرد فعال این وزارتخانه برای پیدا کردن بیماران از سال ۹۸ تا ۲۶ اردیبهشت امسال با وجود تست های مختلف، هیچ بیماری فعالی که از داخل کشور مبتلا به بیماری شده باشد، در کشور وجود نداشت.

فرشیدی گفت: ۲۶ اردیبهشت امسال متاسفانه تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و طی چند هفته تعدادی بیمار مبتلا به تب دنگی در تعدادی از استان های جنوبی شناسایی شد.

وی افزود: علاوه بر رایزنی های بین المللی با سازمان بهداشت جهانی،‌ در داخل کشور نیز نظام بهداشتی تقویت و به طور فعال اقدام های لازم انجام شد که این اقدامات موجب شد انتقال بیماری از پشه های آلوده داخل کشور به یک شهرستان محدود شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با گذشت حدود یک ماه و نیم از شناسایی این بیماران، با اقدام های گسترده وزارت بهداشت و هشدارهای لازم به دستگاه های مختلف، این بیماری تا کنون شیوع گسترده ای نداشته و تعداد بیماران آلوده در داخل کشور به ۶ بیمار منحصر شده که دستاورد مهمی برای نظام بهداشت و سلامت است.

وی ادامه داد: علاوه بر اقدام های گسترده در شهرستان هایی که پشه آلوده و یا بیمار مبتلا در آن شناسایی شده، اقدام های احتیاطی در شهرستان و استان های همجوار به طور فعال اجرا می شود.

فرشیدی گفت: پشه های آلوده در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند که در استان های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد؛ خوشبختانه اگر چه بیماران آلوده ای شناسایی شده ولی تا کنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است.

وی انسان، پشه و ویروس را سه رکن مهم برای انتقال تب دنگی دانست و افزود: در مناطقی که بیمار مبتلا به تب دنگی وجود دارد ولی پشه آلوده نیست، نگرانی برای انتقال بیماری وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بهسازی محیطی مهمترین اقدام برای پیشگیری از تخم ریزی و رشد پشه آئدس است، گفت: پشه آئدس در آب حتی به مقدار اندک می تواند تخم ریزی و زاد و ولد کند که بهسازی محیط و جمع آوری آب های راکد از جمله اقدام های پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه این نوع پشه جذب رنگ سیاه می شود، افزود: لاستیک های مستعمل رها شده که محل تجمع آب است، می تواند به عنوان محلی برای تخم ریزی و شیوع پشه آئدس عمل کند.

فرشیدی با اشاره به علائم بیماری تب دنگی ادامه داد: سردرد و ‌بدن درد علایم مهم بیماری تب دنگی است و این بیماری به عنوان بیماری درد شکننده استخوان معروف است و تا یک ماه علایم آن نیز می تواند ادامه داشته باشد.

وی افزود: فرد مبتلا به تب دنگی باید به سرعت قرنطینه شود تا در معرض گزش مجدد پشه و انتقال ویروس به فرد دیگر قرار نگیرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: یک درصد بیماران بدحال مبتلا به تب دنگی ممکن است بر اثر خون ریزی داخلی منجر به مرگ بیمار شود.

به گزارش ایرنا، معاون بهداشت وزارت بهداشت در سفر یک روزه به دزفول علاوه بر افتتاح ۶ طرح بهداشتی و درمانی، از بخش های مختلف و روند ارایه خدمات مرکز شبانه روزی سلامت روستای خیبر و همچنین روند احداث مرکز جامع سلامت شهر امام دزفول بازدید کرد.

«تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

برچسب‌ها:

نظر شما